Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

afropavo

Aktiv medlem
Hej!

Jag är helt rookie på det här forumet och vet inte alls om jag kommit rätt...men jag skulle vilja vet vad som kan vara ett bra pris på ett Sigma 300/4 AF objektiv? Låter 4200:- rimligt eller? Jag har fått ett erbjudande om detta(objektivet är i mycket gott skick).

Tacksam för all hjälp jag kan få!
*A*

Ja om det är ett APO utan HSM (tyst motor) så går det på en 8000:- nytt.
Är det ett APO HSM kostat det 11000:-

Så 4200:- verkar helt OK om det är så som du säger(i skicket).

Finns på Tyska Ebay för 430€ = 3950:- i "nyskick"

(Kan också bli billigare)
Så det är väl ett OK pris.

Expert i Borlänge säljer detta på "rea" för 5995:-
så ett begagnatpris runt 4000 får väl anses skäligt..det är en mycket trevlig glugg som du kommer att ha mycket kul med..
mvh/gunte..

Nikon objektiv

Jag är också ny inom detta och funderar på att köpa en Nikon F80 med 28-105 plus 2 ytterliggare objektiv med tanke på att ta natur bilder

Jag funderar på ett vidvinkel plus ett tele ev. zoom för att fota fåglar...

Fråga A: Finns det något bra ställe att lära sig om objektiv etc. och dess alla beteckningar

Fråga B: Vad är er erfarenhet att inte köpa Nikon orginal... Finns det bra tester etc... det känns som om man skall ha en hyggligt tele så springer prislappen iväg kanska bra

/[email protected]

Re: Nikon objektiv

Salgo skrev:
Jag är också ny inom detta och funderar på att köpa en Nikon F80 med 28-105 plus 2 ytterliggare objektiv med tanke på att ta natur bilder

Jag funderar på ett vidvinkel plus ett tele ev. zoom för att fota fåglar...

Fråga A: Finns det något bra ställe att lära sig om objektiv etc. och dess alla beteckningar

Fråga B: Vad är er erfarenhet att inte köpa Nikon orginal... Finns det bra tester etc... det känns som om man skall ha en hyggligt tele så springer prislappen iväg kanska bra

/[email protected]

Hej
gratulerar till ett bra val, F80 är en mycket bra kamera som du inte växer ur i första taget. Optiken sedan, egentligen det viktigaste, är knepigare. Piraterna, främst Sigma, är väsentligen bättre nu än förr. De är tom så bra att de ibland är bättre än original optiken. Se bara på Sigma 100-300/4, suverän optik tydligen. Men, priset har också gått upp, över 15 tusen i detta fall. Vad gäller optik så är den gamla sanningen mer uppenbar än annars, dvs du får det du betalar för. Dyr optik=bra optik gäller alltsom oftast. Det jag tycker du ska satsa på är en normalzoom, säg 24-80 eller 28-80. Gärna med fast ljusvärde (dyrare men brukar vara aningen bättre - dock kan risken för interna relfexer bli större...). Ju vidvinkligare dess bättre för naturbilderna En fin zoom som Nikon har är 24-85/2.8-4 med 1:2 macro, kostar förvisso en slant 6-7 tusen men fungerar mycket bra tycker jag (fick bra betyg i Foto). Komplettera detta med en 80-200/2.8 zoom begagnad för 5-6 tusen och du har optik för de flesta behov. Summerat blir det en slant men du sparar pengar i långa loppet genom att köpa rätt från början - detta utan att hävda att mina förslag nödvändigtvis är de rätta. En zoom som jag ska skaffa är Nikons 18-35, 6200.- hos BjörnsFotoVideo. Den blev toppklassad i Foto och de menar att den är iklass med fasta gluggar. Den kommer jag använda frekvent då jag är ute tror jag, både för natur,miljö och bilder på människor. Besök gärna www.nikonians.org, där finner du info om mycket Nikon relaterat samt en hel del forum om gluggar, hus mm.
Lycka till!
Mvh
Johan

Hej Salgo!

Du har ju fått bra tips på objektiv redan. Dock skulle jag vilja höja ett varningens finger. Som fågelskådare kan jag intyga att 80-200 zoom inte räcker för att fota fåglar. Det beror naturligtvis vad för fåglar du skall fota. Är det runt fågelbordet, tio meter från köksfönstret eller änderna i parken så räcker naturligtvis ett 200. Det är när du tar dig ut i fält som du stöter på patrull. Jag skulle rekomendera minst ett 300 gärna 400 plus en 1.4x eller 2x converter. Tänk bara på ljusstyrkan, bör nog inte vara högre än 4-4.5 annars måste du ha massor med ljus och ljuskänslig(=grovkorning) film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar