Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma eller Tamron 17-50/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dessis

Aktiv medlem
Nu har jag börjat tveka igen, hade bestämt mig för ett Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM, men nu funderar jag om jag borde välja Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD istället, vad är era erfarenheter av dessa objektiv, vilket skulle ni välja?

Gillar att Sigmat har bildstabilisering och hade tänkt köpa det, är lite tveksam för Tamrons som är utan, vill dock inte ha Tamrons variant med VC, då tar jag hellre Sigmat, men jag hittar så få recensioner av objektivet, är det inte ett omtyckt objektiv? Lite tungt också, orkar man släpa runt med det som allroundobjektiv?

Tänkte använda det som allroundobjektiv, vardagsbilder, porträtt, sport, inomhusbilder o.s.v.
 
Kan tillägga att jag hittat ett erbjudande där jag får Sigmat aningen billigare än Tamronobjektivet, mer prisvärt med Sigmat då kanske?
 
Sigma utan tvekan. Har haft båda Tamronvarianterna (med & utan VC) och Sigma med OS. När jag köpte Sigman var den 1500:- dyrare än Tamrons med VC och det var värt varenda krona. Bättre bildkvalitet och mer välbyggt.
 
Sigma utan tvekan. Har haft båda Tamronvarianterna (med & utan VC) och Sigma med OS. När jag köpte Sigman var den 1500:- dyrare än Tamrons med VC och det var värt varenda krona. Bättre bildkvalitet och mer välbyggt.

Tack så mycket för svar, lutar nog mer åt Sigmat, var ju det jag hade tänkt mig från början. Är väl bara tyngden jag funderar över, men iochförsig är väl inte Tamronet så mycket lättare ändå.
 
Tror inte att man tänker på viktskillnaden. Om inte annat så vägs den ju upp av den bättre bildkvalitén ;)
 
Får man fråga vad det var för erbjudande på sigmat? Funderar nämligen på det också
 
Var det nån specialdeal?
Scandinavian tar 3990 vad jag kan se?
I Euro?

För ett tag sen kostade det kring 350, precis till att jag skulle beställa det var det sänkt till 399, på Cyberphoto som jag annars handlar ifrån kostar det 409 €.
Jag bor i Finland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.