Annons

Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruff

Medlem
Hej, har någon testat Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1. och kan skriva en recension?
Verkar vara ett allsidigt objektiv med bränvidd som passar mig.
Mvh
// Ralf

Har fått mycket bra betyg i det få tester som genomförts. Editors Pick i Outdoor Pphotographer, detsamma i fra tidningen Réponses Photos. Även Popphoto verkar gilla den: http://www.popphoto.com/cameralenses/3407/test-sigma-70mm-f28-ex-dg-macro-af.html
Även Photodo verkar gilla den:
http://www.photodo.com/topic_213.html,
"Optically it is probably the best of Sigma’s already highly rated macro line-up".
...och lite mer bilder finns här: http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2006/10/03/4658.html
OCH den funkar fram till FF.

Är också lite intressera av denna pga av brännvidden. Funderade först på Nikons 60mm (Micro) och deras 85mm för porträttbilder och hör får man ju macromöjligheter så det kan vara en bra deal.

Senast ändrad:
Tack Johan för länkarna.
Verkar vara ett objektiv med många användningsområden och bra glas.
Har för mig att det är 77 mm filtergänga på objektivet vilket innebär att jag kan använda filter jag redan har till mitt Sigma 70-200 F2.8.
Skall kika på och testa objektivet för ev. köp.
Det verkar inte vara någon på forumet som äger eller har testat det.
Mvh
// ralf

Senast ändrad:
Jag har ett till min Nikon D200. Har inte haft det så länge, dock. Men så här långt känns det klockrent. Lagom stort, välbyggt med användbar fokusring. Hade iofs inte skadat med intern fokusering, men det har inte ställt till problem hittills.

Brännvidden känns praktisk i många situationer. Skärpan är ohyggligt bra. Har inte gjort några regelrätta tester ännu, men redan vid f3.5 har jag några bilder där kameran omöjligt kan visa mer detalj. Min andra glugg är en Zeiss Distagon T* 2/35 ZF och Sigman är faktiskt skarpare, känns det som. CA har jag inte sett till, och hittills inga problem med motljus. AF-hastigheten är fullt acceptabel, även om den söker lite väl mycket ibland. Limit-knappen är bra att använda. Omkopplare mellan AF/MF saknas, vilket är praktiskt när man har Nikon och sköter det på kamerahuset.

Det jag inte känner att jag har full koll på ännu är bokeh. Ska försöka återkomma i frågan när jag har hunnit ta fler bilder.

Tack Magnus, låter lovande.
Ser fram emot resterande recension.
Har inte haft möjlighet att köpa det ännu.
Om du har möjlighet får du gärna lägga ut någon bild.
Gott nytt år.
Mvh
// Ralf

Postar några exempel för att visa bokeh. Tyvärr ingen levande modell som ville ställa upp för visning på nätet... Tomten står ca 50cm framför vasen.

Samtliga bilder tagna vid ISO 250, f2.8 och handhållet. Slutartid 1/125 eller 1/160.

Bilagor

• _dsc0861.jpg
    _dsc0861.jpg
    18.2 KB · Visningar: 676
Landskaps bild, f8, 1/200, ISO 100. Syns ju inte så mkt på så liten bild, men kanske ger något iaf...

Bilagor

• _dsc0274.jpg
    _dsc0274.jpg
    36.7 KB · Visningar: 649
Tack Magnus, kvaliten på objektivet är helt utefter dom förväntningarna jag har.
Dina bilder bevisar det.
Så fort helgerna är avklarade blir det köp.
Ännu en gång tack så mycket.
God fortsättning.
Mvh
// Ralf

Ruff skrev:
Tack Magnus, kvaliten på objektivet är helt utefter dom förväntningarna jag har.
Dina bilder bevisar det.
God fortsättning.
Mvh
// Ralf
Ta en funderare på Tamrons 90 mm också. Du nämnde Nikons 85 mm som porträttalternativ och Tamronen ligger närmare i brännvidd. Du behöver nog inte ta bildresultat i beaktande, för Tamronen är knappast sämre. Det som är viktigt i sammanhanget är snarare brännvidden.

Ruff skrev:
Dina bilder bevisar det.
God fortsättning.
Mvh
// Ralf
Ta en funderare på Tamrons 90 mm också. Du nämnde Nikons 85 mm som porträttalternativ och Tamronen ligger närmare i brännvidd. Du behöver nog inte ta bildresultat i beaktande, för Tamronen är knappast sämre. Det som är viktigt i sammanhanget är snarare brännvidden.

Hej Paul.
Har nog inte nämnt Nikon 85/1.8 D.
Ett starkt skäl till att jag känner mig komfortabel med 70 mm är att jag redan har Sigma 70-200 mm 2.8´.
Nackdelen med ovanstående är ju storleken.
Med ett fast 70 mm blir det hela lite mer släpbart samt att jag kommer ifrån objektivets antydan till mjukhet i skärpan vid bländare 2.8
Men absolut är Tamron 90 mm även det ett mycket bra objektiv till ett attraktivt pris.
Mvh
// Ralf

Jag har använt Tamron 90 också, och tycker att Sigmat har bättre byggkvalitet och känsla i fokusringen. Sedan är det som du säger antagligen tämligen likvärdigt prestandamässigt och bara brännvidden som skiljer.

Iofs har jag ett minne av att Tamronens största bländaröppning blir mindre när man fokuserar nära, vilket jag inte upplevt med Sigma 70.

pgmj skrev:
Jag har använt Tamron 90 också, och tycker att Sigmat har bättre byggkvalitet och känsla i fokusringen. Sedan är det som du säger antagligen tämligen likvärdigt prestandamässigt och bara brännvidden som skiljer.

Iofs har jag ett minne av att Tamronens största bländaröppning blir mindre när man fokuserar nära, vilket jag inte upplevt med Sigma 70.
Alla objektiv förlorar ett bländarsteg till skala 1:2 och ytterligare ett när man kommer ner till 1:1. Men det är endast en ljusförlust, dvs inget som påverkar skärpedjupet.

Ruff skrev:
Hej Paul.
Har nog inte nämnt Nikon 85/1.8 D.
Ett starkt skäl till att jag känner mig komfortabel med 70 mm är att jag redan har Sigma 70-200 mm 2.8´.
Nackdelen med ovanstående är ju storleken.
Med ett fast 70 mm blir det hela lite mer släpbart samt att jag kommer ifrån objektivets antydan till mjukhet i skärpan vid bländare 2.8
Men absolut är Tamron 90 mm även det ett mycket bra objektiv till ett attraktivt pris.
Mvh
// Ralf
Ursäkta, jag såg att det var ett av svaren som avhandlade 85 1,8.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar