Annons

Sigma EF500 DG Super VS Nikon SB-800?

Produkter
(logga in för att koppla)

xandx

Aktiv medlem
Någon som vet hurvida SIGMA EF500 DG Super är likvärdig med Nikons SB-800? Det skiljer 1500:- i pris mellan Sigman och Nikon och jag behöver en blixt så mitt val står mellan dessa två. Vad tror ni är Sigmas blixt bra?
 
Om man läser recensioner här på fotosidan så får Sigma-blixten blandat mottagande, det verkar det som vissa är missnöjda med den och upplever att den felexponerar. Tittar man på recensionerna av SB-800 så är det i nästan bara toppbetyg hela vägen.

Nikon är väl allmänt kända för att ha välfungerande blixtsystem? Jag har själv en SB-600, och den har fungerat perfekt sedan jag monterade den på kameran första gången.

Har man inte höga krav fungerar kanske Sigma-blixten alldeles utmärkt, men när det gäller blixtar skulle jag personligen hellre lägga lite extra pengar på en Nikon.

Här är recensionerna:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4175
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4732

Om det är en kostnadsfråga förresten - har du tittat närmare på SB-600? Det finns en del funtkioner som skiljer sig, men är man inte i akut behov av någon av dem klarar man sig lika bra med 600:an.
 
Har ägt Sigman och nu ligger SB-800 i kameraväskan.
Köp Nikon är mitt råd!
Sigman exponerar inte alls lika bra, även om den i stort sett är lika kraftfull som SB-800'an.
Har till och med testat två stycken Sigma-blixtar och upplevt problem med exponeringen, detta testat på två helt olika kameror dessutom.

Ytterligare ett argument för att välja Nikon är att om det mot förmodan strular så ger Nikon support på detta och kan serva grejerna. Kör du Nikon + sigma så finns det risk att Nikon skyller på Sigma, Sigma skyller på Nikon...

Dessutom så medföljer en alldeles extraordinärt perfekt och lättförståelig manual på svenska till din Nikon-blixt, Sigman får du klara dig med engelska, eller danska om du känner för det ;)

Mvh
André
 
xandx skrev:
Någon som vet hurvida SIGMA EF500 DG Super är likvärdig med Nikons SB-800? Det skiljer 1500:- i pris mellan Sigman och Nikon och jag behöver en blixt så mitt val står mellan dessa två. Vad tror ni är Sigmas blixt bra?

Är Canonfotograf, men körde Nikon fram till 2003. Bytte system eftersom min personliga smak tilltalades av Canons digitala kameror (mindre brus, FF-sensor mm)


Men jag har i min arsenal en EF500DG som fungerar perfekt på Canon i alla fall (körs på 5D, 1DMkII, 20D o SLR PRO/c)

Och då ställer jag mig frågan om Sigma lyckats bättre med anpassningen till Canonsystemet. Det skiljer ju en hel del mellan blixtsystemen. Men Sigman är som original Canonblixtarna vad gäller exponering. Ngn annan Canonfotograf som har liknande erfarenhet?
 
Kör också Sigmat till min Canon och är hur nöjd som hellst. Har dock läst här på FS i några trådar att Sigmat har lite problem med Nikon, vet dock ej varför. Så det säkra alternativet är antagligen att köra på Nikon.
 
Prisskillnaden mellan SB-600 och SB-800 är ju mindre än man tror då bouncer ingår i 800'an + lite annat smått och gott.

Jag har själv SB-800 och den fungerar mycket bra (både på tidigare D70 samt nu med D200). Den liksom bara finns där och fungerar, man tänker inte så mycket på detta.

// Maxe
 
Tack så mycket för era råd!
Jo det lutar nog åt en SB-800 eftersom man får en bouncer till den. En annan fråga hur länge räcker batterierna i SB-800?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.