Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200/2,8 HSM låser sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 70-200/2,8 HSM som jag köpte begagnat i somras. Har använt det utan problen på både Nikon F4 och F5 men har problem när jag använder det med min D100. Då låser sig nämligen fokusen efter att par fokuseringar. Stänger man av och sätter på kameran igen så funkar det igen men efter ett tag så låser fousen igen.
Jag läste någonstans om att det har varit problem med just detta objektiv tillsammans med F80 (som D100 till stor del bygger på) och även F100. Dock har man tydligen rättat till detta på de gluggar som tillverkas idag.
Är det någon som vet om man kan göra något åt detta eller möjligtvis någon som har haft samma problem själv?

Ska rättas till av Expert i Sverige... Kanske även kostnadsfritt (om garantin gått ut). Annars skall det omfattas av garantin. Bråkar expert så maila direkt till USA. De är trevliga.

Jag har haft precis samma problem fast då jag bytte från ett Minolta dynax 500si till ett Dynax 7 hus. Precis som du säger så låser sig kameran och det går inte att fokusera. Jag påpekade detta för scandinavianphoto eftersom jag hade köpt kameran där. Så jag fick ett tips från dem att höra med ett företag i Linköping som förhoppningsvis skulle fixa det gratis åt mig. Och tro det eller ej så fixade dom detta åt mig GRATIS, trodde inte det fanns saker som var gratis längre.. ;)

Så mitt tips är att mejla till scandinavianphoto och höra efter om du kan få telenr till det företaget i Linköping. Tyvärr så har jag varken telenr eller företagsnamn kvar.

/Mvh Wix3m

Jag har just samma problem med mitt 70-
200. Är det någon som har svaret på vart man vänder sig?

Sigma verkar vara väldigt måna om att rätta till alla chipfel faktiskt. Till skillnad från många andra tillverkare(inte just optiktillverkare alltid).

ringde till zieger. Då jag inte har någon garanti får jag snällt betala om det ska lagas.

Nej nej nje.. Maria.. Det är ju för tusan ett EX.. Det kan inte vara så gammalt? väl?

Tycker du ska höra med Expert eller kanske tom de i USA.. Många här på sidan har fått sina objektiv omchippade.. och om jag inte missminner mig, så även några som saknat garanti..

Håller med Jeppe, lyssna med Expert. Som generalagenter för Sigma borde de vara extremt måna om att systemet med uppgraderingar går smidigt för kunden, garanti eller ej. Kommer snacket igång om att Sigmaobjektiv är odugliga efter något år så är de helt rökta på marknaden - och det med all rätt!

Zieger är ju bara en verkstad. Förmodligen har de förtroende från Expert att utföra rena garantijobb på löpande räkning utan att ärendena passerar Expert. Men när det inte är solklart att det är ett garantijobb så tycker jag det låter naturligt att de vill ta betalt - de kan ju inte veta säkert om de får betalt av Expert annars.

OK, jo visst är det EX. Jag har köpt det begagnat så kvittot har jag inte.
Jag kanske ska ta och gå in på expert och slå näven i bordet ;)

På expert har man ett motto när man anställer folk verkar det som. Man måste vara blåst. Killen på Expert Fridhemsplan verkade otroligt virrig men hade man en 10D var det bara att lämna in det :s. Om Sigma byter ut chippet när man har en D70 var inte säkert....
Men men, jag ska prova åka dit.

Ja, jo.. EN gång i tiden VAR de faktiskt duktiga på foto, i expertbutikerna.. Men nu är det mest TV, DVD och annat tjafs ;)

Jag fick för mig att Expert Fridhemsplan var en av de bättre butikerna.. men men.. Annars är det ju "bara" att ringa till experts huvudkontor och be att få snacka med någon ansvarig för sigma där.

Med lite ansträngningar så kanske det blir helt gratis.. :)

Jag gick till Expert fridhemsplan och faktist! så fick jag prata med en tjej där som hade huvet på rätt plats.
Objektivet är nu inlämnat och skickas iväg till zieger för reparation. Och på inlämningskvittot står det: garanti ärende!!
Skulle det visa sig vara något garantin inte täcker ringer de upp mig för ett kostnadsförslag.

garanti

Mitt sigma var ca 8år och det tog zieger emot.
Det var dessutom köpt i usa men det spelade ingen roll. Detta var i höstas så dom har kanske skärpt reglerna nu.

thomas

Jeppe skrev:
Ja, jo.. EN gång i tiden VAR de faktiskt duktiga på foto, i expertbutikerna.. Men nu är det mest TV, DVD och annat tjafs ;)

Jag har för mig att det för länge var två kedjor som slogs ihop. Den ena var en kedjan sålde kameror medan den andra sålde radio och tv. Men efter ihopslagningen var alla butiker tvugna att ha både lite foto och lite radio. De butiker som tidigare var fotobutiker var fortfarande fotobutiker men med en hyll radio och tv. Och de som tidigare sålde radio och tv fortsatte med det, men med en fotohylla i butiken.

Inte så konstigt att de ibland inte kan så mycket eller har så bra sortiment. Med tiden har nog den tidigare uppdelning på olika sätt suddats ut. men de finns fortfarande Expertbutiker som har ett stort sortiment och stort kunnande. Men jag håller med om att det ofta är On Off-standard på kunskapen. Orsaken är nog stor personalomsättning och kanske inte den bästa personalutbildningen. Det kostar att ha duktig personal.

Ja här istan hade vi två expertbutiker på samma gata, hundra meter från varran. Dom slogs ihop till en för ett tag sen.

Ang. objektivet så är det kostnadsfritt (förutom frakten till Ziegers) att lämna det och få de chippat. På expert säger dom att det är bara o lämna in det hos dom så skickar dom det på rep. och då betalar man bara frakten.. runt hundralappen.
När jag var i kontakt med Ziegers fick jag samma svar.. skicka själv eller lämna in så dom skickar det..

Iallafall när det gäller till Canon, till nikon har jag förvisso ingen aning.. Och det har säkert med vilket fel det är.. i mitt fall är det gällande att man får upp ERR99 i displayen.

Senast ändrad:
hm, undrar varför dom svarade mig att jag fick stå för kostanden själv då?
jaja, nu är det iväg skickat. får se om dom vill ha betalt för det

Stämmer bra det Robin..

Benny.. Japp.. det var ju faktiskt så att gamla expert, som låg ummm... närmast torget, hette expert foto, och den som låg närmst AG hette expert radio & tv.. Men tusan.. Ni har ju en RIKTIG fotoaffär i Landskrona.. Zebrafoto.. :)

Jag hämtade ut min glugg till semestern, fortfarande ej fixad.
Lämnade in den igen den 11/10. Har fortfarande inte hört ett knyst från expert fridhemsplan. Dom har verkligen usel service....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar