Annons

Sigma kompakt med 14 Mpix

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer ful(l)t. Ruskigt oattraktiv. Ser ut som ett stort stycke billig plast. Cred till Sigma att de försäker med stor sensor, och foveon, men den kommer floppa brutalt. Mest pga designen, eller rättare sagt total frånvaro av design.

makari skrev:
Jag tycker det är en jäkligt cool ide med en sån här kamera och Sigma ska ha all cred för att de gör den.
Men jag tycker det är synd att ljusstyrkan är så pass dålig, dels för att ta bilder i dålig ljus
Man tycker ju att när det nu är fast optik och heller ingen spegel i vägen så borde det göra det lättare att konstruera skarp och ljusstark optik. Jag hade velat ha 2,8, kanske tom 2,0 hade varit möjlig. Då hade man ju fått ett klart kortare skärpedjup dessutom.

Dessutom så misstänker jag att den blir för dyr för att ha som komplement till en systemkamera.

28mm (småbild) är ju annars en riktigt trevlig brännvid och det är jäkligt synd att så få kompakter är så vidvinkliga.

problemet är nog att undvika vinjettering och kromatisk aberration, lätt hänt vid större bländare, då hade nog optiken/huset behövt vara betydligt större, och då är det ju ingen kompakt kamera längre..,

Senast ändrad:
Re: Nu har den fått blixtsko

Läste precis igenom specen på http://sigma-dp1.com/

Den har ju blivit sjukt mkt snyggare, tur att de skippade det mkt epiga greppet som drog ner det esttiska nått enormt..
Verkar också som att de har lämnat den Glittriga satin finishen som de har på vissa EX-objektiv..

Jobbigt att man ska vara så ytlig.. ifall den nu bara blir vettigt prissatt kan det ju vara ett alternativ.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar