Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma/tokina 12-24 eller EF-S 10-22

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Jag skall köpa en vidvinkelzoom till min 30D och kan inte bestämma mig för vilken som jag skall köpa. Jag fotar mest arkitektur/landskap.
Har kollat på samtliga och det som gör att jag gillar Sigman bäst e fullformatsegenskaperna som gör att jag kan om jag vill använda den på min vanliga analoga eos 30(frågan e om man kommer göra det bara).
Tokinan är ju priset bra, dock dåliga motljusegenskaper.
Canon e alltid Canon dock lite dyrt med 6300kr +cashback på 1000kr.
Att Sigmagluggen e ett stort as e ju lite kul men kommer nog mest att bli en belastning då kameran blir grymt framtung...

Vilken skulle ni välja?

Värt att betänka , sigma 12-24 är brännvidden med 24*36mm sensor/film och med canon's småformat's sensor blir med den sk brännviddsförlängningen(1,6) så motsvarar det 19-38mm.
Vill du ha en konkurent till canon 10-22 ska du kolla på Sigma 10-20/4-5,6 EX DC HSM.
4 695,00 kr ( http://www.scandinavianphoto.se/ )
Men då kan du inte ha den på din analoga...
Blir svårt att äta kakan och ha den kvar.

Tillägg:
Alla sigma objektiv för småformats sensorer som heter DC passar bara digitalt småformat.

Tamron's motsvarighet heter DI II .

Jo men 10-20 från sigma har fått väldigt dålig kritik så den har jag hoppat över till fördel för de andra objektiven.

sigmas 10-20 får blandad kritik, men jag har hittils inte sett någon direkt dålig kritik. Den var testvinnare över tokina 12-24 i Popular photo & imaging bl.a. Har använt den gluggen lite själv, kanske har jag möjlighet att skicka någon bild om du är intresserad?

Jag har använt Sigma 10-20 till min 10D och är helt klart nöjd med bildresultatet.

Roine W

Canons 10-22 är den bästa vidvinkelzoomen för små sensorer. Till och med bättre än Nikkor 12-24. Tokinan är prisvärd, men snäppet sämre på alla punkter. Sigmorna är inte så skarpa och är dåliga i färgåtergivningen.
10-22an är skarpare och med obefintlig distortion. Fin kontrast och minimal vinjettering. Mycket bra till arkitektur.

Kan bara hålla med om att Canons EF är ruskigt grym i jämförelse med andra. Som vanligt får man vad man betalar för.
Har du möjlighet att testa dem?

MVH Daniel Hansson

Jag köpte Canons 10-22 till min 30D och ångrar absolut ingenting. Hade planer på Sigmas 10-20 först av ekonomiska skäl, men efter lite prisförhandling hos min fotohandlare så hade jag visst råd med ett Canon i alla fall ;-)
Jag har ett Sigmaobjektiv i annan brännvidd och längtar till den dag jag har råd att byta upp mej till Canon även där.
Tredjepartstillverkarna kommer tyvärr inte i närheten av Canons USM-autofocus. Det kan faktiskt vara värt några spänn det med. (Har dock inte testat Sigmas HSM än måste jag väl tillägga).

För mig stod valet mellan sigma 10-20 (vilken du hoppat över) eller canon 10-22 och den senare vann. Riktigt rolig, snabb & tyst AF, ganska lätt för att vara så "stor" (har 350d...).
Var i precis samma funderingar men jag radade upp för- och nackdelar med båda (tre inkl tokina) och kom fram till att canon trots priset var bäst för mig. Ingen expert på andrahandsvärden, men många säger ju att canons prylar håller värdet bättre...
Rekommenderar den varmt, använder knappt nåt annat nu!

Värt att betänka , sigma 12-24 är brännvidden med 24*36mm sensor/film och med canon's småformat's sensor blir med den sk brännviddsförlängningen(1,6) så motsvarar det 19-38mm.
Vill du ha en konkurent till canon 10-22 ska du kolla på Sigma 10-20/4-5,6 EX DC HSM.
4 695,00 kr ( http://www.scandinavianphoto.se/ )
Men då kan du inte ha den på din analoga...
Blir svårt att äta kakan och ha den kvar.

Vad snackar du om? Med en APS-C skall du alltid sätta till en 1,6x crop factor. Oberoende om det är EF-S eller inte. Skillnaden är att du inte får fast EF-S på fullformat.

Det har gått FEM år... Go'morron', liksom... ;)

Jaa-a!? :p

Och? Fel blir aldrig gamla. Det är därför det kommer nya upplagor av gammla böcker med två meningar rättade för varje upplaga. hehee ^^ Men okej. Lite onödigt. var det kanske.

Fan!... Nu ska jag gå och lägga mig... Min tidsuppfattning börjar bli lite... diffus.. ZZZZzz...zz...

ANNONS