Annons

Sigma vs Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget fel på byggkvalitet eller optik i Sigmas 18-50. Hade ett själv.

Quick-shift kommer du dock sakna. I alla fall om du gillar att ratta din kamera snarare än p&s.

Inget fel på byggkvalitet eller optik i Sigmas 18-50. Hade ett själv.

Quick-shift kommer du dock sakna. I alla fall om du gillar att ratta din kamera snarare än p&s.

nja saknar inte QS på vare sig mitt 50 eller mitt 35, eller något av de andra objektiven som inte har det. har bara haft ett DA objektiv tidigare så jag tror inte att det är något jag kommer att störa mig på.

jag har inget emot rattande, men i 9/10 är autofokusen snabbare än vad jag är i fingrarna, så jag litar på min AF.

moahaha!!! nu ligger den där på sängen i väntar på att jag ska pilla lite mer p åden. jag pratar självlart om min nya fiiiinam K20D med ett monterat Sigma 18-50/2.8 DC EX.

tyvärr ska jag iväg o klättra o tälta så den får ligga kvar här tills på måndag. har inget batteri som är laddat nog.

Åhåååååå! Eftersom att du inte har någon nytta av den under hela helgen så kan du ju skicka den till mig. Jag kan värma den! :D

Beställt?

Ha,då väntar jag in k20d super med snabbare Af :)
Har du redan beställt?
För min del blir det antingen K20D super eller K5D. Naturligtvis har den bättre AF(lampa), liveview och batterrimätare, Kanske högre upplösning på skärmen, Filmsnuttar på nån minut, ljudinspelning, förbättrat dynamiskt omfång och naturligtvis snyggare brus och 21b/s.

Nå! Har du hunnit peta något? :)

Jag kommer själv inte köpa K20D (fastän jag hade velat) så jag får glädjas åt er som har köpt en. :)

jepp nu har jag hunnit kladda runt lite med den, inte något seriöst, men lite smått. den största skillnaden jag har märkt på huset är brusprestandan, sen vet jag itne hur mkt av skärpan som kommer från huset och hur mkt som är från sigman. men jag upplever bilderna som mkt skarpare och klarare. och högt ISO är inget större problem. upp till 800 tycker jag funkar bra, speciellt när man slänger i svartvit växeln. sv/v i rawformat, trevlig funktion. jag tror att den kommer att användas rätt ofta.

men som sagt jag vet inte riktig thur mkt som den nya otpiken står för och hur mkt som är det nya huset.

SV i raw

Hej!
du är medveten om att bildfilen inte blir svartvit när du importerar den till datorn va...

Ha det fint!

nu är jag :p
märkte det när jag tutade in de första bilderna i datorn. helt plötsligt blir jag då förundrad över varför man kan lägga på effekten på rawbilder...

SV i RAW

Jag ser det som en sjukt bra fördel med att se effekten av SV i kameran men inte få med den i kameran då jag tror att jag producerar bättre sv/v i Datorn.
Det är skönt när man är ute och skall plåta SV/V att få känslan dirket men få en RAW fil i datorn.

Kör RAW + Jpeg så får du fördelen av båda!

Ha det fint!

sant, nackdelen är att jag är så velig vad gäller sv/v konverteringen i datorn. har kameran redan gjort det åt mig så har jag inte mkt val:p

Hej
Nyfiken på om du kunnat lista ut om det är optiken eller kameran som är den stora skillnaden? Vore kul att veta om det nya huset är värt att investera i eller om gamla 10:an ska få hänga med ett tag till...
MVH
Mats Abrahamsson, Göteborg

Hej
Nyfiken på om du kunnat lista ut om det är optiken eller kameran som är den stora skillnaden? Vore kul att veta om det nya huset är värt att investera i eller om gamla 10:an ska få hänga med ett tag till...
MVH
Mats Abrahamsson, Göteborg

Jag har använt båda en hel del (enbart fotat i raw) och tycker inte det är någon större skillnad i skärpa. Men 14.6 mp och bra optik ger iaf riktigt bra beskärningsmöjligheter.

Ett bra ex av Sigman verkar dock vara nästan hur skarpt som helst, även på full öppning, så jag gissar att det är den som gör störst skillnad.

Vore kul att se en bild på huset med optiken på!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar