Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Är det någon som har testat detta välrenommerade zoomobjktiv med 2x TC?

Skulle gärna vilja se bilder tagna med denna combo.

/Hasse

Hej.
Jag har några testbilder som jag tagit och i mina ögon är det helt OK. Jag kan skicka bilderna men eftersom det är stora bildfiler så måste jag ha ett alternativt sätt att skicka. Endera komprimerar jag och mailar eller skickar cd per post. Det bästa är väl sannolikt cd. maila mig på [email protected] om du är intresserad.
mvh Benny

Jag surfade runt lite och hittade en del ändå.
Har ett paket med grejorna samt en D200 och lite annat godis på väg från Cyberphoto. :)

Tack för ditt engagemang Benny!

/Hasse

Lyfter denna lite:

Har på G ett sån glugg till min Pentax som kommer om 2 v.

Ni som har telekonverter till era, kör ni med sigmas egna eller andra märken? Vet inte vilken jag ska köpa. Lite orolig att sigmas egna bara passar till sigma och inte till andra märken. Står ju på sigmas sida att de endast passar till vissa av deras gluggar. Även att andra märken kanske inte passar ihop med gluggen.

Sen vet jag inte om jag ska ta 1.4 eller 2x. När jag kommer att använda TC så blir det nog mest fåglar och då borde väl 2x vara lämpligast? Ett 140-400 med 5.6 är ju inte fy skam det heller?

Min erfarenhet nu i efterhand sägar att Sigma EX 70-200/2.8 och 2xTC INTE är någon bra fågelkombo.

Dels tappar du mycket skärpa med 2xTC, sedan måste du blände ner minst ett steg för att sigmat ska bli skarpt. Detta innebär att du i praktiken får ett 140-400/8...

Dessutom passar inte TC'n något annat som jag provat den på, så den är specifik för Sigman.

Skulle nog rekommendera 100-300/4 + 1.4xTC i så fall. Själv slår jag på stort och köper Nikon AF-S 300/4 med 1.4x TC.

/Hasse

Upptäcker nu att Sigmas 2xTC faktiskt funkar på min Nikkor 300/4! Inte mycket till AF, men ändå.

Så länge det inte "sticker ut" för mycket i bakkant på objektivet så går det nog.

Innebär att jag kan få 300*2xTC*1.4xTC=840mm*1.5Crop=1260mm... :)

Måste testas...

/Hasse

När du ändå är i testartagen - prova också vilket stativ som måste till för att det ska bli skarpt med denna yttersta brännvidd. Kanske finns det någon överbliven lavett hos artilleriet att köpa loss för syftet?

Jag har Sigma 1.4 TC och förutom Sigma 70 - 200/2.8 änvänder jag det till Canon EF 100/2.8 Macro USM, får dock ingen autofocus men annars funkar det perfekt.

/ Erik

Jag kör Sigma TC 1,4 också på Canon 300/4 IS och det fungerar perfekt.Mycket skarp.
Med 1,4 förlorar man inte mycket skärpa. 2.0 lär bli mycket sämre.

Kijana skrev:
När du ändå är i testartagen - prova också vilket stativ som måste till för att det ska bli skarpt med denna yttersta brännvidd. Kanske finns det någon överbliven lavett hos artilleriet att köpa loss för syftet?

Hehe. jo det lär väl bli till att kolla på ÖoB... :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar