Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50/1,4 vs Nikon 50/1,4 på D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigman är ca tusenlappen dyrare enligt Cyberphoto. Är den 1000kr bättre? :)

Sigman änästan dubbelt så tung och verkar vara rätt mycket större så mitt spontana svar till mig själv är nog Nikons egna men har jag fel?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123802
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS50_14

Det handlar nog en hel om bakgrundsoskärpan på dessa. Kika på lite tester och jämför och köp den som faller dig bäst i smaken. Personligen tycker jag Sigma smetar ut bakgrund för mycket. Dessutom är Nikons lite vädertätad.

Det handlar nog en hel om bakgrundsoskärpan på dessa. Kika på lite tester och jämför och köp den som faller dig bäst i smaken. Personligen tycker jag Sigma smetar ut bakgrund för mycket. Dessutom är Nikons lite vädertätad.

Tack! Kikade som hastigast på bilder och jag vet inte om jag blev färgad av din åsikt men jag håller nog med :)

Att den sen är billigare och mindre väger nog över till Nikon.

Fundera lite på vad du ska fota. Står grejor still så spelar det ingen direkt roll så vitt jag kan se. Men om du eller motivet funderar på att förflytta sig så är Sigman större, tyngre och har snabbare AF. Min erfarenhet av Nikon-50 är att den är väl seg för rörliga motiv. Å andra sidan är den lätt att bära på.

/björn

Har också varit och tittat på de här två. För min del så stämmer Sigmans 77 mm överens med mina övriga objektiv, vilket gör att jag kan använda samma ND-fader och pol-filter. Så för min del lutar det åt Sigma.

Men original är alltid original, så jag velar fortfarande. Får se om jag hinner bestämma mig innan jultomten kommer ;-)

Japp så är det! Alla Sigma fokuserar fel. Basta! Även på Sigmas egna hus.
Eller...? Nej nu var jag nog lite ironisk. ;O)

Ja sannerligen är det så att Sigma alltid felfokuserar. Det är rena rama brottet mot naturlagarna att mitt 150 macro är skarpt så att det skär i hornhinnan på mig. Men, som sagt: ALLA andra Sigma-gluggar felfokuserar. Om man dessutom gör misstaget att köpa dem på något tveksamt ställe som Scandinavian eller Cyberphoto så får man ju ingen hjälp heller.

Ja AF på Nikons egna är lite väl seg. Hur den är på Sigman vet jag inte.

vad jag förstår fokuserar nikonet långsammare, men åas mer exakt än sigmat.

använder man en D60 är man ju helt 'i händerna' på AF-systemet, eftersom det bokstavligen är helt omöjligt att manuellt sätta fokus på bländare större än f5.6, så jag skulle sätta prioritet på den biten ganska högt.

nikonet verkar dessutom ha bättre hörnskärpa när man bländar ner ett-två steg, vilket jag tycker är trevligt. men det är ju i högsta grad en smaksak...

Ja sannerligen är det så att Sigma alltid felfokuserar. Det är rena rama brottet mot naturlagarna att mitt 150 macro är skarpt så att det skär i hornhinnan på mig. Men, som sagt: ALLA andra Sigma-gluggar felfokuserar. Om man dessutom gör misstaget att köpa dem på något tveksamt ställe som Scandinavian eller Cyberphoto så får man ju ingen hjälp heller.

Självklart inte. Men det är ändå ganska vanligt om man ser till hur många Nikon/canon gluggar som felfokuserar och jämför statistiken. Men det går ju alltid att fixa, jag fick supersnabb hjälp med ett Sigma jag ägde en gång i tiden och den blev väl ok.

Då jag aldrig ens har känt på Nikons 50/1.4 kan jag inte uttala mig om det men jag har har Sigmas i omkring ett och ett halft år och jag är helt supernöjd! Använder det dessutom på en D60 och fokusen är jättesnabb och även om fokusen kan vara någorlunda mjuk vid 1.4 (om man är petig) så är den skarp som bara den om man bländar ner! Som sagt, Sigmas är helt klart bra men jag vet inte om den är bättre än Nikons då jag inte har testat den.

Var hittar man den statistiken?

Michael - Forum frågande -

Undrar jag också. Enligt Cyberphoto har dom inte fler fel på Sigman än något annat. Sigman säljer däremot betydligt bättre än någonting annat varför ett procentuellt lika fel naturligtvis utfaller som ett antalsmässigt större i volym. Men, spottar man på en sten tillräckligt mycke blir den till slut våt....
JB

Jag hade Sigman något år tills den blev stulen. Min åsikt är att den var vansinnigt bra. Inga bekymmer med någonting alls på mitt ex iallafall. Däremot är den väldigt stor för en femtia, och det gör faktiskt att om jag skulle ersätta den skulle det bli Nikons. Det är förstås en smaksak. Värt att notera för en del är också att fokuseringen går baklänges jämfört med Nikon.

Skulle aldrig köpa Sigma. Bakfokus och tjafs..

Ja, då har du nu och i framtiden mindre fina produkter att välja mellan och det drabbar ingen annan än dig.

Original är alltid bäst.

Sigma original?

Ett kategorisk uttalande som jag tycker inte hör hemma i ett forum där man diskuterar vad som är bra och dåligt.

Det känns som du eventuellt missade en smiley i ditt inlägg?

Michael - Tolkar fritt -

Sigman har tveklöst mjukare bakgrundsoskärpa vid full öppning och upplevs som skarpare eftersom den ger lite högre kontrast vid f/1,4-2 kombinerat med att skillnaden mot bakgrunden blir större. Om detta är egenskaper man värderar högt, så är den alltså bättre än "original". Däremot väger den bly och är väldigt stor, vilket antagligen blir extra påtagligt på en D60. Vidare är Nikkorn subjektivt "bättre" nedbländat, vilket kan vara minst lika viktigt.

Personligen föredrog jag Sigman när jag ägde den (strax efter Nikkorn), men idag skulle jag välja bort den på grund av att oskärpan är för "opersonlig". Det blir nästan som gaussisk oskärpa i bakgrunden på korta avstånd, vilket andra säkert tycker är skitbra. Det tyckte jag själv också.

Jag skulle nog vilja påstå att Nikkor 50/1,4 AF-S är ett av de mest mångsidiga objektiv som finns vid denna brännvidd. Det är inte bäst på något, men ändå bra på det mesta.

Nu kör jag Canon men jag har Sigma 50/1,4 och resten är Canon L. Jag tycker nog att man skall fundera genom användningsområdet i val av 50:a.

Sigman har ryckte om sig att slumpmässigt felfokusera vilket även mitt gör. Däremot har jag inga problem med konsekvent back/frontfokus och i praktiken då denna glugg är optimerad för bruk mellan 1,4-2 lär fokusfel p g a teknik vara ett större problem än inkonsekvent fokus i praktiskt bruk.

Jag betraktar Sigman mer som ett alternativ till Nikkor 50/1,2 AIS och Canon 50/1,2L än till märenas 50/1,4or. Dessa 1,2or liksom Sigman är främst avsedda att användas då ljuset är dåligt eller för tunnt skärpedjup med en väldigt fin boke - inga konturer runt ljuskällor och fin övergång i oskärpa. Priset är ffa problem med longitudinell kromatisk CA vid hög kontrast. Överlag är det inte en ersättare för en "vanlig" 50/1,4 för allmänfoto lite nedbländat, hät är nog Canon och Nikons 50/1,4or bättre då de dessutom har säkrare AF och mindre problem vid motljus. Så tänker du fota i dåligt ljus eller vill ha tunnt skärpedjup vid foto nära maxvländare är nog valet mellan Sigman och Nikkor 50/1,2 AIS. För allmänfoto är det nog bättre att satsa på en Nikkor 50/1,4 AF-D eller AF-S.

Nikkor 50/1,2 är inte i närheten av lika skarp vid f/1,2-1,4 som AF-S:en är vid f/1,4. Så jag förstår inte riktigt varför Fredrik här ovan rekommenderar det förstnämnda för användning i dåligt ljus. Då är det moderna objektivet mycket bättre. Den lilla skillnaden i ljusstyrka är negligerbar jämfört med skillnaden i skärpa.

För övrigt verkar det mest vara Canonägare som har fokusproblem med Sigmaobjektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar