Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200mm till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
Hallå

Har någon testat Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM?

Jag vill ha ett objektiv till min Nikon D50 för att fota sport både inomhus och ute men även djur i natur. Är detta ett bra val då?

Är det en tillräcklig zoom på den? Får för mig att det är bara x2,8 (200/70=2,8) för att prata optisk zoom, eller funkar det inte så?

Såg att Nikon släpper Nikon DX VR 18-200 mm F3.5-5.6G Zoom som ger x11,1 optisk zoom. Nackdelen med den är att jag har läst att det är bra med f/2,8 för att plåta sport inomhus i lite sämre ljus.

Tips och råd tack!

Totto15 skrev:
Hallå

Har någon testat Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM?

Jag vill ha ett objektiv till min Nikon D50 för att fota sport både inomhus och ute men även djur i natur. Är detta ett bra val då?

Är det en tillräcklig zoom på den? Får för mig att det är bara x2,8 (200/70=2,8) för att prata optisk zoom, eller funkar det inte så?

Såg att Nikon släpper Nikon DX VR 18-200 mm F3.5-5.6G Zoom som ger x11,1 optisk zoom. Nackdelen med den är att jag har läst att det är bra med f/2,8 för att plåta sport inomhus i lite sämre ljus.

Tips och råd tack!
"zoomfaktorn" är inte någonting som talar om hur nära man kommer.

Det styrs av brännvidden (ju fler mm destå närmare kommer du motivet).

Du kommer alltså lika nära med Sigman som med nikkors objektiv.

Jag skulle köpt Sigman eftersom det är en toppenglugg. Sport inomhus kräver ljusstarka objektiv. VR kan inte kompencera för det om det nu inte är schack du ska fota....

Lite lästips...
http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

Se till att köp den senaste modellen bara, som kom efter sommaren. På den är back/frontfokus justerbar. Jag vet, för mitt är inne hos Zieger på justering nu. De ville veta serienumret, och när det tydligen var av senaste modellen verkade allt mycket lättare. Annars är det en toppenglugg, fin kvalitetskänsla och FTM.

Ljusstyrka 2.8

Hej Tobias!

2.8 är inte zoomfaktorn utan ljusstyrkan på objektivet!!!

Att det sedan råkar vara så att zoomfaktorn är 2.857 är bara en tillfällighet.

Annars är detta ett drömobjektiv för många!

/ Jan-Olof

Om man inte frågar får man inga svar...:)

Tacksam för att fotosidan finns.

Synd bara att Sigma är lite större, men det får funka.

Vart köper man Sigma billigast? Såg på ebay för ca 55000 med frakt. Kan det vara nå?

Totto15 skrev:
Om man inte frågar får man inga svar...:)

Tacksam för att fotosidan finns.

Synd bara att Sigma är lite större, men det får funka.

Vart köper man Sigma billigast? Såg på ebay för ca 55000 med frakt. Kan det vara nå?

5500kr menar du...

Tänk på att tull och moms läggs på om du handlar utanför EU dvs ca 7300kr.

Dryga 600kr billigare än i Sverige alltså.

Blev en 5:a för mycket, menade ca 5000:-

Sigman saknar bildstabilisator som kommande Nikkor har. Är det något man bör ta hänsyn till?

Totto15 skrev:
Blev en 5:a för mycket, menade ca 5000:-

Sigman saknar bildstabilisator som kommande Nikkor har. Är det något man bör ta hänsyn till?

Nikkor AF-S 70-200 2.8 VR har "bildstabilisator".

Du kan inte jämföra Sigma 70-200 2.8 med Nikkor 18-200 VR-II.
Det är helt olika typer av objektiv med olika användningsområden.

VR tar bort DINA rörelser men om motivet rör sig hjälper bara ett ljusstarkt objektiv och det är inte Nikkor 18-200.

Jag vill påstå att Sigmas 70-200 är det bästa köpet man kan göra om man ska ha ett nytt zoomobjektiv upp till 200mm.

Problem 350D och Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG

Hej

Köpte ett Sigma 70-200 EX 2,8 av nyaste modellen till en 350D för två dagar sedan. Igår skulle jag testa objektivet men märkar att det inte fokuserar, motorn i objektivet jobbar men inget fokus. Vet någon vad problemet kan vara, är det kamera och objektiv som inte klarar av att jobba tillsammans? Enligt Kameradoktorn kan det vara så ibland och de säger att jag måste skicka iväg kamera + objektiv på kalibrering. Detta ska ta tre veckor och det känns inte kul. Tacksam för svar.

Hälsningar

HYB

Re: Problem 350D och Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG

HYB skrev:
Hej

Köpte ett Sigma 70-200 EX 2,8 av nyaste modellen till en 350D för två dagar sedan. Igår skulle jag testa objektivet men märkar att det inte fokuserar, motorn i objektivet jobbar men inget fokus. Vet någon vad problemet kan vara, är det kamera och objektiv som inte klarar av att jobba tillsammans? Enligt Kameradoktorn kan det vara så ibland och de säger att jag måste skicka iväg kamera + objektiv på kalibrering. Detta ska ta tre veckor och det känns inte kul. Tacksam för svar.

Hälsningar

HYB

Det låter helt klart som ett felaktigt exemplar. Dead on arrival brukar det heta. Gå och begär ett nytt. Du ska inte behöva stå ut med att vänta på att få det reparerat tycker inte jag.

Hej

Tack för svar. Jag håller med dig. Köper man ett objektiv för 8000 kr så ska det fungera. Jag ska till Stockholm på måndag och ska då gå till Kameradoktorn och prova om objektivet fungerar på deras 350D, om inte så får de ta tillbaka objektivet. Det tycker jag är en rimlig begäran. Funkar objektivet hos dem så får jag skicka iväg kamera+objektiv på kalibrering, surt men så är det

HYB

Hej

Hos kameradoktorn fungerade objektivet både på deras 20D och 350D (som jag använder). De undrade om jag använder batterigrepp och det gör jag. Det gör jag och fick då rådet att prova utan det eftersom det kan vara fel på greppet. Jag fick därför rådet att ta hem objektivet igen och prova utan batterigrepp. Om det inte fungerade så skulle de byta in det mot ett annat. När jag kom hem provade jag objektivet utan att ta bort batterigreppet och då fungerade objektivet utan problem. Känns knasigt men så är det, kaske behövde objektivet "snacka" med en annan kamera för att förstå min. Har inte hunnit testa objektivet så mycket men det verkar lovande, har tagit blixtbilder med det på lucia och det levererar skarpa och fina bilder, kan rekommenmderas. Tack också till kameradoktorn för god service.

Hälsningar

HYB

OS (Optical Stabilizer) Function

Min D50 har ju inte bildstabilisator inbyggt i huset. Finns det något teleszoom objektiv som har det Sigma kallar OS (Optical Stabilizer) Function, inbyggt som passar Nikon D50?

Tips tack.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar