Annons

Sigma eller Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

gripenfighter

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag hade tänkt att köpa en ny normalzoom till min D90 istället för kitobjektivet 17-55 från Nikon. Nu har hittat två objektiv som för mig verkar vara intressanta. Det ena objektivet är; Sigma Objektiv AF 18-50/2,8 EX DC HSM Macro och det andra är; Tamron Objektiv AF 17-50/2,8 Di II XR VC. Finns det någon som kan bena ut vilket av objektiven som är bäst? Eller har någon erfarenhet av att fotografera med dem? Nyfiken på kommentarer och inlägg från fotosidans medlemmar.

Mvh
Christian
 
Jag är mycket nöjd med mitt Tamron 17-50 utan bildstabilisering. Har ingen erfarenhet av Sigmas variant.
 
Jag har funderat i samma banor ett tag, utan att slå till (dock har jag specifikt tittat på Tamronens version utan VC). Här är några saker jag antecknat efter att ha läst recensioner och tittat på exempelbilder.

Sigma
• Lite bättre byggkvalitet.
• Halv-makro.
• Tystare autofokus.
• Finare bokeh.

Tamron
• Lite bättre skärpa vid 2.8 (och kanske överlag).
• Nikon-riktning på zoomen.

Kanske är det till någon nytta.
 
Vågar man köpa piratgrejer? Nikons egna måste väl vara bäst.

Jo, det är ju rimligt att tro att Nikkor är bättre eftersom det är 3-5 ggr dyrare när det gäller 17-55/2,8 ;-)

Jag har också ett Tamron 17-50 av gamla modellen och jag har inget att klaga på alls. Visst, det är byggt av plast och det har ingen tyst motor, eller motor överhuvud taget för den delen, men det är så prisvärt det kan bli. Modellen med VC ska visst vara marginellt sämre.
 
Jag har provat både Tamron 17-50 2,8 utan vc dock och Sigma 18-50 2,8 och dom är likvärdiga men väldigt bra med tanke på priset så det är hugget som stucket men prisvärt om man jämför
med Nikons något dyrare variant.
 
Hej

Ja det är frågan om man vågar köpa piratgrejer. Men som sagt det handlar oftast om priset och kan man då få grejer som är bra trots at de inte är original. Men din tanke är god!
Christian
 
Hej

Ja det är frågan om man vågar köpa piratgrejer. Men som sagt det handlar oftast om priset och kan man då få grejer som är bra trots at de inte är original. Men din tanke är god!
Christian

Klart man vågar det är ju kanon gluggar som testats av proffs om o om igen med väldigt bra betyg o resultat så den frågan måste väl ändå vara överspelad vid det här laget köp du en av dom o bli lika nöjd som vi som köpt något av Tamron eller Sigma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.