Annons

sigma 70-300 apo dg eller canon 55-250 is?

Produkter
(logga in för att koppla)

rahl

Aktiv medlem
Vi har hemma canon 70-300 is usm till 40d men jag letar efter en billig tele till min 1000d, vi har också en gammal tamron 70-200 men den vill inte ta skärpa bilder nuförtiden.

Vilken av de två skulle ni välja? jag har en supersnabb hund vars öron är upp och ner när den springer så jag vill inte missa det när jag ska ta bilder :)

EF-S 55-250 är överlag skarpare än Sigma 70-300 APO och har dessutom stabilisering. Sigma har lite längre brännvidd men skillnaden mellan 250 och 300 mm är i praktiken försumbar. Sigmaobjektivet tappar rejält i skärpa över 200 mm och är riktigt oskarpt vid 300. På kortare brännvidder är skillnaderna mindre.

Sigma har mycket bättre närgräns än Canon och kan användas som "fuskmakro" för blommor och insekter och dylikt

Sigman känns gedignare byggd medan Canon har ett lite smäckigt utförande med plastfattning t ex. Stabiliseringen i Canonobjektivet fungerar bra.

EF-S 55-250 är sammantaget det bättre valet.

Ett riktigt budgettips är Tamron 55-200. Senaste pris jag sett är under 1000:-. Jag har haft ett sånt och skärpan är riktigt bra. Bra närgräns, bra som fuskmakroobjektiv, litet och behändigt. Ingen stabilisering förstås.

Jämfört med EF-S 55-250 är skillnaderna mindre än man kunde tro. Tamron är en aning mjukare i kanterna och tappar en aning skärpa uppåt 200 i jämförelse. Bländar man ner blir skillnaderna minimala.

Tack för er alla svar!

Jag ska titta närmare på Tamron men just en gammal modell finns hemma, sen vet jag att man inte kan förvänta sig jättemycket av ett objektiv som kostar ca 1000 eller 2000 kr jämfört med t.ex. canon 70-300 is usm för 4500 :)

Hitta!

Tack för er alla svar!

Jag ska titta närmare på Tamron men just en gammal modell finns hemma, sen vet jag att man inte kan förvänta sig jättemycket av ett objektiv som kostar ca 1000 eller 2000 kr jämfört med t.ex. canon 70-300 is usm för 4500 :)

Skulle rekomendera att försöka hitta ett beggat 70-200/4 (nytt från ca 5 lax). Superskarpt och jag kan garantera att du får minst lika skarpa bilder från en kraftigt beskuren bild med detta objektiv jämfört med en obeskuren från de andra som nämnts.Med detta kan du dessutom använda Canons originalkonvertrar på 1,4 x och få ett skarpt 280/5,6.

1/500 s kan ibland vara för lång tid för att frysa rörliga förmål. Höj ISO och kör på 1/1000 eller snabbare så får du fler skarpa shots på så rörliga objekt. AF kan också ligga lite fel men det är svårt att se.
Tack! Jag ska testa det imorgon då vi ska till ett plats där det finns föremål som jag kan kasta till henne och hon springer mot de och tillbaka.

Jag tog 1/640 en gång men då var det för mörkt enligt mig men jag glömde att jag kunde höja iso :)

Många

Tack! Jag ska testa det imorgon då vi ska till ett plats där det finns föremål som jag kan kasta till henne och hon springer mot de och tillbaka.

Jag tog 1/640 en gång men då var det för mörkt enligt mig men jag glömde att jag kunde höja iso :)

Och ta många bilder!!! Räkna inte med att mer än 1/10 blir jätteskarp! Kör du på jämnbelyst gräsmatta så kan du köra manuellt. Ställ in exponeringen efter gräsmattan och justera efteråt (i ditt bildprogram) om du fotar svarta hundar i medljus. Fotar du vita så ställ hellre in rätt exponering som är gräsmatta minus 1/3 - 2/3 steg annars finns det risk för att de vita partierna blir utfrätta! (gräsmattor och annan grönska så här års ska exponeras enligt detta för att bli rätt exponerade enligt min erfarenhet). Priova dig fram med lite olika tekniker så lär du dig mycket!

Och ta många bilder!!! Räkna inte med att mer än 1/10 blir jätteskarp! Kör du på jämnbelyst gräsmatta så kan du köra manuellt. Ställ in exponeringen efter gräsmattan och justera efteråt om du fotar svarta hundar i medljus. Fotar du vita så ställ hellre in rätt exponering som är gräsmatta minus 1/3 - 2/3 steg annars finns det risk för att de vita partierna blir utfrätta! (gräsmattor och annan grönska så här års ska exponeras enligt detta för att bli rätt exponerade enligt min erfarenhet). Priova dig fram med lite olika tekniker så lär du dig mycket!
Som tur har jag bara mina två svarta, jag skulle inte vilja fota svarta och vita samtidigt :D

Nej klart att för billiga pengar ska man inte förvänta sig mycket men det känns att jag hade kunnat lyckas med denna bild men något gick fel...

Den gillar jag
http://s232.photobucket.com/albums/ee79/dirdib/?action=view&current=IMG_9409.jpg

Jag märkte att det var i stort sett inga problem med skärpa till porträtt, det började när lilla taxen sprang, jag får testa en teknik som funkar i hennes snabba rörelse.

Tagna med C 70-300 is usm

t.ex.
http://i232.photobucket.com/albums/ee79/dirdib/Untitled-1-2.jpg

http://i232.photobucket.com/albums/ee79/dirdib/IMG_4248.jpg

Senast ändrad:
1/500 s kan ibland vara för lång tid för att frysa rörliga förmål. Höj ISO och kör på 1/1000 eller snabbare så får du fler skarpa shots på så rörliga objekt. AF kan också ligga lite fel men det är svårt att se.

Ja, hundar är i högsta grad rörliga, inte bara på grund av hastigheten de förflyttar sig med, utan även med tanke på allt som flaxar. 1/1000 är absolut minimum för att fota en aktiv vovve, skulle jag vilja påstå. Frågan är om en 1000D kan höja iso tillräckligt långt för att få skarpa bilder utan för mycket brus i allt utom direkt solsken. En 40D borde nog ha bättre odds, även med tanke på följande fokus

På bilden av taxen ser det ut som att fokus ligger bakom huvudet, endera hann inte fokuseringen med när hunden vände upp, eller så sitter inte fokuspunkten mitt i bilden.

SJag märkte att det var i stort sett inga problem med skärpa till porträtt, det började när lilla taxen sprang, jag får testa en teknik som funkar i hennes snabba rörelse.

Tänk på att ge följande fokus en chans att låsa också, det räcker nog inte att halvtrycka precis innan bilden tas, utan fokuseringen bör vara igång (och på motivet) någon sekund. Här tycker jag det är en stor fördel att flytta fokusaktiveringen till AF-ON eller *-knappen så man slipper ligga på halvtryck så länge.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto