Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma vs Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag vet att det här har varit uppe massor med gånger. men jag har ännu en gång krisat ihop inför mitt stundande nyköp. jag ska köpa ett nytt K20D hus med en normalzoom. jag står o velar mellan ett paket med Sigmas 18-50/2,8 eller pentax 16-45/4.

mina egna preferenser är att jag gillar snabba objektiv(2,8 har alltså en fördel där), jag gillar även vidvinkel(16-45 får en poäng).
min undran är nu vilket som helt enkelt är bäst.

jag fotar i princip allt, med tonvikt åt actionsport och natur. jag har kollat upp andra alternativ, men det är dessat vå jag väljer mellan, så jag behöver inte så mkt tips om andra objektiv förutom dessa två.

är det så att K20 har så pass bra brusreducering att man kan snurra upp iso för att matcha slutartiderna som man kan få med 2,8 istället för 4?

någon som har erfarenhet av båda och kan göra en bra jämföresle med pros and cons?

Jag hade inte tvekat en sekund i valet mellan 18-50/2.8 och 16-45/2.8 - jag hade tagit en 16-50/2.8! :D

Skämt åsido, det är bara du som vet vad som är mest viktigt för dig - stor bländaröppning eller två extra millimeter vidvinkel. Jag använder själv ett 16-50/2.8 och jag finner att den stora bländaröppningen kommer till nytta väldigt ofta. Hade jag varit tvungen att välja mellan de två objektiv du föreslår hade jag alltså tagit sigmat.

Men blandar vi in det nya 17-70 i leken blir det svårare, eftersom du då får SDM, vilket sedan är mycket svårt att vänja dig av med vill jag lova.

För egen del hade jag inte en sekund övervägt vare sig 16-45/4 eller sigma 18-50/2.8 eftersom jag vill ha allt på en gång - lite extra vidvinkel, större bländaröppning, och SDM.

Men det är ju jag det.

jo, jag skulle gärna införskaffa både k20 o hela serien med DA*objektiven, plus några av de gamla Fa*telena. cruxet är att jag inte riktigt känner för att lägga ut de pengarna.
jag har satt en gräns ungefär vid 13 000. efter det känns det svårt att motivera.

beror nog på vad du vill fota,som din bild på uppsala kyrka då hadde kanske 16mm varit trevlig även stativ.
sen ljusstarkare till modebilder tex...

Jag lägger min röst på Sigman. Två millimeter är visserligen mer än ett bländarsteg men ljusstyrkan är en större fördel. Nya 18-50 verkar ju dessutom riktigt bra.

Då säger jag Tamron 17-50 2.8.

Har tillgång till ett Sigma ibland och jag tycker faktiskt inte om det. Har även lånat ett Tamron 28-75 2.8 och gillar det mycket bättre. Färgerna känns på något vis bättre på Tamronen. Eller så inbillar jag mig bara.

Då säger jag Tamron 17-50 2.8.

Har tillgång till ett Sigma ibland och jag tycker faktiskt inte om det. Har även lånat ett Tamron 28-75 2.8 och gillar det mycket bättre. Färgerna känns på något vis bättre på Tamronen. Eller så inbillar jag mig bara.

jag trodde att det var sigman du övertygat mig om att köpa:p

Tamron
- Quickshift -Tätning -Inte ett Pentax
+ inte ett Sigma +17 istället för 18.

:D

Du kommer inte ifrån att Pentax helt enkelt är Pentax. Visst, Tamron har gjort mycket bra objektiv. Bara en sådan sak som Adaptall systemen. Hade de fortfarande pysslat med Adaptall hade jag utan tvekan rekommenderat att köpa Tamron.

Men ska man köpa ett Pentax-K objektiv så ska man köpa Pentax. Finns ingen anledning att köpa tredjeparts objektiv när det inte har några som helst fördelar jämfört med originalen.

Sen kan man diskutera om det inte är lika bra att spara ihop ett par tusenlappar till och köpa ett DA* 16-50 istället. Det är bara drygt 2.500.- dyrare än 16-45.

(Vill rätta mig i tidigare post, då jag av någon anledning trodde det var 16-50 jag skrev om när jag nämnde tätning ;))

Hej
Har ingen egentlig erfarenhet av pentaxoptiken.
Jämförde den med Pentax enklare kitglugg vid något tillfälle och det motiverade inte merkostnaden för mig...

För en tid sedan skaffade jag mig däremot Sigmas 18-50/2,8 som är en helt suverän optik i mina ögon. Den har en lite egen karaktär som man upptäcker om man tittar på många bilder tagna med den. Kolla in bilder på Fotosidan (produkter/recentioner/ägare) och www.pbase.com/cameras/sigma. Karaktären är tydligare än skillnaden mellan olika kameramärken så du behöver inte bara titta på Pentaxägares bilder även om det så klart är en fördel.

Personligen är jag helt såld på Sigmaoptikens egenskaper vilket jag tycker är långt viktigare än ljusöppning, vädertätning och vidvinklighet (även om det i och för sig är bra egenskaper). Det är fruktansvärt lätt att fastna för tekniska spetsfundigheter när det gäller fotoutrustning. Men i långa loppet är det bildernas kvalitet som gäller.

Mitt råd är alltså: titta på många olika bilder tagna med Pentax och Sigma - avgör sedan vad DU gillar och köp den optiken.

MVH
Mats Abrahamsson

Pentax.
+Quick-shift, +tätning, +inte ett Sigma.

Sigma
-Quick-shift, -Tätning, -Inte ett Pentax.

vad som står på objektivet spelar mig mindre roll, huvudsaken är att bilderna blir som jag vill.

jag har varit ute med de flesta av mina objektiv på äventyr av diverse slag o de har aldrig blivit skadade. så tätningen känns overkill för min del.

quickshift är smidigt, men aboslut inte något jag använder ofta.

jepp, med ett sigma 18-50/2,8 och ett uvfilter.
det var f2,8 som avgjorde i slutändan. jag har svurit många ggr när jag stått med min 28-70/4 o inte kunnat pressa ner tiderna mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar