Annons

Sigma kompakt med 14 Mpix

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar varför objektivhuset är så stort. Det är ju bara 16.6 mm f/4, och ingen zoom. En sådan kamera borde väl inte behöva en massa fluff för att sälja?

Per.

Jo, men bara ett litet skrap på ytan visar att det är 5 x 3(foveon) megapixlar. Gott så, men ändå.

Jag ser ingen sko för blixt o ingen rörlig LCD-skärm och det verkar vara en fast optik på motsv 28 mm... njae...

jisses, när det äntligen kommer en kompakt med stor sensor (flera gånger större än hos andra kompakter), råformat, förnuftig mängd pixlar och fast optik (som antagligen är rejält skarp och raktecknande) - då gnälls det över att zoom saknas...

Tänk om Canon,Nikon eller kanske Olympus vore lika kloka och gjorde en kamera där kvalitet stod före kommers.

mmm det artar sig. En diskret kompakt har jag väntat på. Med RAW dessutom, det skall bli mycket intressant att se tester.
Om man inte har råd att dubblera och köpa en Leica vilket känns som en stor investering.

froderberg skrev:

Tänk om Canon,Nikon eller kanske Olympus vore lika kloka och gjorde en kamera där kvalitet stod före kommers.

Bra med nytänkande, men lite kommers kan nog anas med när man interpolerar upp 4,64 Mpixel till 14 Mpixel direkt i kameran. Låt vara att man har tillgång till full färginformation i varje pixel, men varför interpolera upp till just 14? Varför inte 20 närman ändå är igång? Eller har jag missförstått något?

rob skrev:
funderat på vad 4,64 x 3 blir? ;)

//rob

Visst, man vill ju interpolera upp bilden så det i marknadsföringen framgår att man har 4,63*3 element, men interpolerar man upp en bild med 4,63 miljoner fysiska bildpunkter till en bild med fler punkter (man ritar ju i bilden ut punkter som inte har någon mostvarighet alls på sensorn) så finns det ju ingen anledning som jag kan se till att man ska interpolera med precis 300%. Förklara gärna för mig om de finns någon, men jag tycker det verkar finnas mer kommers än förnuft bakom den siffran.

foveonsensorn är en "tredimensionell" sensor, så helt tokigt räknar de inte alls. Den har många fördelar och en del nackdelar också. Googla på foveon så får du säkert massor att läsa.

Jodå, visst är den tredimensionell, visst har det fördelar att ha full färginformation i varje pixel och inte behöva interpolera fram färgen i punkterna, men finns det någon fysisk bakgrund till att man interpolerer med exakt 300%.

Frågan är egentligen smått retorisk, så länge jag inte missförstått något. Jag svarade på "Tänk om Canon,Nikon eller kanske Olympus vore lika kloka och gjorde en kamera där kvalitet stod före kommers." och ville påpeka att Sigma står för en hel del kommers med när man interpolerar upp en bild på det sättet, ett sätt som tycks baseras mer på marknadsföring än fysik. Det var inte avsikten att jämföra Foveon med Bayerfilter ur teknisk mening.

Det är nog mer en konvention

Intressant fråga, men vet inte om det finns något bra svar på den?

Det finns en Interaktiv Flash presentation, som visar att X3-tekniken fångar 100% av fotonerna, medan däremot en sensor med Bayer-teknik måste interpolera fram varje "pixel-element", eftersom man ju filtrerat bort två-tredjedelar av det infallande ljuset. Du har således att göra med interpolation i bägge fallen, och man har enats om konventionen hur man ska räkna dessa "pixel-element" även för en direct image sensor. Med den aktuella sensorn kommer man då fram till angivet antal "pixel-element": 2652x1768x3=14066208 (14.1Mpix).

Counting pixels
Because of their unique structure, there has been some controversy in how to specify the number of pixels in Foveon sensors. While international standards bodies such as the ISO have not yet issued specific guidelines on pixel counting in either multi-chip or multi-channel sensors like the Foveon X3, the language in the present standards is consistent with the pixel data presented by Foveon and Sigma, and with the CIPA (Camera & Imaging Products Association) guidelines. The CIPA guidelines allow for the counting of all pixels in a 3-chip camera, and by extension, a camera with a 1-chip sensor like the Foveon X3 that provides three pixels at each location because its three sensor layers are ‘magically’ joined together in perfect alignment as opposed to separately located on the faces of a prism. It is also noteworthy that the existing standards on digital camera resolution unequivocally state that pixel count and resolution are not the same, and it is therefore not acceptable to use these terms interchangeably. Indeed, pixel count is only one piece of the resolution puzzle, and this is clearly demonstrated by the fact that several 5- and 7-megapixel cameras now on the market produce sharper pictures than comparable 10-megapixel models and that when it comes to capturing fine color details, the 14-megapixel Foveon X3 sensor in the Sigma SD14 outperforms many leading DSLRs with a greater number of pixel locations.

Ref:

Re: Det är nog mer en konvention

Tack för den förklaringen. Det var ju bra att det finns någon standard för hur man anger antalet pixlar. Jag förmodar att Sigma därav interpolerar fram en bild med 14 Mpixel eftersom CIPA rekommenderar att man anger att det sitter 14 Mpixlar på en sådan sensor och det vore ett pedagogiskt problem om bilden vore mindre.
Det finns dock fortfarande ingen fysisk förklaring till att man interpolerar till just 300%. Det är ju som att säga att min monitor har 4 megapixels upplösning fast den har 1280*1024 pixlar (med 3 subpixlar i varje pixel). Skärmdumpar man monitorn får man ju en bild med 1280*1024 pixlar, inte 2217*1774. Försöker man göra den översättningen blir det ju en ren interpolation hur man än gör. Det blir intressant att se vad ISO säger i frågan, om de skapar någon standard.

Nostalgikern svarar...

Påminner faktiskt en hel del om min Canonet QL17 GIII. Fast den har ju blixtsko för extern blixt...

och där VET jag ju att bilder fotade med Fuji 800 blir hemskt skarpa...

Dessutom kostar den ju bara 300 kr...

Re: Re: Det är nog mer en konvention

Anders74 skrev:

Det finns dock fortfarande ingen fysisk förklaring till att man interpolerar till just 300%.

De interpolerar väl inte bilden? bilden kommer ut i fem megapixel (fast sen säger de ändå att den innehåller 14 miljoner) den blir ju inte 4000x3500 pixel stor liksom...

Det blir väl närmast omvänt motför interpolering.
14mpxl in 5 ut?

Finns det något skäl till att man "bara" har 4 i ljusstyrka?

Re: Re: Re: Det är nog mer en konvention

HDFS) (KGS skrev:
De interpolerar väl inte bilden? bilden kommer ut i fem megapixel (fast sen säger de ändå att den innehåller 14 miljoner) den blir ju inte 4000x3500 pixel stor liksom...

Jag vet inte vad DP1 producerar, berätta gärna om du hittar det, jag såg bara att SD14, med samma sensor, leverar följande:

JPEG recording, also built in to the SD14, can be used for the following printing sizes;
Super High for A3 size prints or larger (14.15 million pixels: 4608×3072 pixels)
High for A4 size printing (4.64 million pixels: 2640×1760 pixels).
Medium for en-print size printing.(2.1 million pixels: 1776×1184 pixels)
Low for web-page use and emailing (1.03 million pixels: 1196×864 pixels)

Re: Re: Re: Re: Det är nog mer en konvention

Anders74 skrev:
Jag vet inte vad DP1 producerar, berätta gärna om du hittar det

"The Sigma Corporation is pleased to announce the launch of the new, groundbreaking Sigma DP1 compact digital camera featuring a 14 megapixel FOVEON X3 direct image sensor (2652 × 1768 × 3 layers) as used in the Sigma SD14 digital SLR." Står det i länken i första inlägget...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar