ANNONS
Annons

Sigma blixt fråga :

Produkter
(logga in för att koppla)

jonwam

Aktiv medlem
Har funderingar att köpa en blixt till min Canon (en analog 3000N) men planerar att köpa en dSLR så småningom.
Pris och funktion gör att jag funderar på en Sigma 500 från tysklan. Men det är där jag då blir osäker...
Hos Technincdirect finns TVÅ närmast identiska versioner som skiljer sig ca 40 euro i pris, vilken är det jag ska ha??

1. Sigma EF-500 Super DG EOS för 208 euro
2. Sigma EF-500 DG Super EOS NEU för 246 euro

Någon som vet skillnaden? Eller kan rekomendera ett bättre ställe att handla på?

/Johan

NEU kan sta stå för tyskans "ny", "nyhet". Kolla med Sigmas hemsida om de har kommit en ny variant.

E man lite hemma på andra språk än tyska, som franska, ebgelska och t ex spanska så kan man mata in länken i tidigare inlägg och få hjälp med översättningen typ här .

Såg att EOS 1D II fanns med i listan.

Spontant ser jag ingen större skillnad mellan blixtarna, den nya version 2 och den tidigare. Det jag lägger märke till är att manuell blixtljusinställning kan regleras i 8 steg istället för i 6 steg. Får läsa nogrannare.

Hejhå!
La ut fråga om detta i en ny tråd, men nu hittade jag denna
Någon som kommit på skillnaden samt om det är värt priset
//
Ante

Jag har den första varianten av Sigmablixten Sigma EF-500 Super DG till min Nikon F80. Den ska även fungera till Nikon D100 (D-TTL) men jag har inte fått det att funka. Den nya varianten är en uppdatering för att även passa t.ex. Nikon D70 med i-TTL. Hoppas den fungerar bättre!!
Har provat Nikons egen blixt SB-800 och den fungerar perfekt till D100.

Felaktiga länkar ?

följde dina länkar Johan och kom till två olika blixtar. du får nog jämföra ...blitz6.htm und blitz7.htm

Zitat Sigma: Die bewährten fortschrittlichen Funktionen sind geblieben, das Design wurde gepflegt.

Betyder: Vi har bytt plastlådan men annars är det samma.

Jag ser iaf inga större skillnader i resterande texten.

kan lite tyska ;-)

AnteVante skrev:
Vad är E-TTL2 för någonting
är det nån uppdatering från E-TTL?
//
Ante

Kameran tar emot avsånsinformation från linsens fokusering, så att kameran kan ta med avståndet till motivet i vlixtljusberäkningen. Detta bör inte påverka blixtens funktion. DOseringsordern kommer från kameran och torde se lika ut oavsett om det är E-ttl, eller E-TTL 2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar