Annons

Sigma 50mm 1.4 Art meningsfullt till Nikon D5300?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusH

Ny medlem
Jag äger i dagsläget Nikon D5300 samt Sigma 50mm 1.4 DG HSM. Jag är egentligen nöjd med detta objektivet förut det som det verkar relativt vanliga problemet med att autofokuset ligger och det blir tyvärr lite av en chansning om man får till skärpan rätt med de större bländarna. Då D5300 tycker saknar kalibreringsmöjlighet så blir min första fråga om det finns något annat sätt att komma runt detta och få ett objektiv som fokuserar rätt utan att behöva köpa nytt kamerahus med kalibreringsmöjlighet?

Den andra frågan är att jag är ändå väldigt nöjd med hur det presterar optiskt men är ändå ute efter det lilla extra så jag tittar lite på att uppgradera till Sigma 50.mm 1.4 Art. Men då även det objektivet verkar ha liknande problem med autofokusen så känns det inte så roligt att köpa ett såpass dyrt objektiv utan att det funkar ordentligt med det hus jag reda har. Finns det nåt sätt att komma runt det? Är det i sådant fall värt att lämna in objektivet för kalibrering och kommer det avhjälpa de problemen som verkar vara vanligt på Sigma 50mm Art?

Kanske dumt att ta ut saker i förskott men då det verkar tyvärr vara mer regel än undantag så vill jag bara höra mig för om någon har kunskap om detta
 
Tvärtom. Sigma 50mm f/1.4 ART är det bästa 50mm-objektiv som kan köpas för rimliga pengar. Endast Zeiss och Leicas liknande objektiv är lite bättre, men kostar många gånger mer.

Eller, ja. "Inte densamma" kan förstås tolkas som "mycket bättre" också.
 
Har dockan själv och det går att få till det du önskar med den. Justeringen lagras sedan i objektivets firmware. Lite pill är det ju men ett engångsjobb

Det du pekar på är den största anledningen till jag och många med mig vill kunna använda spegellöst. Även om kamera fattningen heter Nikon. Det kommer nog.....
 
Ja okej det är ju utmärkt! Fungerar det även till det gamla 50mm 1.4 objektivet? I länken står det att det gäller bara Art etc. men har för mig att jag sett att det går att uppdatera så att autofokusen fungerar även i liveview vilket var en funktion som föll bort med D5300 och krävde uppdatering med docka. Men ser ingen annan docka för det objektivet?
 
Ja okej det är ju utmärkt! Fungerar det även till det gamla 50mm 1.4 objektivet? I länken står det att det gäller bara Art etc. men har för mig att jag sett att det går att uppdatera så att autofokusen fungerar även i liveview vilket var en funktion som föll bort med D5300 och krävde uppdatering med docka. Men ser ingen annan docka för det objektivet?

Känner mig lite osäker då det verkar som om vi pratar om två slags dockor. Sigma dockan kan bara användas för Sigma objektivet och den har inget med kameran att göra. Objektivet sätts i dockan och dockan har ingen kontakt med kameran. Bara datorn. Det funkar vad jag vet bara med Art-serien

Autofocus i liveview har å andra sidan med kameran att göra. Kanske kan man uppdatera modellen D5300 för att få till det? Ett förslag är att skriva ett mail till Nikon SupportCenter och fråga. Har själv frågat flera saker kring min D800 och de svarar varje gång. http://www.nikon.se/sv_SE/? och välj supportcenter och sedan supportcenter till vänster igen. Längst ned finns mailkontakt
 
Nej, USB-dockan funkar inte med äldre objektiv. Finns ingen motsvarande lösning. Om man inte räknar att skicka in objektiv och kamera och få objektivet kalibrerat efter kameran.
 
...men har för mig att jag sett att det går att uppdatera så att autofokusen fungerar även i liveview vilket var en funktion som föll bort med D5300 och krävde uppdatering med docka.

Fungerar inte autofokus i LiveView!? Det tycker jag låter väldigt märkligt.
Men om så är fallet så kan en ny firmware till objektivet vara lösningen och för att installera den behöver man en docka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.