Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma vs Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt båda en hel del (enbart fotat i raw) och tycker inte det är någon större skillnad i skärpa. Men 14.6 mp och bra optik ger iaf riktigt bra beskärningsmöjligheter.

Ett bra ex av Sigman verkar dock vara nästan hur skarpt som helst, även på full öppning, så jag gissar att det är den som gör störst skillnad.

Vore kul att se en bild på huset med optiken på!

Intressant att höra. Fler pixlar har ju förstås betydelse.
Har du kunnat utröna om K20:s nya utvidgade dynamiska omfång (specialfunktion?) fungerar?
Instämmer helt i iakttagelsen av Sigmans kvalitéer.
Sista meningen förstår jag inte...
Mats

Intressant att höra. Fler pixlar har ju förstås betydelse.
Har du kunnat utröna om K20:s nya utvidgade dynamiska omfång (specialfunktion?) fungerar?
Instämmer helt i iakttagelsen av Sigmans kvalitéer.
Sista meningen förstår jag inte...
Mats

Det var det första jag testade ;) Utökat dynamisk omfång fungerar utmärkt (både i raw och jpeg). Det ger väl förmodligen inte mer omfång än vad man kan justera fram i en rawkonverter men det är arbetsbesparande och resultatet är riktig bra. Påverkar knappt bildens mellantoner alls vilket tex Nikons system gör i D700 i väl hög utsträckning. Iaf för min smak.

Sista meningen. Det vore kul att se K20D med ny Sigmat monterat!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar