Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas du blir riktigt nöjd och att objektivet är riktigt bra.

Själv har jag ett Sigmaobjektiv som jag jämfört med ditt Nikonobjektiv. Och jag kunde faktiskt inte se någon skillnad alls. Kanske finns det en viss skillnad om man gör MTF-test, flåsar upp gigantiska förstoringar (typ hötorgsskrapa), osv. Men inget du ser med blotta ögat på en diabild som täcker en hel vägg.

Nåväl, nåväl. Ha det så trevligt på måndag!

/Joakim

Liax skrev:
Hoppas du blir riktigt nöjd och att objektivet är riktigt bra.

Själv har jag ett Sigmaobjektiv som jag jämfört med ditt Nikonobjektiv. Och jag kunde faktiskt inte se någon skillnad alls. Kanske finns det en viss skillnad om man gör MTF-test, flåsar upp gigantiska förstoringar (typ hötorgsskrapa), osv. Men inget du ser med blotta ögat på en diabild som täcker en hel vägg.

Nåväl, nåväl. Ha det så trevligt på måndag!

/Joakim

Innehar också Sigman och jag är störtnöjd med den. Valet stod mellan den och Nikons AF-S dito och eftersom jag inte skiter pengar direkt fick det bli det billigare alternativet. Innan jag beställde Sigman så testade jag att köra med en gammal Nikkor 70-210 som inte hade inbyggd fokuseringsmotor. Jag är inte till fullo bevandrad i Nikons objektivdjungel och vet inte om alla icke AF-S gluggar saknar fokuseringsmotor?

Fokuseringshastigheten på den gamla Nikkor som jag körde på var väl så låg för att hinna med på crossbanan, dessutom hade den en liten irriterande egenskap att söka fokus åt "fel håll", dvs den visste inte vilket håll den skulle söka och resultatet blev att den fick vända i ändläget. Lite irriterande. Men de kanske kan bygga in denna logik även i objektiv som saknar fokusmotor (tänkte på den berömda D-chippet).

Men optiskt så är båda dessa objektiv av absolut toppklass. Det som gjorde att det blev Sigman var att jag tyckte jag fick lite mer för pengarna, dvs ett objektiv som i princip motsvarar Nikkor 80-200 AF-S IS. Slipper dessutom att leva på havregrynsgröt ett par månader nu :)

Hoppas du blir nöjd med gluggen, det tror jag i alla fall.

Själv är jag inte ett dugg märkestrogen. Canon, Nikon, Sigma, Mamiya, Linn, NAD, Arcam, Honda, KTM och Yamaha. Allt i en salig röra :)

-- Stefan

Gluggen har landat...

Äntligen..jag har fått mitt Nikon 80-200 2,8.

Hann med att ta ett 60-tal bilder innan det vart alldeles för sunkigt ljus...från balkongen..uhh..

Men...inget referens direkt...jag är mycket imponerad av det lilla jag sett. Nu jämför ju jag iofs med Sigmas 70-200 som följde med D70 paketet, men som ändå tar hyfsade bilder.

Skärpan e ju bara för grym!! Hela gluggen andas kvalitet..tungt..gediget...fett helt enkelt. Vi får se vad jag tycker efter helgen som kommer...då skall den få bekänna färg.

tack alla, för dom tips jag fått..

Häpp!

Kent om jag förstått Nikons modellbeteckningar rätt så har du alltså köpt ett AF Zoom-Nikkor 80-200f/2.8D ED. Det har vad jag förstår ingen motor i optiken utan man använder motorn i huset istället.
Sedan finns väl även AF-S 80-200 f/2.8D ED där det sitter en motor i optiken. Sigmas motsvarighet till Nikons AF-S är väl Sigma APO 70-200mm f2.8 EX HSM. Var det en sådan HSM optik du hade förut? Märker du någon skillnad i hastigheten på autofokusen mellan den du köpte utan motor och Sigman med motor om det var en sådan du hade eller det kanske någon annan kan svara på? Det borde väl även vara så att motorerna i olika husmodeller är olika snabba? Så har man ett snabbt hus så klarar man sig med en optik utan motor? Eller tänker jag fel nu?
Sigmas APO 70-200mm f2.8 EX HSM borde väl så att säga jämföras med Nikons AF-S 80-200 f/2.8D ED istf Nikons AF Zoom-Nikkor 80-200f/2.8D ED?

Det är riktigt att det Nikon som jag nu fått inte har någon motor. AF fungerar mycket bra och är tillräckligt snabb utan motor i optiken..i alla fall med min kamera..D70. Sigman har jag aldrig ägt...däremot beställde jag den, men ångrade mig och köpte Nikon istället. Därför kan jag inte göra någon jämförelse...

Kenta

Fokuseringstider

Vore det inte på tiden att någon, med resurser, gjorde en tabell med fokuseringstider för AF/AF-S gluggar för respektive hus? Då skulle man snabbt kunna jämföra olika gluggars fokuseringsprestanda på det hus man har.

Bara en idé, vad tycker ni...

/AnWi

Runo skrev:
Kent om jag förstått Nikons modellbeteckningar rätt så har du alltså köpt ett AF Zoom-Nikkor 80-200f/2.8D ED. Det har vad jag förstår ingen motor i optiken utan man använder motorn i huset istället.
Sedan finns väl även AF-S 80-200 f/2.8D ED där det sitter en motor i optiken. Sigmas motsvarighet till Nikons AF-S är väl Sigma APO 70-200mm f2.8 EX HSM. .... Det borde väl även vara så att motorerna i olika husmodeller är olika snabba? Så har man ett snabbt hus så klarar man sig med en optik utan motor? Eller tänker jag fel nu?
Du tänker rätt. Vissa hus har sämre motor än andra. AF-S, USM, HSM är Nikon, Canon och Sigmas namn på ultraljudsmotor.

Jag har nu skjutit ca: 200 bilder med nya gluggen...bara en massa tramsbilder visserligen...men oj så nöjd jag är! Tre bästa köp i rad...D70...Nikkor 18-70 DX...och Nikkor 80-200 2,8...

En lycklig snubbe...

Re: Fokuseringstider

AnWi skrev:
Vore det inte på tiden att någon, med resurser, gjorde en tabell med fokuseringstider för AF/AF-S gluggar för respektive hus? Då skulle man snabbt kunna jämföra olika gluggars fokuseringsprestanda på det hus man har.

Bara en idé, vad tycker ni...

/AnWi

Vem antar utmaningen?

Kan ställa upp med fokuseringstider med

D70-hus

samt

Nikkor AF-D 70-210 4,5/5,6
Sigma 80-200 2,8 HSM

Men hur löser vi det här med kontrollanter? Kan ju tänka sig att jag putsar siffrorna till MIN fördel :-D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar