Annons

Sigma 70 mm 2.8 EX DG Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
BjörnA skrev:
Jag hittade denna linsnyhet om en ny macrolins på Sigmas site:

http://www.sigmaphoto.com/lenses/press_release_email5.htm
Jag har också sett den och blivit mycket lockad av den behändiga brännvidden. Synd att den inte har HSM-motor. Förmodligen kommer den ligga bra till i pris vilket gör den till ett mycket starkt alternativ till framför allt alla 50 och 60 mm på dagens marknad. En bra kompromiss mellan macro och porträtt.

Jag beställde en och fick hem den idag. Av det jag har hunnit fota kan jag säga att jag är imponerad av gluggen. Framför allt hur skarp den är. Ruskigt skarp för det priset faktiskt.

OT:
Men snälla, försök skilja på lins och objektiv. Ett objektiv består av ett antal linser. En lins kan vara en s.k "försättslins", något man kan äta eller något man petar in i ögonen för att se bättre.
Ursäkta, men det är bara FÖR många nu som talar om linser hit och dit.

swa skrev:
Jag beställde en och fick hem den idag. Av det jag har hunnit fota kan jag säga att jag är imponerad av gluggen. Framför allt hur skarp den är. Ruskigt skarp för det priset faktiskt.

Stefan, ta nu och plåta lite med linsen och ge oss lite bildexempel. Dåligt med det här på FS. Linsen har lovordats på många ställen och verkar grym om man nu inte skal plåta insekter och kryp som behöver lite mer arbetsavstånd. Ser fram emot lite bilder som sagt :)

Själv har jag svårt att föreställa mig seriös macro med brännvidder under 100 mm. Inte så att de under 100 mm är dåliga utan mer beroende på nyss nämnda arbetsavstånd och den mer smetiga bakgrund som blir med telemacro. Egentligen är nog 100 mm också för lite många gånger, fast man vill ju inte behöva släpa på stativet jämnt.

Detta 70/2,8 macro blir runt 105 för oss med APS-C sensor. Fick även betyget toppklass i senaste FOTO.

Annars håller jag med om att 100 är i kortaste laget för diverse lättstörda flygfän. Fuskar ofta med mitt 70-200 av denna orsak.

johan.morck skrev:
Stefan, ta nu och plåta lite med linsen och ge oss lite bildexempel. Dåligt med det här på FS. Linsen har lovordats på många ställen och verkar grym om man nu inte skal plåta insekter och kryp som behöver lite mer arbetsavstånd. Ser fram emot lite bilder som sagt :)

Okej, ska fixa det när jag får tid. Som sagt, fick den idag och jag får alldeles för lite tid över för lek nuförtiden. De bilder jag tog idag var bara rena testfoton som jag helst inte vill lägga upp. Dels för att jag tror att jag kan få till tekniskt mycket bättre bilder när jag lär känna objektivet bättre och har tid att fota med stativ och ljussättning, och dels för att jag bara knäppte på första bästa lien pryl jag såg. Men det kommer så småningom.

Senast ändrad:
swa skrev:
Okej, ska fixa det när jag får tid. Som sagt, fick den idag och jag får alldeles för lite tid över för lek nuförtiden. De bilder jag tog idag var bara rena testfoton som jag helst inte vill lägga upp. Dels för att jag tror att jag kan få till tekniskt mycket bättre bilder när jag lär känna objektivet bättre och har tid att fota med stativ och ljussättning, och dels för att jag bara knäppte på första bästa lien pryl jag såg. Men det kommer så småningom.
Bästa lilla pryl du såg, du riktade väl inte kameran neråt?

HE HE HE (uttalas lååångsamt)

Jag är inte intresserad av att använda linsen som 1:1-macro utan för andra ändåmå och tycker 70mm är en rätt trevlig brännvidd med 1.5x cropfaktor. Vad som vore intressant är att se hur oskärpan är. Dels för att jag haft några sigmaobjektiv, bla 70-200, och tyckte aldrig bokehn var särkilt trevlig. Dels för att jag hört av andra som säger att den är mycket bra på just denna glugg. Ser fram emot lite bilder.

johan.morck skrev:
HE HE HE (uttalas lååångsamt)

Jag är inte intresserad av att använda linsen som 1:1-macro utan för andra ändåmå och tycker 70mm är en rätt trevlig brännvidd med 1.5x cropfaktor. Vad som vore intressant är att se hur oskärpan är. Dels för att jag haft några sigmaobjektiv, bla 70-200, och tyckte aldrig bokehn var särkilt trevlig. Dels för att jag hört av andra som säger att den är mycket bra på just denna glugg. Ser fram emot lite bilder.
Den skall väl ha helt rund bländare på större öppningar. Angående Bokeh och snyggt släpp så tror jag det är få gluggar som slår Sigmas 150 mm.

paul innergård skrev:
Den skall väl ha helt rund bländare på större öppningar. Angående Bokeh och snyggt släpp så tror jag det är få gluggar som slår Sigmas 150 mm.

Jag är lite frågande till det, kollade på 70't på elmia och det såg inte speciellt runt ut - en av anledningarna till att det blev ett Tamron 90 istället (främsta skälet var att jag var säker på att få Tamron'et innan vi reser på fredag)

Här är punkthighlights i oskärpa med sigmat: http://www.kfoto.se/m/sigma70bokeh.jpg

Här bumpas gamla trådar friskt...

Förlängs objektivet när man fokuserar vid närgränsen? (som tex. tamrons 90mm gör)
Jag tänkte köpa ett makroobjektiv men är inte så sugen på ett objektiv som snablar ut så fort det ser en fluga.
Funderar på canons 100/2,8 makro men 70mm passar egentligen lite bättre för mig tror jag.

Vad heter det föresten, internfokusering?

Tack Erik, jag hittade sidan efter jag postat, jag är alltför trigger happy...

Det får bli ett canon 100/2,8, det blir nog bra.

Använder en gammal tråd. Hur fungerar sigman på en fullformats kamera? är kantskärpan bra? Finns det någon som har provat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar