Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma-eller Canon-normal till 80D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jadie

Aktiv medlem
Hej,
har nu äntligen bestämt mig för en Canon 80D. Nu kommer frågan, vilket objektiv? Elgiganten har ett kitobjektiv Canon 18-55 mm lS STM lins som kommer med huset, pris 11890:-.
Rajala PRO shop har samma kamera men med ett sigma-objektiv 17-50/2,8. EX DC OS HSM, Canon. Pris: 12990:-. Enligt rajala så är Det objektivet mycket bättre än det på 18-55. Har googlat men blir inte så mycket klokare. Har Rajala funnits länge? Det finns ingen risk att de försvinner, tänker på garantin. Planen är att gå fotokurser och ha något ordentligt att växa i. Har en Canon 1000D nu.
Någon som kan hjälpa mig?
 
Hej,
har nu äntligen bestämt mig för en Canon 80D. Nu kommer frågan, vilket objektiv? Elgiganten har ett kitobjektiv Canon 18-55 mm lS STM lins som kommer med huset, pris 11890:-.
Rajala PRO shop har samma kamera men med ett sigma-objektiv 17-50/2,8. EX DC OS HSM, Canon. Pris: 12990:-. Enligt rajala så är Det objektivet mycket bättre än det på 18-55. Har googlat men blir inte så mycket klokare. Har Rajala funnits länge? Det finns ingen risk att de försvinner, tänker på garantin. Planen är att gå fotokurser och ha något ordentligt att växa i. Har en Canon 1000D nu.
Någon som kan hjälpa mig?

Här kan du kolla de bägge objektiven:
http://www.photozone.de/canon-eos

Rajala är en seriös firma som knappast försvinner, däremot tycker jag inte att Sigma-objektivet verkar vara speciellt mycket (eller ens något) bättre om du inte behöver den högre ljusstyrkan.
 
Sigmat som jag själv kör på APS-C formatet är enligt mig tveklöst skarpare och har även bättre ljusstyrka
Däremot så har inte SIgmat någon steglös AF motor så som STM objektiven från Canon har men det påverkar ju enbart om du vill filma med AF aktiverad på din kamera. Skall du mest fota med den tycker jag Sigmat vinner.

Här en länk till en av de mest seriösa och kunniga webbsidor som finns på nätet när det gäller objektivtester
http://www.objektivtest.se/tester/sigma-17-50-mm-f28-ex-dc-os-hsm-test/
 
Sigmat som jag själv kör på APS-C formatet är enligt mig tveklöst skarpare och har även bättre ljusstyrka
Däremot så har inte SIgmat någon steglös AF motor så som STM objektiven från Canon har men det påverkar ju enbart om du vill filma med AF aktiverad på din kamera. Skall du mest fota med den tycker jag Sigmat vinner.

Här en länk till en av de mest seriösa och kunniga webbsidor som finns på nätet när det gäller objektivtester
http://www.objektivtest.se/tester/sigma-17-50-mm-f28-ex-dc-os-hsm-test/

Tack Claes,
ser ut som om objektivet från Sigma är större (tyngre) och lite dyrare att köpa extralinser till isf. Ska gå in och titta på länken du föreslog.
Mvh
Elisabeth
 
Canons objektiv är inte dåligt, men Sigmat är helt överlägset
Tack Richard!
Är inne och kollar på det nu samt filter och minneskort! Det är mycket info att ta sig igenom när man som jag inte är så insatt! Men kan knappt vänta tills jag har kameran och får ge mig ut och fota. Är bara lite orolig att jag kommer att tycka att det blir för mycket vikt eftersom sigman väger mer än dubbelt så mycket som canons kitobjektiv.

Mvh Elisabeth
 
När objektiven börjar väga så beror det oftast på:
Mer metall
Större linser
Mer stryktålighet
Större maxbländare (Vilket i sig ger alla de 3 ovanför)

Med Canons ljussvagare som val så kommer ett ljusstarkt fast objektiv (1,8 eller 1,4) väl till pass som komplement.
Med en 2,8-zoom är det inte lika självklart. Framförallt inte med dagens bildstabilisering.
Då blir vikt en mer komplicerad fråga...
 
Köpte själv det paketet från Rajala för ca ett år sedan och jag har inte ångrat mig en sekund att jag gjorde det. Visst är det tyngre än kitobjektivet som följer med det andra paketet, men du får i mitt tycke ett betydligt bättre objektiv om du köper Rajalapaketet.

Det väsnas lite mer och är förmodligen lite mer "hackigt" om du ska filma, men det är inget som stör tycker jag. Du får ju också bättre ljusstyrka över hela fältet i förhållande till 18-55-objektivet, vilket kan hjälpa en del.
Ser vi till det stora hela får du mer för pengarna, även om det också är lite dyrare, om du går på Rajalaalternativet. ....tycker jag.
 
Köpte själv det paketet från Rajala för ca ett år sedan och jag har inte ångrat mig en sekund att jag gjorde det. Visst är det tyngre än kitobjektivet som följer med det andra paketet, men du får i mitt tycke ett betydligt bättre objektiv om du köper Rajalapaketet.

Det väsnas lite mer och är förmodligen lite mer "hackigt" om du ska filma, men det är inget som stör tycker jag. Du får ju också bättre ljusstyrka över hela fältet i förhållande till 18-55-objektivet, vilket kan hjälpa en del.
Ser vi till det stora hela får du mer för pengarna, även om det också är lite dyrare, om du går på Rajalaalternativet. ....tycker jag.

Tack för svar Rocky!
Det får nog bli det paketet!
Mvh
Elisabeth
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.