Annons

Sigma Mini-Wide 28mm. Vilken fattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pentax_K5II

Medlem
Jag funderar på att köpa ett manuellt objektiv, men kan alldeles för lite om olika typer av objektivfattningar och på vilka kameror olika fattningar passar. Min fråga är helt enkelt om ett 'Sigma Mini-Wide 28mm f2.8' passar på min Pentax K-5II? På objektivet står det att det är gjort för Pentax-K fattning. Tacksam om någon har ett svar på detta.

//Eddie.

Senast ändrad:
Hej. Pentax K-fattning passar direkt på din kamera. Du måste ställa in "Tillåt bländarring" i custommenyn. Du får ställa in exponering och fokus själv.

//Lars

K fattning ska passa till Din K-5II, har Du objektivet annars har jag ett sådant över med K fattning som använts på en K-5, ett trevligt litet objektiv iaf.

Hej igen!

Sitter nu vid datorn ock kunde konstatera att det finns två varianter av objektivet 'Sigma Mini-Wide 28mm f2.8' 'Sigma Mini-Wide II 28mm f2.8' varav den sistnämnda verkar ha ett A-läge på bländarringen. Om det är så tror jag du kan använda AV-läget på kameran och få bländarautomatik. Inte helt säker men nån annan kanske kan fylla i där. Kanske Kustbo?.

Finns lite info i den här tråden bland annat:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=150429&highlight=pentax+manuella+objektiv

Lycka till!

//Lars

Hej igen!

Sitter nu vid datorn ock kunde konstatera att det finns två varianter av objektivet 'Sigma Mini-Wide 28mm f2.8' 'Sigma Mini-Wide II 28mm f2.8' varav den sistnämnda verkar ha ett A-läge på bländarringen. Om det är så tror jag du kan använda AV-läget på kameran och få bländarautomatik. Inte helt säker men nån annan kanske kan fylla i där. Kanske Kustbo?.

Finns lite info i den här tråden bland annat:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=150429&highlight=pentax+manuella+objektiv

Lycka till!

//Lars

AV = Bländarautomatik???

Nog är det tvärtom, AV = Bländarförval på en Pentax(!)(?) (Aperture Value)

Har objektivets bländarring ett A läge så funkar det att välja bländare via kameran som vanligt annars får det ske via ringen på objektivet alltså old school men funkar bra det med, så är min och det funkar bra det med.

AV är bländarförval ja, blir nog enklast så med ett MF objektiv som inte har full komunikation med kameran som modernare objektiv har, eller så kör helt manuellt går bra det med.

Objektivet införskaffat, men passar yvärr inte.

Tack till alla som har svarat!

Nu har jag införskaffat objektivet och naturligtvis så tillstötte det fler komplikationer. Eländet passar helt enkelt inte! Det verkar som om 'tappen' som styr bländaren (har tyvärr inget bättre namn på tingesten), slår i kamerahuset. 'Tappen' verkar vara ca. 0,5mm längre än den på mina nya objektiv ('tappen' är markerad med en svart ring på den bifogade bilden). Eftersom objektivet inte kostade mer än ett par hundralappar, så blir det till att knipsa av en liten bit med avbitaren och hoppas på det bästa.

Bilagor

• Sigma_miniwide.jpg
    Sigma_miniwide.jpg
    22.1 KB · Visningar: 309
  • Sigma_miniwide_uppifrån.jpg
    Sigma_miniwide_uppifrån.jpg
    20.8 KB · Visningar: 307
AV = Bländarautomatik???

Nog är det tvärtom, AV = Bländarförval på en Pentax(!)(?) (Aperture Value)

Ja, Du har naturligtvis rätt. Fel av mig.

Eddie!

Synd att det inte passade direkt. Men det går säkert att fixa som du säger om man är försiktig.

//Lars

Akta dig för mini Wide. Den är inte anpassad till pentax (utan ricoh?). Jag har en själv, har haft vissa problem att få av det från kameran. För vissa har andra exemplar fastnat rejält.

Det är ganska vanligt med gamla objektiv men enkelt att fixa som du själv säger. Mitt identiska objektiv går att få på men det är precis och tar lite i inanmätet i kameran vid montering. Jag har inte fixat mitt då jag inte använt det på en evighet då det tyvärr har en dimmig frontlins som minskar kontrasten rejält, annars känns det bra.

Akta dig för mini Wide. Den är inte anpassad till pentax (utan ricoh?). Jag har en själv, har haft vissa problem att få av det från kameran. För vissa har andra exemplar fastnat rejält.

Jo, jag var lite rädd att det skulle fastna, men det efter modifieringen av bl.a 'bländar-tappen' så fungerar det faktiskt riktigt fint. Inga problem att sätta dit och att ta av det.

Det är ganska vanligt med gamla objektiv men enkelt att fixa som du själv säger. Mitt identiska objektiv går att få på men det är precis och tar lite i inanmätet i kameran vid montering. Jag har inte fixat mitt då jag inte använt det på en evighet då det tyvärr har en dimmig frontlins som minskar kontrasten rejält, annars känns det bra.

Även mitt objektiv har tydligen en ordentligt dimmig frontlins (antar att det är frontlinsen?), vilket gör att bilderna ser rätt dimmiga ut. Efter en rejäl genomgång i Camera Raw kan dock man få hyfsade bilder, men inget som är bättre än det t.ex kitobjektivet kan prestera.

Båda bilderna är tagna i rå-format. Vet inte hur bilderna blir här på sidan, men det borde synas rätt tydligt vilken som har efterbearbetats i Camera Raw (den andra bilden, som har lite för mycket av allt).

Bilagor

• _IGP2452 as Smart Object-1.jpg
    _IGP2452 as Smart Object-1.jpg
    92.5 KB · Visningar: 250
  • Efter Camera Raw.jpg
    Efter Camera Raw.jpg
    96.9 KB · Visningar: 243
Mitt är Pentax-K Och inte KR eller liknande som de till Ricoh och det saknar även den ökända "Ricoh pin" som kan låsa sig vid skruven för AF på moderna Pentaxkameror. Jag antar att det finns båda versionerna. Problemet med storleken för skyddet för bländarpinnen verkar extremt vanligt för tredjepartsobjektiv från en viss era. Men som sagt är det enkalt att fixa och man förlorar inget på det hela.

Även mitt objektiv har tydligen en ordentligt dimmig frontlins (antar att det är frontlinsen?), vilket gör att bilderna ser rätt dimmiga ut. Efter en rejäl genomgång i Camera Raw kan dock man få hyfsade bilder, men inget som är bättre än det t.ex kitobjektivet kan prestera.

Båda bilderna är tagna i rå-format. Vet inte hur bilderna blir här på sidan, men det borde synas rätt tydligt vilken som har efterbearbetats i Camera Raw (den andra bilden, som har lite för mycket av allt).
Har ditt också ett slags bubbelmönster? Det verkar som att limningen släpper mellan två främre element med tiden.

Ser ut som solen kommer snett framifrån på den där bilden..? Prova med motljusskydd om du inte körde med det, äldre objektiv får ju lätt dålig kontrast i motljus. Prova att fota med solen i ryggen också och se om det blir bättre.

Mitt är Pentax-K Och inte KR eller liknande som de till Ricoh och det saknar även den ökända "Ricoh pin" som kan låsa sig vid skruven för AF på moderna Pentaxkameror. Jag antar att det finns båda versionerna. Problemet med storleken för skyddet för bländarpinnen verkar extremt vanligt för tredjepartsobjektiv från en viss era. Men som sagt är det enkalt att fixa och man förlorar inget på det hela.

Har ditt också ett slags bubbelmönster? Det verkar som att limningen släpper mellan två främre element med tiden.

Hej.

Har kollat och så vitt jag kan se är limningen mellan elementen ok. Kan inte heller se något bubbelmönster.

Visst var det skyddet för bländarpinnen som var problemet och inte själva pinnen. Efter att ha reducerat skyddets storlek, passar objektivet perfekt. Har inga problem med att få av det från kameran, vilket tydligen är ganska vanligt. Dock har objektivet så mycket mögel på frontlinsen att det mer eller mindre är oanvändbart.

Ser ut som solen kommer snett framifrån på den där bilden..? Prova med motljusskydd om du inte körde med det, äldre objektiv får ju lätt dålig kontrast i motljus. Prova att fota med solen i ryggen också och se om det blir bättre.

Hej.

Tack för rådet.
Naturligtvis har du rätt angående kontrasten. Tyvärr är frontlinsen full av mögel, vilket gör man inte kan få bra kontrast oavsett hur man tar bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar