Annons

Sigma 70-200 2.8f EX Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie Boy

Aktiv medlem
Har länge kollat in detta objektiv och testat det.
Ni som har detta, är ni verkligen nöjda?
Har objektivet några minus?
Har hört att det inte ska vara skarpt vid 2.8f. är det så eller tycker ni att det funkar ok. Eller måsta man blända till 8-9f för att få skarpa bilder. Har bara testat det lite snappt i butik så jag kan inte så mycket om det. Är Macro funtionen ok, blir det bra bilder eller blir det mycket bättre med ett Macro objektiv?

Är tacksam för svar.
 
Freddie Boy skrev:
Har länge kollat in detta objektiv och testat det.
Ni som har detta, är ni verkligen nöjda?
Har objektivet några minus?
Har hört att det inte ska vara skarpt vid 2.8f. är det så eller tycker ni att det funkar ok. Eller måsta man blända till 8-9f för att få skarpa bilder. Har bara testat det lite snappt i butik så jag kan inte så mycket om det. Är Macro funtionen ok, blir det bra bilder eller blir det mycket bättre med ett Macro objektiv?

Är tacksam för svar.
Objektivet har fått både ris och ros. Den allmänna uppfattningen tycks dock tyvärr vara att föregångaren med sämre närgräns skall vara något bättre. Nu är dock en uppföljare till den senaste varianten på gång och den enda skillnaden verkar vara att den skall vara bättre optiskt enligt tillverkaren. Övriga specar var de samma tror jag. Kanske bäst att vänta in den. Du kan läsa om den på Photozone.
 
Ett vanligt fel verkar vara glapp bajonettfattning, mitt ex ska in på service och få detta åtgärdat.
Linsskyddet är rent dåligt, känns som det kan falla av för ingenting. Också svårt att få på med motljusskyddet monterat.
Har inte hunnit ta så mycket bilder men jag tycker bildkvalitén är prima. Objektivet i sig tycker jag känns mycket bra,
gediget och redigt omän lite tungt.
Stativfästet kan ibland kännas som det är i vägen när man ska zooma, men det går lätt att ta löst.

Macron är ju egentligen ingen macro utan en förbättrad närgräns (från 1,8m till 1m)
Ett riktigt macroobjektiv är att föredra isåfall.

Ska nog reda mig med detta objektiv en bra tid framöver, Nikons 70-200 VR/2,8 skulle ha varit att föredra om det inte varit för priset.
 
Senast ändrad:
Hej igen Fredrik!
Lade i all hast upp lite testbilder åt dig på min sida.
Finns även EXIF- info om du vill kolla brännvidd o slutartid.
Hoppas det ger nåt!
H: Johan
 
Hej!
Tack för bilderna!!! verkar ju som att objektivet funkar bra i olika förhållanden. I 2.8f blir det ju faktiskt skarpt. Har du några poträtt bilder med olika bländare vore jag tacksam oxå. Jag såg att du hade spotmätning på de flesta bilderna, jag använder oftast matrixmätning. är det bättre och använda spot??
 
För all del Fredrik! Ser att att Mats o Rickard hängde på tråden, kul med hjälp!

Verkar som jag råkat ut för ett måndagsex...
Ja,ja, ska se när jag fått tillbaka från service hur den funkar. Ska i alla fall köra med den över jul.


Mats! Inga problem med att montera motljusskyddet!

Men att få dit linsskyddet med motljusskyddet på är knepigare!

Inte kan jag säga om det är bättre med spotmätning än matrixmätning, jag experimenterar rätt friskt med olika insällningar!
Ibland funkar det bättre ibland sämre ;)

Jag gjorde nog som du gjort antar jag, kollade runt på nätet o letade recensioner på objektivet.

Hade jag inte tyckt att gluggen var bra så hade jag hittat nåt annat, men nu köpte jag den!

Kan nog rekommendera den, men akta dig för månadsexemplar!

H Johan
 
joroka skrev:


Kan nog rekommendera den, men akta dig för månadsexemplar!

H Johan

Precis så!
Jag köpte mitt från Cyber, och fick ett ex med kraftig bakfokus. Det byttes utan problem och jag kan bara rekommendera!

Det har dålig kontrast(soft) vid full öppning och 200mm, men bländar man ner till 4 så är det lugnt.

/H
 
Har inte just den modellen, men har tidigare haft några enstaka Sigma.

Generellt kvalitetsproblem som glapp och dåligt justerade.

Den sista jag hade var glapp i autofocus skruven så autofocus fick klicka fram och tillbaks ett antal sekunder innan den föll tillräckligt i fokus för att kameran skulle släppa låset på avtryckaren.

Så om du köper Sigma, var noga med att kolla den och byt direkt du hittar något tveksamt.

Det här var på analog tiden, så de kan ha rättat till mycket av problemen sedan dess.
 
joroka skrev:
Men att få dit linsskyddet med motljusskyddet på är knepigare!

Jag hoppas verkligen att du skämtar här och det bara är jag som inte inser det.

Säg vilket motsvarande objektiv med så "stort/långt" motljusskydd du inte har problem att montera objektivlocket när motljusskyddet är monterat ?

Jag har då exakt samma problem med mitt Canon 100-400
 
Det är nog sant. Motjlusskyddet ÄR stort, "monteringsproblemet" störde mig lite fast jag har långa fingrar! ;) Jag är van att kunna montera dit objektivlocket på mina andra objektiv utan att ta löst motljusskyddet först ;)
 
Sigmas objektiv lock är verkligen dåliga.
Skaffade direkt Nikons egna och satte på.

Nu är det lätt att ta av/på med motljus skyddet på
samt att det sitter fast mycket bättre.

Sigmas kan man råka tappa om man stöter till.

LC-77 heter Nikons lock
 
joroka skrev:
Det är nog sant. Motjlusskyddet ÄR stort, "monteringsproblemet" störde mig lite fast jag har långa fingrar! ;) Jag är van att kunna montera dit objektivlocket på mina andra objektiv utan att ta löst motljusskyddet först ;)

Och jag är van vid att ta loss locket, sedan vrida loss motljusskyddet, vända det rätt och sätta dit det igen. Ser inte detta som en anledning att inte köpa Sigmat.

Förresten, alla tilverkare gör måndagsex som måste in för kalibrering. Samma med Canon, inkl. L-serien.
 
Freddie Boy skrev:
Har länge kollat in detta objektiv och testat det.
Ni som har detta, är ni verkligen nöjda?
Har objektivet några minus?
Har hört att det inte ska vara skarpt vid 2.8f. är det så eller tycker ni att det funkar ok. Eller måsta man blända till 8-9f för att få skarpa bilder. Har bara testat det lite snappt i butik så jag kan inte så mycket om det. Är Macro funtionen ok, blir det bra bilder eller blir det mycket bättre med ett Macro objektiv?

Är tacksam för svar.

Jag har turen att kunna låna ett sådant vid krävande fotostunder. Hittils har jag aldrig blivit besviken på kvaliteten. Naturligtvis är det en konst att hålla stabilt vid 200mm. Förutom det vill jag gärna köpa ett likadant när ekonomin tillåter. Du kommer gilla objektivet. Negativt?? 1,6 kilo känns... stativ är att föredra vid längre stunder.
 
Kanske inte helt relevant då jag nog har en äldre version, utan macro tillägget.
Men jag är helt sanslöst nöjd med det, och jag har jämfört det med många andra dyrare objektiv (typ Canon versionen, både 4 och 2.8).

Den är grymt snygga färger, kontrast och snygg oskärpa.
Skärpan är också väldigt bra, plus att den är snabb nog att hänga med när det rör på sig (fotar mest skidåkning med mitt).

Helt klart och utan tvekan mitt favorit objektiv.

Här är mängder av bilder med ett sånt (speciellt i animals, macro, nature & scenery och action).

EDIT: Glömde en länk
http://www.magnusolsson.com/photography/photography_II2.htm

/Magnus
 
Senast ändrad:
Helguz skrev:
Sigmas objektiv lock är verkligen dåliga.
Skaffade direkt Nikons egna och satte på.

Nu är det lätt att ta av/på med motljus skyddet på
samt att det sitter fast mycket bättre.

Sigmas kan man råka tappa om man stöter till.

LC-77 heter Nikons lock


Tack för tipset Andreas! Detta blir nästa inköp ;)
Mvh Johan
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!!
Jag tyckte att det var rätt så lätt och hålla den stabillt vid 200mm. det beror nog på att den är så tung, 1.3 kg. Många tycker att det är ett minus att den väger så mycket.

För min del tycker jag nog att det bara är ett plus att den är tung. Den känns väldigt stadig i handen. Sen kan man ju oxå ha stativfästet på monterat så blir den lite extra stadigare, kanske.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.