Annons

Sigma EF-500 DG överexponerar!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gele77 skrev:
Jag har också problem. Jag har 300D samt DG SUPER. Och kanske 2 bilder av 10 blir helt vita. detta inträffar oavsett om jag kör blixten "rakt på" eller studsar i taket.

Du beskriver mitt problem ganska exakt...
Jag har provat emd stativ och kört några bilder med exakt samma inställningar (rör inte kameran imellan) och 2-3 st av 10 blir fel. Alla exponeringar borde då bli likadana eftersom kameran får samma förutsättnignar varje gång.

Det verkar vara ett återkommande problem med den blixten. Jag blir mer och mer säker på att jag gör rätt och byter upp mig till en SB-800.

Någon som fått samma fel med ST modellen eller är det bara SUPER som drabbas??
 
Jag har inte haft några som helst problem med min blixt. Det som jag saknar är en svensk bruksanvisning, ingen som vet var man kan få tag på den någonstans?
 
appel79 skrev:
Jag har inte haft några som helst problem med min blixt. Det som jag saknar är en svensk bruksanvisning, ingen som vet var man kan få tag på den någonstans?

Man köper blixten i Sverige, så får man svensk manual. Fråga importören om du får köpa en av dom, är väl Expert för Sigma?
 
Gunnar D skrev:
Man köper blixten i Sverige, så får man svensk manual. Fråga importören om du får köpa en av dom, är väl Expert för Sigma?

Gunnar, det är nog inte alltid så. Jag köpte min på ett större svenskt fotoföretag. Inte fick jag någon svensk bruksanvisning, engelska var det som gällde. Hade jag otur, eller?
 
Jag fick också engelsk bruksanvisning till min Sigmablixt. Det är ju inte säkert att det finns en manual på svenska.

Min nya Nikon har dock svenska manual...
 
Jag har oxå en 500DG super till min 300D. Visst kan en del bilder bli felexponerade, men inte så mycket som 20-30% som en del av er tydligen råkat ut för. Jag kör oftast i läge "P" på huset, och mäter ljuset (=förblixt) innan exponeringen. Detta pga att jag hört en del (föll på ryktet m a o...)om att just denna blixten felexponerar (framför allt med omnibouncer) annars.
En annan intressant sak är att jag för en stund sedan läste ett inlägg där en kille behövde överexponera 2/3 på blixten... Är det ojämn kvalité på blixtarna månne? Eller på ljusmätningen i husen?
 
Gunnar D skrev:
Man köper blixten i Sverige, så får man svensk manual. Fråga importören om du får köpa en av dom, är väl Expert för Sigma?

Jag har köpt min i sverige, och jag har då inte fått någon svenks manual. Inte alltid det är så.
 
appel79 skrev:
Jag har köpt min i sverige, och jag har då inte fått någon svenks manual. Inte alltid det är så.

Har också köpt min Sigma Super blixt i Sverige, ingen svensk manual heller fick jag.
Jaghar också nu märkt att min vill också till att överexpopnera med min 20D. MEN! Jag vill inte skylla riktigt än på att det är min utrustning osm det är fel på... jag har kanske inte börjat behärskat det hela ännu... :)
 
För övrigt så är det väl kameran som exponerar och inte blixten (Apropå trådrubiken:)

--jalle (som väntar på att flyga ner till Stockholm)
 
JalleS skrev:
För övrigt så är det väl kameran som exponerar och inte blixten (Apropå trådrubiken:)

--jalle (som väntar på att flyga ner till Stockholm)

nja... kameran säger till blixten att sluta blixtra och fattar inte blixten vad kameran vill så blir det fel. Oftast en överexponering.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.