Annons

Sigma EF-500 DG överexponerar!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Sigma EF-500 DG Super (blixt) till min Canon EOS10D och jag är inte särskillt nöjd över de exponeringar jag får.

Riktar jag blixten rakt mot motivet så är det inga större problem. Då exponerar den bra... Men om jag vill reflektera blixten mot ett tak eller liknande så börjar problemen... Särskillt tydligt blir det om jag samtidigt använder diffusionsplattan (eller vad det kan kallas...) som sitter på blixten. Då överexponerar blixten bilderna ett steg eller lite mer.

Vad kan det bero på? Och finns det någon annan lösning än att justera styrkan på blixten fram och tillbaka hela tiden för olika situationer?

Jag har tyvärr bara en manual på engelska och dessutom är den ganska kortfattad... Vet du om det finns nån omfattande (och gärna svensk) bruksanvisning på internet??

Tacksam för svar...

//Eric
 
Jag köpte en likadan blixt till min Nikon D70 och den överexponerar mycket kraftigt ibland.
Det verkar komma slumpmässigt och det går inte att se något mönster i det hela.

På Nikon trodde dom att det var inkompatiblitetsproblem med Nikons nya iTTL som orsakade att blixten inte i alla lägen förstod vad kameran signalerade om.

Blixten ska lämnas tillbaka snarast och en nikon SB-800 ska inköpas.
Troligen redan imorgon.

Ibland verkar det som att man får det man betalar för.

Dom blider (ca 90%) som blir korrekt exponerade blir dock utmärkta och det helmanuella läget fungerar klanderfritt.
 
Min Sigma EF-500 DG ST ger utmärkt resultat, men det förutsätter givetvis att man riktar blixten rätt.

Riktar jag blixten rätt så får jag samma resultat varje gång, vilket innebär fina exponeringar.
 
Jag provade min igår på stativ mot soffan i normalljus.
Av 10 exponeringar blev 4 st helt vita då blixten drog på med full effekt.

Samma ljus, samma motiv.

Med andra kameror kan det hända att det fungerar men till Nikon D70 rekomenderar jag att man köper någonting annat.
Dom enda som garanterat fungerar är ju Nikons egna emd iTTL.
 
Står det att Sigma EF-500 DG ska vara kompatibel med D70 då?

Jag menar, om den inte är gjord för att fungera tillsammans med D70 så kan man ju inte kräva att det ska fungera heller :D
 
jodå, Sigma påstår att den ska passa D70. Deras första blixt som gör det.
Men uppenbarligen så är den inte kompatibel med iTTL till 100%.

(Sigma EF-500 DG SUPER NA-iTTL)
 
Det vet jag ingenting om.
Att den blixten inte fungerar bra med Nikon D70 säger absolut ingenting om dess funktion med en Canon.

Jag såg dock att ordet "överexponerar" fanns med i första inlägget.
 
Frågan är hur den används. Blixten anpassar ljuset till den fokuspunkt som är aktiv vid mätögonblicket. Ställer du skärpan mot en punkt, håller "halvavtryck" och komponerar om bilden så kommer förmodligen fokuspunkten ngn annanstans och ljuset blir fel. Kan det vara anledningen?

/Johan
 
På Nikon D70 så är det inte bara autofocuspunkten (visst, det finns spotmätning i D70 också om man ställer in det) som är med i ljusmätningen utan som standard är det i princip hela motivet.

Förmodligen är det där som sigman har problem att förstå vad nikons iTTL system vill.
 
Kan bara säga att jag upplever exakt samma sak som Eric med min 300D. Får alltid dra ner ca ett steg när jag slår blixten i uppåt med omnibounce.
 
Har EXAKT samma problem, och då använder jag 300D! Slår jag blixten i taket blir hela bilden i stort sett vit...

Jag kör med omnibounce...
 
Min 500DG Super fungerar bra ihop med min 20D och fungerade bra ihop med min 300D.

När det gäller användning med omnibouncer så är mina erfarenheter lite mer mixade.

Jag fotar aldrig min katt med omnibouncer. Kroppen blir bra men ögonen reflexerar ljuset oavsett om jag studsar blixten eller kör direkt blixt.

Med omnibouncer upplever också jag att jag måste skruva ner FEC en aning. Detta verkar vara beroende på avstånd till motivet men jag har inte fått kläm på det hela ännu.

--jalle


Dajo skrev:
Frågan är ju snarast hur EF-500 DG SUPER fungerar.
Det är en lite mer avancerad blixt än ST modellen.
 
Dajo skrev:
Frågan är ju snarast hur EF-500 DG SUPER fungerar.
Det är en lite mer avancerad blixt än ST modellen.
Blixtarna är identiska frånsett inställningsmöjligheterna, det ska inte skilja något alls vad gäller exponering.
 
Jag har också problem. Jag har 300D samt DG SUPER. Och kanske 2 bilder av 10 blir helt vita. detta inträffar oavsett om jag kör blixten "rakt på" eller studsar i taket.
 
Gele77 skrev:
Jag har också problem. Jag har 300D samt DG SUPER. Och kanske 2 bilder av 10 blir helt vita. detta inträffar oavsett om jag kör blixten "rakt på" eller studsar i taket.

Liksom Kim har inte heller jag några problem med den. Kan det inte vara handhavandet? Kolla mitt tidigare inlägg i tråden.

Har däremot grymma probs med ett Tamron 28-75/2,8 men det är en annan fråga men ¤#&%&¤ surt :/

/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.