Annons

Sigma och D200 = kört?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl sådant man får räkna med när man köper pirat delar, men troligen kommer Sigma att fixa problemet snarast.

Frågan är väl om dom gör det gratis utifall prylarna måste in för skjustering ?
 
Ta kontakt med www.zieger.se
Sigmaoptik som inte funkar på nyare kameror fixar dom normalt utan att ta betalt, mycket bra att ha att göra med. Blixtarna vet jag dock inte om de hanterar.
 
Nu skriver sajten Kamera & Bild om detta.

http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200512/21/20051221200120_ADF322/20051221200120_ADF322.dbp.asp


Dessa objektiv behöver uppgraderas vid användandet med en D200:

Fasta objektiv
EX 14/2,8 ASP HSM
EX 30/1,4 DC HSM
EX 150/2,8 DG APO Macro HSM
EX 180/3,5 DG APO Macro HSM
EX 180/3,5 APO Macro HSM
EX 300/2,8 DG APO HSM
EX 500/4,5 DG APO HSM
EX 800/5,6 DG APO HSM

Zoomobjektiv:
EX 10-20/4-5,6 DC HSM
EX 12-24/4,5-5,6 DG ASP HSM
EX 17-35/2,8-4 DG ASP HSM
EX 50-500/4-6,3 DG APO HSM
EX 50-500/4-6,3 APO HSM
EX 70-200/2,8 DG HSM
EX 70-200/2,8 HSM
EX 100-300/4 APO DG HSM
EX 100-300/4 APO HSM
EX 120-300/2,8 DG APO HSM
EX 120-300/2,8 APO HSM
EX 300-800/5,6 DG APO HSM
EX 300-800/5,6 APO HSM
 
Och jag har två av gluggarna... spännande att se vad som händer.

(Kan nämna att en medlem på D70Sverige fått mail från Zieger där de säger att de inte har servicen på Sigma längre utan de hänvisar till Tura...)
 
Om man köper orginaloptik funkar det.
Orginal är dyrare, men det är väl kompatibiliteten som är en del av prislappen.
 
Förstår inte att man kan kalla det "piratdelar". Visst, vill man betala dubbelt så mycket för att det ska vara original så är man ju välkommen att göra det. Men om man kan få bra prestanda för lägre pris så visar väl det att Nikon tar för mycket betalt för sina gluggar? Eller att de inte tillverkar objektiv i rätt prisklasser för konsumenterna helt enkelt.

Piratdelar är delar som försöker likna originalet på så vis att kunden ska bli lurad att det är ÄR original, och det har verkligen inget med det här att göra.
 
Några reflektioner om orden:

Förut hette det alltid piratobjektiv, sedan "fristående objektivtillverkare". Och "piraterna" (T.ex. Sigma) har ju gjort en del kamerahus, delvis för att kunna hävda att de bygger originalobjektiv.

Den ultimata piratbegreppsdödarhandlingen i sammanhanget är väl att sätta en Zeiss "piratglugg" på sin Nikon F-55 :)
 
Makten skrev:
Förstår inte att man kan kalla det "piratdelar". Visst, vill man betala dubbelt så mycket för att det ska vara original så är man ju välkommen att göra det. Men om man kan få bra prestanda för lägre pris så visar väl det att Nikon tar för mycket betalt för sina gluggar? Eller att de inte tillverkar objektiv i rätt prisklasser för konsumenterna helt enkelt.

Piratdelar är delar som försöker likna originalet på så vis att kunden ska bli lurad att det är ÄR original, och det har verkligen inget med det här att göra.

Man kan lita på att delarna passar om man köper orginal, alla trådar om front och backfocus problem här på forumet tyder väl på att det finns mer problem med andrahands prylar än orginal, liknande problem förekommer naturligtvis också på orginal objektiv, men det är betydligt ovanligare.

Sen tycker inte jag att Nikon är speciellt dyra på sina objektiv, inte om man ser till den prestanda och kvalitet man får, sånt kostar faktiskt.
 
Senast ändrad:
Zoso skrev:
Man kan lita på att delarna passar om man köper orginal, alla trådar om front och backfocus problem här på forumet tyder väl på att det finns mer problem med andrahands prylar än orginal, liknande problem förekommer naturligtvis också på orginal objektiv, men det är betydligt ovanligare.

Sen tycker inte jag att Nikon är speciellt dyra på sina objektiv, inte om man ser till den prestanda och kvalitet man får, sånt kostar faktiskt.
Jag skulle gärna se lite statistik på hur det är med kompatibiliteten innan man hojtar om att Sigma är kass. Jag har en känsla av att det nämns oftare då det händer på icke originalobjektiv som t ex Sigma, Tamron eller liknande. Folk har för höga förväntingar helt enkelt.
Jag kan bara tala för mig själv, men vad kostar ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv om man ska ha Nikon? Jag betalade 3 papp för ett Sigma 24/1,8, och jag har inte ens sett nåt med så kort brännvidd under 2,8 från Nikon, och då till sjukligt höga priser.
 
Oavsett vem som har tillverkat något så påstår man att det ska fungera till en Nikon så ska det ju göra det. Men ag antar att alla bara köper orginaldelar till sina bilar oxå...

Som jag ser det så är det Nikon som fular sig konsekvent numera, krypterade vitbalansinformation, kodade batterier?, skulle inte förvåna mig om det gör nått liknande med gluggarna.

Nikons gluggar är rätt dyra vid jämförelse och så där jädra mycket mer prestanda får man inte för pengarna. Istället får man långa väntetider för att de inte kan leverera...

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Som jag ser det så är det Nikon som fular sig konsekvent numera, krypterade vitbalansinformation, kodade batterier?, skulle inte förvåna mig om det gör nått liknande med gluggarna.

Det har du rätt i vad gäller Nikon, men gluggarna är ju befintliga redan innan någon ny kamera så de måste fungera på både gamla och nya kameror. Där kan de nog inte göra så mycket.

Det kan ju vara marginalfel vad gäller funktionen på piratobjektiv på ny kamera. Kanske har Sigma missbedömt gränserna i sin Nikon/AF specifikation de fått fram med reverse engineering.

Eller så är det bara ett fåtal objektivindivider som inte fungerar som de ska. Vem vet.

/Erik
 
Ett piratobjektiv är väl ändå en kopia på ett original? Det är ju inte så att Sigma sätter namnet Nikkor på sina objektiv. En priatkopia på en film är ju inte en annan version med andra skådespelare etc.

Videoband som kom under tidigt 80-tal var uppe på tapeten då dessa enligt experter kunde förstöra videon. Det fanns märken som Via Diamant och Orion, den sistnämda var ett piratband tillverkat med samma hus och spole som Maxell. Via Diamant var riktigt uselt medan Orion höll riktigt hög klass.

Är det detta ett sätt av Nikon att motivera det låga priset som gör att folk kanske blir tvingade att handla original Nikkor? Vi får väl se...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.