Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma APO 70-200mm f/2,8 EX DG OS HSM till Nikon dx??

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnS2

Medlem
Hej!

Funderar på att köpa Sigma APO 70-200mm f/2,8 EX DG OS HSM till min Nikon D7200. Detta objektiv är anpassat för fullformatskamera och därför undrar jag om någon vet ifall man ändå kan använda detta objektiv till min Nikon D7200. Hur påverkas*bildkvalitén när man använder ett fullformatsobjektiv*till en kamera med*APS-C sensor?**

John

Hej!

Funderar på att köpa Sigma APO 70-200mm f/2,8 EX DG OS HSM till min Nikon D7200. Detta objektiv är anpassat för fullformatskamera och därför undrar jag om någon vet ifall man ändå kan använda detta objektiv till min Nikon D7200. Hur påverkas*bildkvalitén när man använder ett fullformatsobjektiv*till en kamera med*APS-C sensor?**

John

ja du kan använda det objektivet. Bildkvalitén blir den samma.

Nej Jag skulle säga att det är bättre.
Men det beror ju också på vad man är ute efter o vilken plånbok man har.

Du menar alltså att Sigma-objektivet är bättre.
Jo, nypriset är ju ungefär det dubbla så det bör ju vara bättre.
Typ
en kort jämförelse mellan de 2 nämnda.

Bättre:
glas
metall
kvalité
ljusinsläpp

sämre:
kortare brännvidd (om man nu behöver 300)
tyngre
större
pris
stöldbegärlighet

Vet ej:
AF-hastighet
AF-säkerhet

Ditt 70-300 är ju också till fullformat. Kan inte bedöma vem som skulle vara bäst, vad man nu menar med det .

Skulle tro att Nikon 70-300 har något snabbare och precis AF, det brukar inte vara Sigmas bästa sida. Sigma är ju ett f/2.8 objektiv vilket kan vara bra om det är det man är ute efter.

Tamrons första 70-200 med bildstabilisering och efterföljaren som kom nu lär vara bättre men också dyrare.

Nikons 70-200/4 ska vara riktigt skarp och snabb AF, som begagnad så kanske den kan konkurrera i pris?

Beror ju på vad du ska använda objektivet till vilket som är bäst fördig, kanske ser du ingen skillnad alls om du använder typ f/7,1 i brännvidd 200 på båda men vet inte, har enbart haft 70-300

Hej!

John

Hej, har den optiken själv till Nikon D700 ( fullframe ) och D90 ( aps-c ), fungerar fint till båda, även med sigmas konverter 1,4 och 2,0.
Test finns på denna länk ; http://www.objektivtest.se/tester/sigma-apo-70-200-mm-f28-ex-dg-os-hsm-test/
Mvh / Ingemar

En konverter är ett billigt o viktmässigt lätt sätt att nå lite längre men det ger alltid optiska försämringar.
Syns tydligt med Nikon 70-200 VRII o den näst sista 1,4an

Nu funderar jag på att istället köpa Nikkor AF-S VR 70-200 2.8G. Den är ju betydligt dyrare, men också betydligt bättre.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto