Annons

Sigma 70-200 som macro glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Shutterfish

Medlem
Tänker investera i ett macro objektiv. Antingen Tamron 90 2.8 eller Sigma 105 2.8
Men på sikt vill jag köpa en telezoom och har spanat in Sigmas APO 70-200mm F2.8 EX DG MACRO HSM. Vad tror om att använda detta objektiv som macro med mellanringar? Kommer jag få skala 1:1?
Det borde bli mer ekonomiskt. Eller är jag ute och cyklar?
Vad tror ni?
 
*puff*

Har samma fundering, fast jag har redan ett EX 70-200/2.8 och funderar på Tamron SP90, Tokina AT-X M100 eller Sigma EX 150.

Vad får man för effekt med mellanringar? Har kollat på Soligor 12/24/36 kit?

Närgräns?
Förstoring?

Hur funkar AF? När jag lekt med mina manuella gluggar och mellanringar så har det egentligen blivit mera frågan om att flytta kameran än fokusera...

/Hasse
 
Shutterfish skrev:
Tänker investera i ett macro objektiv. Antingen Tamron 90 2.8 eller Sigma 105 2.8
Men på sikt vill jag köpa en telezoom och har spanat in Sigmas APO 70-200mm F2.8 EX DG MACRO HSM. Vad tror om att använda detta objektiv som macro med mellanringar? Kommer jag få skala 1:1?
Det borde bli mer ekonomiskt. Eller är jag ute och cyklar?
Vad tror ni?

Nej tyvärr inte 1:1

"Minimum focusing distance of 100cm, maximum magnification of 1:3.5"
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3316&navigator=3
Jag är nöjd med mitt exemplar, men macro, nej, objektivet är en telezoom med kort närgräns...
Om du ska ha ett riktigt macro så kolla på ett riktigt macroobjektiv i stället.

Har inga erfarenheter av mellanringar.

Mvh
Rickard
 
Det fungerar bra om du tänker använda det någon gång ibland. Är du mer seriös eller vill använda macro ofta så köp ett riktigt macro-objektiv.
Jag har Kenkos mellan-ringsats 12,24,36. Samma sak som Soligors.
Tänk även på att dina objektiv förlorar mycket i ljus-styrka när du använder mellanringar med dem.
 
Skala 1:35 är den verkliga förstoringsgraden, men snackar vi bildutsnitt så kommer du närmare om du har en APS-c sensor. Ganska perfekt glugg för fjärilar och humlor. Mindre flygfän kan behöva att mellanringar monteras.
 
paul innergård skrev:
Skala 1:35 är den verkliga förstoringsgraden, men snackar vi bildutsnitt så kommer du närmare om du har en APS-c sensor. Ganska perfekt glugg för fjärilar och humlor. Mindre flygfän kan behöva att mellanringar monteras.
Ser att jag skrev skala 1:35, självklart menade jag 1:3,5. Inget vidare macro annars eller hur?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.