Annons

Sigma 70-200 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
Nu har jag gjort det!! Beställt en Sigma 70-200 2,8 till min eminenta D70. Har länge gått och lurat på en Nikkor i samma stil...men den kostar ju lite till. Hittade en för 7900:- Skamfilad och ful, men i mycket bra skick förövrigt...men det fick bli en ny optik...alltid lite roligare med en sprillans grej...

Vad har jag gjort? Bra eller korkat? Har ju läst en och annan test om Sigma...och det talar ju sitt tydliga språk...men vad tycker ni?

INGet du kommer att ångra, tror jag.
Sigmalinsen som nyköp tror jag ger mycket kvalitet för pengarna!

Mvh Niclas,

Verkar lovande

Jag har oxå köpt den gluggen. Min är dock lätt begagnad men jag har stora förhoppningar. Väntar på leverans onsdag eller torsdag. Jag har både läst om den och talat med användare. Alla verkar helnöjda. Någon hade haft lätt strul med att fokusringen kärvade vid typ - 20 grader. Och för mig är det inget problem...
Vi får väl hålla tummarna, Kent. Men jag håller med dig, det verkar väldigt lovande.

Hi hi...
Jeg og Niclas er kjärester og delar dator.
Jeg var loggat inn og han såg det ikke.
Beklager!
Han har fått sin bestrafning så det kommer inte att hända igjen :)
Mvh Maritha

maritha skrev:
Hi hi...
Jeg og Niclas er kjärester og delar dator.
Jeg var loggat inn og han såg det ikke.
Beklager!
Han har fått sin bestrafning så det kommer inte att hända igjen :)
Mvh Maritha

Okej, inga inlägg från Niclas under en vecka p.g.a. datorförbud då. *känner mig som en tjallare*

Fick min glugg idag, har precis provskjutit lite.
Dock ingen "riktig" test med tanke på den sena kvällen. Men de bilder den levererat hitintills verkar mycket lovande. Samåker till jobbet imorgon. 7.5 mil enkel resa. Lär väl hinna med att fylla 512 Mb på den tiden, va?

Absolut min favorit i kameraväskan. Jag lovar, den är RIKTIGT rolig..

Den har bara ett fel, många tycker det är tuffare med orginaloptik..;)

Bland alla normala människor så är Sigman tillräckligt imponerande. Jag brukar få frågan om jag jobbar med foto:)

--jalle

j3n5 skrev:
Absolut min favorit i kameraväskan. Jag lovar, den är RIKTIGT rolig..

Den har bara ett fel, många tycker det är tuffare med orginaloptik..;)

Om man nu jämför skärpan i Nikkor kontra Sigman....kan man se skillnad...eller är det mätbart ..eller vad...? Nån som sett ex eller vet?

Hej Kent.

Har inget svar på din fråga, men efter att nu ha haft objektivet ett par dagar vill jag bara säga: Grattis till ett bra val! Jag är helnöjd. Det finns säkert optik som kan visa bättre resultat mätbart, men tillsammans med min 300D eller en D70 har jag svårt att tänka mig att man skulle kunna se en skillnad i bildkvalité.
Har du optiken på G?

Arne S skrev:
Hej Kent.

Har inget svar på din fråga, men efter att nu ha haft objektivet ett par dagar vill jag bara säga: Grattis till ett bra val! Jag är helnöjd. Det finns säkert optik som kan visa bättre resultat mätbart, men tillsammans med min 300D eller en D70 har jag svårt att tänka mig att man skulle kunna se en skillnad i bildkvalité.
Har du optiken på G?

Ja...det kan man säga...men jag har fortfarande möjligheten att välja Nikkor optiken istället...

Alla säger ju att den är så otroligt skarp...det är därför jag vill ha en jämförelse...börjar bli lite smått ambivalent...Aftonbladet eller Expressen....

Helgesson skrev:
Ja...det kan man säga...men jag har fortfarande möjligheten att välja Nikkor optiken istället...

Alla säger ju att den är så otroligt skarp...det är därför jag vill ha en jämförelse...börjar bli lite smått ambivalent...Aftonbladet eller Expressen....

Okej, inser problemet... Jag hade uppfattningen att affären var klar. En bra grej hade ju varit om du kunde testa själv. Till sist är det ju ändå ditt omdöme som blir det som gäller. Känner du inte någon som du kan låna av? Alternativt en fotohandlare med lite goodwill som kan låta dig testa.

Ken Rockwell

Vad skall man då anse om Ken Rockwells omdömen. De har åtminsone gjort mej lite tveksam att köpa Sigma 70-200 isf Nikkor 80-200.

Ken Rockwell:
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm

AF 80-200mm f/2.8D ED w/tripod collar Best buy in a pro lens.

AF-S 80-200mm f/2.8D ED-IF Best telephoto zoom at any price.

AF 80-200mm f/2.8D ED:
This is probably the best buy in 80-200 f/2.8 zooms going. It offers fantastic performance at about the same price as some people pay for used or garbage like Sigma.

Själv är jag mycket nöjd med de Sigma-gluggar jag har. Skall man bara se Ken Rockwell som mycket färgad?

/AnWi

Klippt från Ken's sida!

I don't bother with discount lenses like Tamron and Sigma. Sigma is very poorly made (actually I've been told the name is derived from SIGnificant MAlfunction), so of course it costs less.

Har man överhuvudtaget inte testat andra produkter utan dissat dessa utifrån ovanstående argument har jag svårt att riktigt tro på hans omdömen.

Sigma mm

Jag lånade ett 70-200 2.8 Sigma men tyckte att det var lite för tungt. Köpte istället Canons 70-200 4.0. Det väger 700 g istället för Sigmas 1.4 kg. Pris inkl. moms, tull mm ca 6000 kr i USA.

I'm unsure if it is free from the ghost problem flawing the 80-200 AF-S.

This is an extremely sharp lens. I have only shot with it a couple of times.

Ja...det verkar ju seriöst..:)...testat optiken ett par gånger...osäker på vissa problem...

Men..han säger det själv..Han är fotograf och ingen optiktestare...dessutom så kanske han får sina gluggar extremt billigt mot att han skriver som han gör...Seriöst verkar det inte hur som helst...Men å andra sidan ser ju gluggen rätt maffig ut...eller hur?

Ja...med tanke på att nikons 80-200 2,8 D N ser maffigare ut än Sigmans skrot...så blir det Nikon...så är det! Närå...skoja bara...men det blir Nikon...Hittade den för 9995:- på Scandinavian photo. Jag tror på den...har snackat lite med min indoktrinerade fotohandlare runt hörnet...och han skulle käka upp sin Hasselbladare om jag inte blir 100% nöjd med Nikon 80-200 2,8. Om jag nu tycker att tuben e keff, så inbjuder jag eder alla till en festmåltid att beskåda. Jag står för biran....uhh...Nu har jag fan lovat för mycket...eller..?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar