Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma APO 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM på min EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

KenKen

Aktiv medlem
Tjena!
Jag undrar om mitt nya sigma objektiv funkar till Canon EOS 7D. Just med fokuseringen/ Motorn/HSM?

Behöver hjälp!

Tack. Kenny!

Jag har haft just den kombon och min fungerade normalt sett. Sen är det som sagt alltid lite knepigt om ljuset är lite på gränsen.

Testade idag mitt på dagen!! men den hade fortfarande samma problem.. ändrade fokuspunkter men ändå samma! :/

Skumt, då lutar jag nästan åt att det är något fel på ditt objektiv. Ett tips.
Leta rätt på telefonnumret till Tura Scandinavia i Kungsbacka och ring dit och förklara. (Det är dom som utför all service på Sigmaobjektiv i Sverige) så kan dom nog avgöra om det är något fel på det.

Testade idag mitt på dagen!! men den hade fortfarande samma problem.. ändrade fokuspunkter men ändå samma! :/

Objektivet har för liten bländaröppning för att AF ska fungera på din kamera. Bara ett fåtal kameror klarar AF med maxbländare över f/5.6 och sigmat verkar ha f/6.3 vid den längsta brännvidden.

Prova att zooma ut tills maxbländaren är f/5.6 eller bättre, då bör AF funka iaf med de centrala AF-punkterna.

Objektivet har för liten bländaröppning för att AF ska fungera på din kamera. Bara ett fåtal kameror klarar AF med maxbländare över f/5.6 och sigmat verkar ha f/6.3 vid den längsta brännvidden.

Prova att zooma ut tills maxbländaren är f/5.6 eller bättre, då bör AF funka iaf med de centrala AF-punkterna.

Sigma "lurar" tillverkarna genom att rapportera 5,6 som maxbländare till kameran. Så det här objektivet fungerar normalt sett ändå bra. Och som sagt, jag har haft precis den här kombinationen 7d + sigma 150-500 utan några problem, så det är inte det som är problemet.

Sigma "lurar" tillverkarna genom att rapportera 5,6 som maxbländare till kameran. Så det här objektivet fungerar normalt sett ändå bra. Och som sagt, jag har haft precis den här kombinationen 7d + sigma 150-500 utan några problem, så det är inte det som är problemet.

Så lurigt ;) men det är ju den faktiska maxbländaren som har betydelse. AF-systemet är optimerat för ett visst intervall på maxbländaren, systemets mätbas, och är objektivet utanför spec så blir AF-precisionen dålig eller uteblir helt. Du kanske hade tur med dina grejor?

Har objektivet valbar fokusbegränsare? I såfall kanske den står i fel läge?

Nej den har ingen fokusavgränsare, tyvärr... Det var något jag saknade på den.
Och normalt sett fungerar AF på alla kameror. Jag har kört mitt på en 40d, en 7d, en 5d och en 5d MkII. Funkar kanon på alla dom. Och dessutom så funkar det för "alla" som kör det här objektivet normalt sett (Den kan bli lite jagande i dåligt ljus dock). Så om vederbörande inte står för nära motivet, det har ju en rätt så rejäl närgräns, så måste det vara något lurt med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar