Annons

Sigma på Nikon Z

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Jag har tänkt att komplettera objektivsamlingen med ett ”Sigma 35/1,4 DG HSM ART till Nikon F” som i huvudsak skall användas på Nikon D500 och D750 men även vara användbart på Nikon Z7 med FTZ-adaptern. Mot bakgrund av att jag ryktesvis har hört att det inte är ovanligt med varierande focusproblem med kombinationen Sigma på Nikon, vill jag ställa frågan i Forumet om någon annan har erfarenhet av detta. Mina funderingar gäller särskilt om man kan räkna med fullständig kompabillitet när man sätter på en Sigma 35/1,4 på Nikon Z7 (eller Z6). Tacksam för synpunkter!

Jag har tänkt att komplettera objektivsamlingen med ett ”Sigma 35/1,4 DG HSM ART till Nikon F” som i huvudsak skall användas på Nikon D500 och D750 men även vara användbart på Nikon Z7 med FTZ-adaptern. Mot bakgrund av att jag ryktesvis har hört att det inte är ovanligt med varierande focusproblem med kombinationen Sigma på Nikon, vill jag ställa frågan i Forumet om någon annan har erfarenhet av

Hej! Jag hade den på D850 och Z7 och upplevde inga fokusproblem och full kompatibilitet med Z7.
Mvh, Jennie

Det ska ju inte ha någon betydelse med spegellöst sägs det. Jag har en följdfråga hoppas det är ok- fotar med Nikon d810, använder ofta sigma art 85 mm 1,4 på den. Fick kalibrera en del med dockstation men är nu supernöjd med fokus. Funderingen gäller om jag går över till spegellöst- då ska väl inte kalibrering med dockstationen ha någon betydelse, dvs att jag måste nollställa något eftersom det inte ska vara av betydelse alls?! Man kan ju även kalibrera i kamerahuset på d810 och många andra men det har jag alltså inte gjort.

Någon som kan något om detta?!

Jag har en Nikon 105/1.4 på en Z5 med FTZ-adapter och när fokus väl är satt, upplever jag bara en sak - en fantastisk skärpa och bildkvalitet. Ingen kalibrering utförd.
Har även AFS 35/1,8 och 50/1,4 på Z5 med FTZ-adaptern och har inte märkt någon fram- eller bakfokus.

Jag hade stora problem att få bra fokus på alla olika avstånd med 35mm Art och D610. Det hjälpte en hel del att använda Sigmas kalibrerings-pryl, men det var aldrig helt pålitligt.
Med Z6 funkar fokuseringen däremot perfekt, även med D610 profilen som fortfarande finns i objektivet.

Jag har den och Z6II, och det funkar utmärkt. Jag har inte märkt några fokusproblem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar