ANNONS
Annons

Sigma vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM eller ett Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
till min Canon EOS 550D
Undrar bara om Sigma verkligen har så mycket fokuseringsproblem i form av front och bakfokus,tycker man läser mycket i forum om just det,så man blir lite tveksam till ett köp
Men samtidigt är ju Sigman ,några tusenlappar billigare än Canon

Tacksam för svar

Tobbe

Jo nog verkar det allt som om sigma har mer problem än canon, men en justering kostar bara kring en tusenlapp så det kan ju ändå löna sig.

Jag har inte ägt något av dem så ja tänker inte uttala mig mer än så :)

Fördelen med att både ha Canonhus och canongluggar är att de kan skickas till
t.ex. Canon RCC och de kan i sin tur kalibrera hus mot glugg för bästa skärpa/resultat.

Det är en stor anledning till varför jag bara har Canon nu för tiden.

Sista Sigmat jag hade var ett 50/f1,4 vilket är två vändor till service fortfarande var
opålitligt i AF på min gamla 5D varefter ett Canon EF50/f1,4 skaffades utan problem.

/Julle

Standardtipset är att gå till en butik där du får prova just det exemplar du tänkt köpa, lägg undan och gå hem och kolla i datorn, köp dan efter om det motsvarar förväntningarna. Det finns fullt av folk som skickar dyra L-gluggar på justering om man läser här på FS, Sigma är möjligen mer opålitligt men bra exemplar har å andra sidan ibland ytterligare fördelar förutom priset.

Funderar på att köpa ett Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM eller ett Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
till min Canon EOS 550D
Undrar bara om Sigma verkligen har så mycket fokuseringsproblem i form av front och bakfokus,tycker man läser mycket i forum om just det,så man blir lite tveksam till ett köp

Tacksam för svar

Tobbe

Det är väl också en fråga om förväntningar. Man förväntar sig att ett Canon-objektiv ska prestera bättre än ett Sigma eller Tamron. Men om nu Sigma skulle vara så mycket sämre så kan man fråga sig varför det säljer.
Enligt min mening så säljer det på att det faktiskt är bra objektiv till ett bra pris. Hade de gjort helt undermåliga produkter så hade de snart försvunnit från marknaden.
Jag har två bra objektiv. Ett EF 24-105 som är helt superbt. Och ett Sigma 18-200 OS som sitter på för det mesta. Det slår inte mitt EF när det gäller men det är så pass bra att det är mitt förstaval vid allroundfoto.

Jo nog verkar det allt som om sigma har mer problem än canon, men en justering kostar bara kring en tusenlapp så det kan ju ändå löna sig.

Jag har inte ägt något av dem så ja tänker inte uttala mig mer än så :)

Sigmat har fördelen att Sigma ersätter, globalt, fokusjusteringen på sina objektiv om garantin är i kraft. Även mitt Canon ger det (dock inte globalt), då jag fått mitt EF-S 15-85 kalibrerat på garanti. Även mitt sigma 70 - 300 är kalibrerat med garanti.

Så på det sättet är det ingen skillnad i vilket av objektiven du köper.

Sen ligger resten på vad du ska ha objektivet till. Sigman (såklart) är bättre om du tänkt hålla på med foto i svagt ljus, men det skall mycket till att klå EF-S 15-85 i skärpa, byggkvalitet och fokusering och IS (Officiellt 4 stegs IS-kompensering; labbtest: 3,7 steg -Helt underbar IS). Dessutom har du större omfång.

till min Canon EOS 550D

Tacksam för svar

Tobbe

det är lite roligt med allt snack om fokuseringsproblem 99% av dem är skitsnack, greijerna ska justeras. men det blir ju ofta lite så när folk införskaffar fina dyra greijer och har inte en susning om vad det är dom köpt, hur dom används, justeras, servas. ska du ha en lins som fokuserar klockrent så ska den in och matchas med ditt hus är det sen en canon L serie eller en Sigmas konsumentlins. så försvinner problemen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar