Liax skrev:
Hoppas du blir riktigt nöjd och att objektivet är riktigt bra.
Själv har jag ett Sigmaobjektiv som jag jämfört med ditt Nikonobjektiv. Och jag kunde faktiskt inte se någon skillnad alls. Kanske finns det en viss skillnad om man gör MTF-test, flåsar upp gigantiska förstoringar (typ hötorgsskrapa), osv. Men inget du ser med blotta ögat på en diabild som täcker en hel vägg.
Nåväl, nåväl. Ha det så trevligt på måndag!
/Joakim
Innehar också Sigman och jag är störtnöjd med den. Valet stod mellan den och Nikons AF-S dito och eftersom jag inte skiter pengar direkt fick det bli det billigare alternativet. Innan jag beställde Sigman så testade jag att köra med en gammal Nikkor 70-210 som inte hade inbyggd fokuseringsmotor. Jag är inte till fullo bevandrad i Nikons objektivdjungel och vet inte om alla icke AF-S gluggar saknar fokuseringsmotor?
Fokuseringshastigheten på den gamla Nikkor som jag körde på var väl så låg för att hinna med på crossbanan, dessutom hade den en liten irriterande egenskap att söka fokus åt "fel håll", dvs den visste inte vilket håll den skulle söka och resultatet blev att den fick vända i ändläget. Lite irriterande. Men de kanske kan bygga in denna logik även i objektiv som saknar fokusmotor (tänkte på den berömda D-chippet).
Men optiskt så är båda dessa objektiv av absolut toppklass. Det som gjorde att det blev Sigman var att jag tyckte jag fick lite mer för pengarna, dvs ett objektiv som i princip motsvarar Nikkor 80-200 AF-S IS. Slipper dessutom att leva på havregrynsgröt ett par månader nu
Hoppas du blir nöjd med gluggen, det tror jag i alla fall.
Själv är jag inte ett dugg märkestrogen. Canon, Nikon, Sigma, Mamiya, Linn, NAD, Arcam, Honda, KTM och Yamaha. Allt i en salig röra
-- Stefan