Annons

Sigma DC-objektiv nu även till Konica Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm.. Intressant.
Jag är ju i valet och kvalet om jag ska köpa KM 17-35 f2.8-4 eller motsvarande Sigma..
Denna 18-50 f2.8 kanske kan vara en utmanare.

Någon som har KM 17-35 och kan uttala sig om den? Jag har hört att den inte ska vara så skarp vid 17/f2.8 vilket känns dumt eftersom jag antagligen kommer köra den mycket i det läget.

/Z!

Jag kan tänka mig att D7D'ns AS funkar så bra som den gör pga att den ofta körs på "35mm" objektiv som projecerar en större bildcirkel och där igenom har en massa extra bild runt om sensorn som den kan skaka omkring i.
Om man använder ett objektiv som är avsett till precis sensorns storlek (och till och med har lite ljusavfall i kanterna) och sensorn sen förflyttar sig någon millimeter från centrum av bildcirklen så betyder ju det att vinjetteringen kommer bli ännu kraftigare?
Dvs jag hade varit lite skeptisk till APS-C anpassade objektiv på D7D'n

My $.02

Har samma funderingar som dej Sebastian. Jag behöver också bra prestanda med vidöppen bländare. Hittade kanske lite info på photozone?

Tyvärr grejade jag inte att få in en länk till just denna sida, men gå till www.photozone.de.
Välj fliken "Equipment"
Klicka på länken "Minolta AF" i sektionen Lenses.
Välj "Ultra-Wide Zooms" i frågeformuläret lite längre ned på sidan.
Läs och begrunda.

Senast ändrad:
Har objektiven verkligen en så tajt bildcirkel att en förflyttning på någon millimeter kan hamna utanför?
Även om så är fallet så skulle det isåfall bara påverka allra längst ut i hörnen med lite vinjettering, och bara när det skakar rejält.
Största risken för vinjettering finns väl också i vidvinkelläget, och då blir antiskak-rörelserna i sensorn som minst.

Hursomhelst är 18-125 väldigt intressant som "universalobjektiv" (för de dagar då man inte orkar med mer än ett).
Även 18-50/2.8 verkar ju bra, men jag tror jag hellre skulle lägga motsvarande mängd pengar på ett Sigma 24-70 eller KM/Tamron 28-75, för att kunna använda det även till vanlig film.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar