ANNONS
Annons

Sigma 8-16 vs Samyang 8 mm fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Hej!

Har svårt att bestämma mig. Ska ha ett av obektiven till min 600D och min 40D.
Stora frågan är tröttnar man på ett fisheye och dess krökta bilder?
Har verkligen svårt att bestämma mig.

Bra fråga, handlar nog mycket om smak och tycke...
Själv är jag riktigt sugen på Sigman. För det första så känner jag att ett raktecknande (någorlunda i alla fall) är att föredra. Sen så har ju Samyang ingen autofokus, så beror ju på om man tycker det spelar roll. Och sen känner jag att jag gärna har lite mer bredd än bara den fasta 8mm.

Tittar på man på Photozones recensioner så tycker de ju även att Sigman är bättre optiskt;
Sigma: http://www.photozone.de/canon-eos/515-sigma816f4556apsc?start=1
Samyang: http://www.photozone.de/canon-eos/526-samyang8f35eos?start=2

Däremot så ligger ju Samyangen på halva priset, så det får man ju ta i beaktning också.

Finns nog som sagt inget rakt svar, men själv kommer jag satsa på Sigman.

Jag har både Samyangs 8mm och Sigmas 10-20.
Sigman är helt klart mer antändbart vid fler tillfällen.
Samyangen är kul och ger väldigt spännande bilder, men passar långt ifrån i lika många situationer.
Om jag skulle tvingas välja bara ett, hade det blivit Sigmat.
Men Samyangen skulle jag sakna likaväl.

Visserligen kan fisheyegluggen användas till mer än effektfulla bilder, T ex 360x180 graders panorama med endast fyra bilder. Men i längden vinner ett raktecknande vidvinkelobjektiv. I alla fall i min värld...

Tackar för svaren. Att Sigman är bättre optiskt känns som den avgörande punkten.
Har ett Tokina 11-16 nu, som är skarpt, men tänkte ge det till min lillasyrran, och vill ju inte ha ngt sämre själv.

Ett svårt val helt klart.

Men känns som fisheye är lite som en kul grej:)

Men lutar skarpt åt Sigman. Det jag såg på photozone var att den presterade lite som en fisheye på 8mm.

Sigman är raktecknande vid alla brännvidder och med en bildvinkel på 121,2 grader vid 8 mm. Den presterar alltså inte som ett fisheye. Bildernas karaktär är helt olika, fisheye kröker perspektivet, medan sigman behåller det rakt. Jag har sigman, men skulle gärna vilja ha samyangen också, även om jag inte uppfattar den som lika användbar. Men i vissa speciella situationer kommer den till sin rätt. Beror ju såklart på vad man fotograferar. Själv skullr jag inte fästa mig vid skillnader i optisk kvalitet mellan ditt Tokina, som är mycket bra, och sigman, som är tokbra, utan låta brännvidd och optisk karaktär styra mitt val utifrån de motiv jag vill fotografera.

Samyang!

Jag har samyang och använder den mest till skateboard. Underbar optik! Skarp och lätt fokuserad

360 med fyra exponeringar

Visserligen kan fisheyegluggen användas till mer än effektfulla bilder, T ex 360x180 graders panorama med endast fyra bilder. Men i längden vinner ett raktecknande vidvinkelobjektiv. I alla fall i min värld...

Jag ha en Samyang 8 mm och DX kamera. Har testat ta några 360 bilder.
För att få 180 grader på höjden så är jag tvungen att sätta kameran på "högkant" då fattas det ändå en cirkel på 1/2 kvadratmeter ca. på marken (bra för där står ju ändå stativet).
För att då komma varvet runt med tillräcklig överlappning får jag ta ca 9 eller t.o.m. 11exponeringar, inte fyra.

Senast ändrad:
Jag ha en Samyang 8 mm och DX kamera. Har testat ta några 360 bilder.
För att få 180 grader på höjden så är jag tvungen att sätta kameran på "högkant" då fattas det ändå en cirkel på 1/2 kvadratmeter ca. på marken (bra för där står ju ändå stativet).
För att då komma varvet runt med tillräcklig överlappning får jag ta ca 9 eller t.o.m. 11exponeringar, inte fyra.

Vad har Samyangen för bildvinkel? Jag har en Sigma 8 mm med 180° bildvinkel. Förvisso är det bra att ta en bild rakt upp och nedåt också eftersom, precis som du säger, stativet står där. I exemplet ovan är endast 4 bilder använda. Men ärligt talat blir det bättre med fler bilder och längre brännvidd. Den största jag gjort innehöll 1700 bilder, men det är ju en annan historia :)

Riktigt schysst!

Vilket program sätter du ihop det med?
+ behöver man ngn speciell kulled?

Svårt å bestämma sig helt klart, känns som dom kompletterar varandra helt enkelt.

I det fallet använde jag ett panoramahuvud (Manfrotto) för att ställa in nodpunkten. Den har också fasta gradsteg från 5 - 90 grader. Vid riktigt stora bilder (sk "Gigapixelbilder") använder jag ett motordrivet huvud med mycket stor precision.

Programmen är olika beroende på hur många bilder som ska ingå mm. Det är Auto Pano Giga, Giga Pan Stich m fl. Men även Photoshop fungerar bra.

Vad har Samyangen för bildvinkel? Jag har en Sigma 8 mm med 180° bildvinkel. Förvisso är det bra att ta en bild rakt upp och nedåt också eftersom, precis som du säger, stativet står där. I exemplet ovan är endast 4 bilder använda. Men ärligt talat blir det bättre med fler bilder och längre brännvidd. Den största jag gjort innehöll 1700 bilder, men det är ju en annan historia :)

Jo jag har sett några av dina megapixelbilder (är mycket impad).
Samyangen kan inte ha riktigt 180 grader, som anges, eftersom mina stativben inte kommer med, när kameran står i lod på högkant. ca >170 grader med min D2x är troligare.
För att inte Hugin (mjukvara) skulle få problem vid sticking, så tog jag exponeringar med 30 grader inervall (11 st= 360 grader)

Jo jag har sett några av dina megapixelbilder (är mycket impad).
Samyangen kan inte ha riktigt 180 grader, som anges, eftersom mina stativben inte kommer med, när kameran står i lod på högkant. ca >170 grader med min D2x är troligare.
För att inte Hugin (mjukvara) skulle få problem vid sticking, så tog jag exponeringar med 30 grader inervall (11 st= 360 grader)

När jag skaffade Sigman fick jag det inte att stämma, den verkade ha ca 170° vinkel precis som Samyangen.
...ända tills jag upptäckte det lilla lilla motljusskyddet som satt kvar på gluggen. Plockade av det och allt fungerade som det skulle :)

Kul att det blev lite fart i tråden :)

Ska verkligen testa Hugin. Behöver nämligen sfäriska bilder till mina 3ds max renderingar.

www.allemyr.com

Nu ska jag kolla in det motordrivna bilderna:)

Krökta linjer

Det går att räta upp de "krökta perspektivet med supervidvinkeln.

Den lilla enkla plugin:en "Hemi", fixar till en "riktigare" bild.

På denna har jag även använt "warp", för att räta till horisontlinjen.
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/33/33af28fe341f63e75a58ea7329e32121.jpg
/ Mats G

Till "husfoto", använder jag nästan uteslutande en Sigma 10-24 mm (den gamla), den har ett lagom omfång för det endamålet,riktigt skapligt raktecknande och skarp. Kortare än 12 mm på crop 1,6 kamera, är inte att rekomendera vid interiörer, annat än nödfall. 24 mm räcker oftast lagom till exteriörerna.
/ Mats G

Nu har jag rört till det

Sigman, den har väl omfånget 10 - 20 mm!
Jag blandar ihop med min Nikon 12 - 24 mm Dx, ursäkta

Senast ändrad:
Tack så mycket för svaren i denna tråd. Har testat på Hugin lite och det verkar bra. Även lärt mig att man kan öppna HDR bilder i photoshop, det visste jag inte sen innan.

Så nu känner jag att jag har rätt bra kontroll inne i Autodesks 3ds Max.

best regards / www.allemyr.com

Jag hade en Samyang 8mm fisheye på min 600D för att ta 360*180 panoraman lite smidigt. Skittrevlig lins med stabil byggkvalité. Jag tror det är 167 graders faktisk vidvinkel på den.

Här kan ni få kolla på ett par exempel

360*180 panorama
http://dl.dropbox.com/u/15852546/Mitten liten.jpg

Linsen
http://dl.dropbox.com/u/15852546/_MG_1402.JPG

Fotat med linsen
http://dl.dropbox.com/u/15852546/_MG_1403.JPG

Jag har provat Hugin, PTGui och Autodesk stitcher men PTGui får oftast smäcka ihop bilderna även om autodesk ger bättre kvalite.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar