Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag har en Canon 450D som jsg senare skulle vilja skaffa ett makroobjektiv till. Jag har kikat på Sigmas 105mm makro först, men funderar nu lite på 70mm istället...
Vilka för-/nackdelar har de båda objektiven? Någon med erfarenhet av båda?

70mm ska vara klart bättre, men du får ju gå väldigt nära med en så kort brännvidd för att uppnå makro, d.v.s skala 1:1.

Du har inte funderat på Sigmas 150/2.8? Den är väldigt trevlig och man får fint arbetsavstånd.

70mm ska vara klart bättre, men du får ju gå väldigt nära med en så kort brännvidd för att uppnå makro, d.v.s skala 1:1.

Du har inte funderat på Sigmas 150/2.8? Den är väldigt trevlig och man får fint arbetsavstånd.
Detta kan nog bli föremål för ivriga påhejanden av olika principer, så jag vill yppa den motsatta åsikten, nämligen att 105 mm kan vara alldeles onödigt långt på APS-C. Jag tror att 70 mm kan vara väldigt trevligt faktiskt, och den är nog precis som du säger också bättre än 105:an (som dock är mycket bra, vilket jag vet av egen erfarenhet).
Det är svårt att veta hur objektiven fungerar på nära håll eftersom brännvidden faktiskt förkortas med utdraget.

Jag har oxå haft 105:an, den äldre varianten, skarp men övertygade inte mekaniskt, autofokusen var oanvänbar mer eller mindre.

Angående arbetsavstånd så är det givetvis en fråga om tycke och smak, men risken för att man skuggar eller skrämmer motivet är långt mycket mindre med en 150mm än med en 70mm.

Fördelen med 150/2.8 är oxå att den fungerar ypperligt som ett trevligt, ljusstarkt tele, förutom som makro.

Beror väl lite på vad du skall fota.. Insekter gillar inte när man kommer för nära, så då är 150 att föredra.. ska du fota "döda ting" så kanske 70mm är smidigare.. Själv kör jag sigmas 150mm och är nöjd. Fotar dock mest insekter och blommor

150mm väger dubbelt så mycket som ett 105mm och det är väl mest det jag är orolig för att jag inte tar med det. Dessutom kostar det 2000kr mer än 105mm. Jag tror jag skippar 150mm så länge, det kanske får bli en uppgradering senare, men just nu har jag nog inte råd med den.
Så frågan är alltså 70mm eller 105mm. Då verkar det ju som att de flesta här tycker att 70mm är skarpare än 105mm.
Det hade nog vart bra om man kunde få testa båda samtidigt... Kanske finns någon i Göteborg som har iaf en av dom som man skulle kunna få testa ? =)

Det jag kommer fota mest är räkor och växter i mitt akvarium och de skräms inte av att man kommer för nära. Jag kommer säkert fota lite blommor, insekter och "döda ting".

150mm väger dubbelt så mycket som ett 105mm och det är väl mest det jag är orolig för att jag inte tar med det. Dessutom kostar det 2000kr mer än 105mm. Jag tror jag skippar 150mm så länge, det kanske får bli en uppgradering senare, men just nu har jag nog inte råd med den.
Så frågan är alltså 70mm eller 105mm. Då verkar det ju som att de flesta här tycker att 70mm är skarpare än 105mm.
Det hade nog vart bra om man kunde få testa båda samtidigt... Kanske finns någon i Göteborg som har iaf en av dom som man skulle kunna få testa ? =)

Ställ dig i mitten då, med ett tamron 90mm. Blir inte mycket skarpare om man ska tro på vad folk säger. Förmodligen aningen sämre byggkvalitet dock.

Annars måste jag hålla med om att 70mm är lite kort (även på aps-c) om du vill fota insekter, och det kommer du nog vilja förr eller senare.

Jag kollade lite på bilder från de olika objektiven här på FS. Tycker generellt att 150mm var klart bäst. Sedan 70mm Sigmat. 3a Tamron 90mm och till slut 105mm Sigmat.
Jag har provat Tamronen och jag gillade inte riktigt känslan i den, så jag väljer nog hellre ett Sigma som jag gillar mer. Jag har hållit i en 105mm utan att fota, men den kändes mycket bättre än Tamronen iaf.
150mm kanske är något för mig iallafall... vad tycker ni: köpa en 70mm Sigma vid jul när jag har råd eller spara ännu längre och skaffa en 150mm Sigma?

Jag har ett original Minolta 100 mm f/2,8 makro och har bara två objektiv som jag skulle byta ut det mot, Minolta 200 f/4 APO Makro, eller Sigma 150 f/2,8 EX DG HSM. Tyvärr finns inte det sistnämnda för A-mount, trots ihärdiga rykten om att de ska lanseras "under september månad". Jag t.o.m. köpte en Canon 1Ds för att kunna använda Sigmat, men tröttsnade på att lite för ofta komma ut i naturen med fel uppsättning tillbehör.

Den dagen det kommer för A-mount, byter jag bort mitt 100/2,8 mot ett Sigma 150/2,8

Om jag ska väljer mellan Sigma 70mm och Sigma 150mm (vilket jag gör), så är nog 70mm bättre för mig. Inte lika dyr, stor, tung och en brännvidd som går bra att fota porträtt med också. Jag tror faktiskt jag gillar ett makro med kortare brännvidd.
Tack för alla tips så att jag kunde bestämma mig. Jag kommer ändå inte ha råd att skaffa det föräns till jul, så ni har ju fortfarande lite tid att ändra min åsikt om ni tycker jag har fel.

Det finns inget fel eller rätt, det är ju frågan om vad som passar dig bäst och inget annat.

Eller, det som passar dig bäst är ju rätt, förvisso^^

Ville bara tacka alla för hjälpen och säga att jag är fantastiskt nöjd med mitt Sigma 70mm makro! =)

Ja om man bortser ifrån af-motorn som låter som en ilsken bålgeting på anabola så är det ett underbart objektiv tycker jag. Optiskt strålande och fungerar faktist bra med 1.4 TC så länge man kör F/8 eller mindre bländare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar