Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma EX 300/2,8 APO HSM DG eller Canon EF 300/4,0 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Nahoj_123

Medlem
Tja!

Vilket tycker ni att jag ska köpa och lite varför. Behöver lite råd ifrån folk som provat/ägt båda.

Kommer att använda det till en Canon 50d.

Diskussioner om pris är inte viktigt för det har egentligen "ingen" betydelse.

// Johan

Jag har haft 300:at i ca 10 år och gillar den mycket.
Skarp och fin färgåtergivning och dessutom med "crophus" dvs. 10-60D och 7D så används inte kanterna på objektivet.
Inte alltför stor och tung att vandra i naturen med och dessutom går det att använda Extendern 1.4X och ändå ha autofokusen på, tyvärr blir den ganska långsam med extendern påsatt.

Tyvärr är IS:en lite högljud och man bör stänga av den när kameran står på ett stativ pga. IS på detta objektiv inte känner av det.
Autofokusen är väl OK åtminstone så länge det är hyggligt ljus.
Men det beror också på vilken kamera som man använder.
Den fokuserar säkrare och snabbare i dåligt ljus med EOS 7:an än med EOS40:an.

Mvh. Bengt H

Det ena är relativt litet och lätt, har IS och utmärkt närgräns. Det andra väger dubbelt så mycket, har usel närgräns och ingen stabilisering. Om man inte behöver det där extra bländarsteget är det väl inte mycket att fundera på?

Jag har nyligen sålt mitt Sigma 300/2.8 och köpte Nikons 300/4 istället.
Orsaken till det var att Sigmat var för tungt som walkaround objektiv enligt min mening.
Däremot så hade det den stor fördelen att AF fungerade med 2x extender och då fick man ett 600/5.6 objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar