ANNONS
Annons

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

ALLISTAR

Medlem
Tänkte höra om någon hade bilder tagna med detta objektiv skulle vara intressant att se om det klarar mina krav!

har en EOS400D

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro
 
ALLISTAR skrev:
Tänkte höra om någon hade bilder tagna med detta objektiv skulle vara intressant att se om det klarar mina krav!

har en EOS400D

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

i vilket "läge" vill du ha bilderna? utzoomat, inzoomat, macro osv
 
Använd sökformuläret under 'Bilder' -> 'Sök bilder'!
Knappa in tex "Sigma 70-300 APO" under utrustning. Lägg till "400D" om du vill ha bilder enbart från den kameran.

/Per
 
ja bilder i alla lägen skulle vara av intresse men helst inzoomade. Ligger du och trycker på ett par bilder eller ? du kanske kan lägga upp en FTP eller liknande?

eller har du kanske på sidan ?
 
Test

Köpte själv nyligen detta objektiv till min D70s. Känner mig helt klart nöjd med vad jag fått för pengarna men har å andra sidan inte något att jämföra med heller.

I senaste Kamera & bild (nr 3 07) finns ett test av "semesterzoomar" 70-300mm. Bland annat detta objektiv finns med. Detta objektiv och tamrons motsvarighet får sämta betygen vad gäller både skärpa och mekanik men är samtidigt bra mycket billigare än orginalens och de skriver samtidigt i testet att skillnaderna i bildkvalitet inte är särskilt betydande. För dig med canon finns förstås Canon 75-300/4-5,6 III i samma prisklass men den saknar macrofunktionen.
 
Jag passar på att göra lite reklam för min nyupplagda bild. Denna är tagen i 240mm.

Jag har inte fotat så mycket med det än, men upplever att bildkvaliten är bättre med fokus på några meters håll än på föremål långt borta. Länkad bild tagen på "nära håll".

100% utsnitt direkt ur kameran:
 

Bilagor

  • img_3909_crop.jpg
    img_3909_crop.jpg
    87.3 KB · Visningar: 696
Damoor skrev:
man lägger alltid ut bara de bilder som man är nöjd med.
Nähä du... jag har bilder jag är nöjd med som jag inte lagt ut! ;o) Sedan kan man ju lägga ut bilder för att man är osäker och vill ha hjälp också.
 
Erik Wisæus

tyckte att bilden saknade den där riktiga skärpan!? ... men den kan ju se helt annars ut med lite storlek?

får väl se vad det blir för tele objektiv

beror på hur mycke pengar man får lös!

har varit ute i skogen idag med min nya eos400d

roligt roligt ! skulle bara haft ett teleobjektiv att fota med också
 
Rätt... Jag jämförde med lite andra bilder, skärpan var nog inte i topp på exemplet ovan.

Skickar 100%-utnitt på andra pippifåglar, lite bättre skärpa på dem.
Samtliga bilder tagna handhållet, bländare 8, slutartid 1/500-1/750
 

Bilagor

  • img_3905_crop.jpg
    img_3905_crop.jpg
    96.4 KB · Visningar: 662
En annan tankeställare är ju hur många tusenlappar extra det blir för att få till den där "extra skärpan".
Hur pass mycket bättre Canons 70-300IS är vet jag inte, många väljer ju Sigmas istället.
Canon/Sigma 70-200 är ju prisvärda, men kanske lite kort med 200mm ibland.
Tamron och Sigma har 200-500 respektive 50-500 i prisklassen 8-9000 kr.
Sen hamnar vi väl på Canon 400/5,6, och då är det 10 000 extra från Sigma 70-300 APO. :)
 
ja många verkar ju köra med 70-200 och sedan en 1.4x telekonverter ?! men jag vet inte

har hittat ett vettigt sigma 100-300 F4
begagnat ... men

canons 70-300 IS USM verkar ju vara jävligt fint?!
 
foto_korren skrev:
men om man vill ha macro funktionen då? är det jätte dålig skärpa för en nybörjare?
Tror jag definitivt inte. Själv har jag knappt ens provat macrofunktionen för att vara ärlig, men jag är helt säker på att det går att få till görsnygga bilder. :)
Inte de mest extrema närbilderna, men ändå.

I bildkategorin Teknik - Macro finns dessa bilder tagna med objektivet. Givetvis får man tänka på att många är efterbehandlade vad gäller färger, kontrast, skärpa o.s.v.

Rent generellt förlorar man kanske bara en femhundring på att köpa objektivet nytt och sedan sälja det om man är missnöjd. Då och då kommer de också upp på begagnat-marknaden, då kan du t.o.m. gå med vinst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.