Annons

Sigmaobjektiv som kärvar

Produkter
(logga in för att koppla)

nilar

Medlem
Har ett Sigma 70-300 F4.5-56 II APO Super Macro objektiv, som för övrigt är köpt genom annons här på Fotosidan, som jag vid hemkomsten tyvärr upptäckte kärvar när man rör sig omkring brännvider runt 135 till 300. Vad kan sånt bero på och vad kan man göra åt det? (Borde naturligtvis testat produkten noggrannare innan köp, men nu är det gjort, tilläggas kan att produkten skulle enligt uppgift vara som "ny")..
 
Samma här. Köpte samma optik nytt på Scandinavian Photo i slutet av augusti. Tänkte först att det var jag som var petig men har retat mig på det allt mera. Intressant att det är flera som har märkt samma fenomen. Är annars helnöjd med prestandan.
 
Intressant. För mig som köpare av objektivet privat, ställs inför frågan, om jag blivit blåst eller om man helt enkelt får acceptera denna typ av irritationsmoment från ett objektiv i den här prisklassen. Jag vill också tillägga att jag tycker objektivet bildmässigt är helt ok.
 
Då var gluggen skickad till SP för översyn på deras inrådan. Det skulle ta några veckor. Återkommer när jag fått tillbaks den.

Tycker nog att även om det är ett lågprisobjektiv så ska det inte kännas ojämnt i ringarna. Det var nästan som något hängde på och trögade.

Hur gammal var din glugg? Garanti kvar?
 
Hej gubbar, jag har samma probelm med mitt NYA Sigma 70-300 APO II köpt på Cyber.
Dock inte så störande så jag tänker skicka in eller åtgärda det, men trögar i zoomen gör det..

Njöd med bildkvaliten för dom pengarna är jag, fast har dock inte någon annan glugg än denna, så mina referensramar är inte de bästa.
 
Hoppsan! Låter nästan som det "ska" vara så. Får väl se vad jag får för reaktioner och om de kan fixa mitt objektiv.

Kan väl instämma att det skulle gå att leva med men när det är helt nytt borde det vara 100%
 
Jaha, så var då objektivet tillbaks igen.

Jag skickade det till SP och de skickade det vidare till Danmark för garantiservice. Kom tillbaks i samma skick som det skickades. Förklaringen var att det inre zoomrörets spår har så hög stigning att det får effekten att det känns trögt. Mao. det skall vara så!
Tyckte det verkade konstigt och ringde Zieger. Pratade med en kameratekniker som förklarade att nästan alla kompaktzoomar har den här "defekten".

Så det är väl så här det skall vara då???
 
Isaberg skrev:
Jaha, så var då objektivet tillbaks igen.

Jag skickade det till SP och de skickade det vidare till Danmark för garantiservice. Kom tillbaks i samma skick som det skickades. Förklaringen var att det inre zoomrörets spår har så hög stigning att det får effekten att det känns trögt. Mao. det skall vara så!
Tyckte det verkade konstigt och ringde Zieger. Pratade med en kameratekniker som förklarade att nästan alla kompaktzoomar har den här "defekten".

Så det är väl så här det skall vara då???
Tack Per för att du har hållit liv i tråden och meddelat resultatet av den information du fått från tekniker och "serviceinlämning". Känns bra att av trögheten hos gluggen ändå är att betrakta som normalt.
 
Ja, det känns så.

Han sa dessutom att det sitter någon slags bussningar som går i spåren som med tiden blir slitna (kan bytas). Det resulterar då i glapp. Med lite tur kanske det känns rätt när det blivit "inkört".
 
Jag har ett Sigma 70-300 modell äldre där zoomen kärvade för några sedan.
Där jag bodde då fanns en lokal kamera reparatör som tog sig ann den. Till min förvånan gick reparatioen på mindre än 300kr.
Så jag kan starkt rekomendera denna kille för er med kärvande sigmor.
Butiken låg i Trollbäckens Centrum / Tyresö komun/ Sthlm. Den hette något med Foto & Fiske. (Dubbel intresse?)
 
Upp med en gammal tråd igen!!! =)

Någon som har detta objektiv och INTE har upplevt kärvar-krångel?
 
Skall kolla när jag kommer hem om det kärvar.... det är då inget jag lagt märke till så det kan då inte vara mycket isåfall. Jag är ju vanligtvis petnoga :))) (Kärvar det så återkommer jag). Jag blev däremot förvånad över skärpan i detta relativt billiga objektiv.
/Jonas
 
Jag provade en idag och det första jag reagerade på var att den kärvade i zoomen. Det verkar vara "normalt" på Sigmas 70-300mm. Den var dessutom ruskigt långsam i AF. (om du skulle ha problem med AF:en), Jag kommer aldrig att köpa den gluggen. Det får bli en Sigma 100-300 f/4 EX fast den kostar ju tyvärr "lite" mer.

mvh/Ove
 
Jag har haft samma och den är supertrög från 130-300.. tror inte den mekaniska byggkvaliteten är på topp tyvärr. Dock får man nog ta det då det kostar 2000 nytt..

Efter att ha köpt Sigma 100-300/4 så märker man skillnad ;)

// Jocke
 
för 2k får man en riktigt fin teleglugg...
Sätt den i 200mm läge och njut med 1.6fovcrop... i 200mmläge är det alltså finfin skärpa... för det priset alltså =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.