Annons

Sigma- eller Vivitarobjektiv till min Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinaS

Ny medlem
Hej!
Jag har en gammal Minolta X700 som jag skulle vilja köpa ett nytt / begagnat zoomobjektiv till. Har precis varit i en "begagnat-affär" och tittat på följande objektiv:
1) en Vivitar, 80-200 mm med Macroläge, största bländaren 4,5. Pris 950:-
2) ett Sigma 80-200 mm med solskydd, störst bländare 3,5. Pris 900:-
Ingen uppgift om ålder på objektiven fanns (spelar det någon roll?) och jag skulle få 3 månaders garanti vid köp.
Frågan är: är det någon som rekommenderar det ena eller andra av dessa två objektiv, eller är båda lika bra/kass? Hur stor roll spelar skillnaden i bländare? Finns det andra märken som är bättre? Och vad tror ni om priserna? Rimliga?
Mycket tacksam om snabbt svar, vill helst "shoppa" i början av veckan som kommer (alltså 3 feb).
Hälsn Lina

Har ingen aning om vilken lins som är "bäst". Kan tänka mig att både Sigma och Vivitar har tillverkat ett otal linser under åren som stämmer in på beskrivningarna. Du skulle kunna gå tillbaka till affären med kameran och be att få ta ett par provbilder, säg vid 80 120 160 och 200mm, vidöppet och vid bländare 8. Använd stativ om möjligt och försök få med solen på någon bild för att se hur känsliga linserna är för ströljus.

/Martin

Båda är nog ungefär lika. Lite dåliga på full öppning men helt OK nedbländat. Sigman är lite ljusstarkare vilket är en fördel.
Priset är lite högt. På Scandinavian Photo finns t ex en begagnad Tokina 70-210/3,5 för 295 kr. Mycket bra men lite tung optik pga bra konstant ljusstyrka över hela området. De nämnda objektiven har varierande ljusstyrka över zoomområdet vilket ger mindre/lättare konstruktion.

Ganska lika testresultat från AF nr: 10-82..skick och funktion får avgöra köp..kolla skjutzommfunktionen så den inte glider när du vänder objektivet..Har du råd så är ett Minolta zoom bättre, framförallt på full öppning,ligger på 1300-1600 i pris..
mvh/gunte..

Priset är lite högt. På Scandinavian Photo finns t ex en begagnad Tokina 70-210/3,5 för 295 kr. Mycket bra men lite tung optik pga bra konstant ljusstyrka över hela området.

Hej!
Jaha, det där med Scandinavian Photos objektiv låter intressant. Hur vet du att de har detta? Kan man hitta begagnade prylar på deras hemsida?

/Lina

Har du råd så är ett Minolta zoom bättre, framförallt på full öppning,ligger på 1300-1600 i pris..

Hej Gunte
Menar du ett begagnat Minolta-objektiv när du talar om den prisklassen? Vet du var man kan få tag i det i så fall? Om prisskillnaden är så liten men kvaliteten mycket bättre är jag förstås villig att betala mer.
/Lina

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar