Annons

Sigma 70-200 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

nikah

Ny medlem
Någon som kan det här med Sigmas objektiv?
Jag har nämligen fått ett som ska vara "Sigma 70-200 f2 8 II APO EX HSM DG macro", när jag tittar på det så står det endast "70-200mm D 1:2.8 APO DG HSM" på det. Inget macro någonstans.

Längst ner på objektivet, är där massa siffror, vilka är de de olika bländartalen. När jag har googlat runt på objektivet så finns inte dessa siffror med på någon av objektiven. Har även tittat på föregångaren (macro) som kom ut 2006, men det liknar ändå ej mitt (detta ska vara objektivet från 2008). Det är ej en av de nyare varianterna eftersom min ej har bildstabilisator.

Jag undrar vilken variant av deras 70-200 mm jag har fått? Är det macro fast det inte står något? Är det rätt version, fast det inte ser ut som alla de andra?
Säg till om ni vill ha bättre bilder på någon detalj.

Tack för hjälp!
 

Bilagor

  • DSC_2545.jpg
    DSC_2545.jpg
    66 KB · Visningar: 76
  • DSC_2548.jpg
    DSC_2548.jpg
    57.5 KB · Visningar: 67
Jag tror du har den äldre utan macro, om inte annat kan du kolla närgränsen. Jag har haft samma (fast med Canon-fattning) och den var helt i klass med Canons L, fungerade även väldigt bra med 2x konverter på full öppning och det är ganska ovanligt för en zoom. Har ett par bilder i mitt album med den kombinationen.
 
Tack för svaret. Då är den alltså mycket äldre än den versionen från 2006?
Då borde jag ju ta kontakt med säljaren eftersom denna har gett fel information och då har jag antagligen betalt ett alldeles för högt pris?!

Glömde även nämna att jag kollade närgränsen, då denna skulle vara ca 1 meter, men var ungefär 1,5 meter.
 
Jag har sigmas 70-200 macro, och det där är inte den, min har inte bländarring och det står macro på den. Du bör absolut kontakta säljaren.
 
Tror inte det skiljer så mycket i pris, de brukar kosta runt 3000-3500 begagnade oavsett version. Om du fått tag i ett skarpt exemplar som fokuserar rätt hade jag hellre haft det än det som kom något år senare med macro.
 
Ska testa det mer imorgon när det är ljust och se hur det är.
Men jag måste ändå ta kontakt med säljaren, på tradera måste säljaren dessutom ange korrekt information. Men jag måste då ha något "bevis" på att jag har ett äldre exemplar, vet ni vad det heter så jag kan hitta lite information om det?
 
Jag håller med, det är helt klart rimligt att säljaren kompenserar eller tar tillbaka. Nikon-versionen kan nog vara mindre vanlig än Canon så det är inte säkert att det pris jag gav är riktigt, och det är nog också så att den senaste versionen brukar gå lite högre.
 
Tack så oerhört mycket för era svar.
Länken var bra, att närgränsen på detta är 1,8m kan nog stämma.

Har dock testat det lite inomhus nu och fokuseringen fungerar bra, samt skärpan blir bra. Så har ej bestämt mig för om jag ska skicka tillbaka det eller endast få tillbaka lite pengar. Måste ta reda på hur mycket bättre de nyare är / alternativt köpa med bildstabilisator istället. (Macro brukar gå på runt 4000/ snäppet över nu.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.