Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SIGMA 90mm 1:2,8 MACRO /Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

RoL

Medlem
Howdy

Jag har lyckats komma över ett SIGMA objektiv jag inte sett tidigare.
Det heter SIGMA AF MACRO 1:2.8 F=90 MultiCoated, till nikon och är gjord i Japan.
(se länk nedan till bild)

Objektiver känns gediget, och har metallchassie.
AF väsnas lite, men inte mer än mitt Nikon AF 105mm f2.8 MICRO.

Jag har sökt på nätet efter detta objektiv, för att få en liten aning om vad jag fått i mitt ägo.

Hittar INGENTING om denna glugg...
(hittade en som varit tillsalu på ebay, men den annonsen va "borttagen")

Fick inte med manual eller kartong , så enda infon jag har om den är min egen bild.. ;)

Testfotade lite med den på min D70 och den verkar vara riktigt bra..??!!

Är det någon som vet någonting om detta objektiv..
eller kanske har en länk till en sida där dom testat den mot nåt annat.
Tacksam för all hjälp.

-RoL-

Länk till bild:
http://img78.imageshack.us/img78/7507/sigmaaf90mm128macrom5sk.jpg

oK jag ska förtydliga mig

Inget från tillverkaren , inget på någa forum (förutom ett inlägg av en vänlig ägare här på fotosidan), inga bilder (förutom några ebay bilder som är oåtkomliga)

De flesta objektiv brukar ialla fall dyka upp på dels några recentions forum, eller någon "lens" utvärderings sida.

Då undrar man ju om objektivet är bra eller om det är kass.. för att ingen verkar skriva om det.

THX ialla fall för länkarna (hoppas på flera, )

En googling på 'sigma 90/2.8 macro' ger flera av de saker du efterlyser redan på första träffsidan.

Generellt sett finns det färre testsidor för prylar som slutade tillverkas på 1900-talet utan att ha hunnit bli legendariska.

Jag har haft detta objektiv med fattningar Minolta MD, Canon EOS och Nikon Ais. Det är ett mycket bra objektiv - mycket skarpt både på längre avstånd och för närbilder. Fungerar utmärkt redan på full öppning.

9 linser i 9 grupper.

Närgräns 35cm tror jag. Skala 1:2 - det följde med en ganska bra försättslins för att nå 1:1 men det behövs knappast på en DSLR med 1,5x crop.

Filter 52mm. Nikonstandard.

Thx Folks ;)

Tänk att rätt söksträng kan göra underverk.

Hittade precis va jag letat efter.

Flera som skriver ett omdömme om linsen , och inte massa tabeller med sträck å prickar.. ;)

Låter som jag fått 2 linser som håller måttet ;)

SIGMA AF 24mm 1:2,8 SUPER-WIDE II MACRO Multicoated, va nämligen också med i "paketet".

morningfrost/Silvio :
"As far as I know, this line from Sigma was made of high quality lenses."

Petri Leppanen:
"A decade ago a German Foto Magazin rated this lens as a “Pradikat Super”- lens meaning that the picture quality is first rate. I agree. I have been very pleased with the optical quality with this lens. At f2.8 it may be a little soft at distances shorter than 1.5 meters but only just.
I use my Sigma with macrophotos and when photographing people. You can get fantastic results with this 90mm! It is really sharp. It is very suitable for portraits".

, sånt är alltid kul att höra, och att folk som haft den i sitt ägo verkligen har använt den... sådana referenser gör att man testar lite extra innan man bestämmer sig om man ska behålla objektivet.

När sedan "objernulf" säger att det är en bra glugg, så lär den få stanna kvar i "samlingen" tills annat motbevisats ;)

Tack för hjälpen ..

-RoL-

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar