Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 50/1,4 vs Nikon 50/1,4 på D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Och varför inte en 50/1,8......den är betydligt smidigare och du får råd med en 35/1,8 på köpet ;-)
JB

Där kan jag svara att TS har en Nikon D60 som kräver fokusmotor i objektivet för att få autofokus och det kan vara bra att ha. Otroligt synd att Nikon snålar med det på sina instegsmodeller :/

Nikkor 50/1,2 är inte i närheten av lika skarp vid f/1,2-1,4 som AF-S:en är vid f/1,4. Så jag förstår inte riktigt varför Fredrik här ovan rekommenderar det förstnämnda för användning i dåligt ljus. Då är det moderna objektivet mycket bättre. Den lilla skillnaden i ljusstyrka är negligerbar jämfört med skillnaden i skärpa.

För övrigt verkar det mest vara Canonägare som har fokusproblem med Sigmaobjektiv.

Jag kan bara uttala mig om jämförande bilder mellan 50/1,2 och 50/1,4 AF-D. Sedan vad jag sett recenserat så förefaller AF-S vara marginellt mindre skarp än AF-D men har sannolikt bättre motljusegenskaper. Min poäng handlar att om man köper en 1,4 för att använda nära maxbländare så är oskärpan minst lika viktig som skärpan och här skiner Sigman. Tittar man på Canons 1,2L är den skärpemässigt ganska kass vid 1,2 och man vinner ytterst lite vid 2,0 men oskärpan är i en helt annan klass än 50/1,4 som har i min användning bland de fulaste oskärpetäckningarna jag sett ffa med lampor eller ljuspunkter i bakgrunden som får antydan till dubbelkonturer (nissin boke). 50/1,8 är ännu mindre lämpade om man gillar boke. Man får vad man betalar för, men gillar man boke/bokeh så får man mer än man betalar för med Sigman men med de begränsningar vid allmänfoto jag nämnde.

Och varför inte en 50/1,8......den är betydligt smidigare och du får råd med en 35/1,8 på köpet ;-)
JB

Jag har en 35/1,8 som jag är mycket nöjd med. :)

Har ett till vilket är kit-objektivet 18-105 och bildkvalitén mellan dessa tycker jag är jättestor och skulle därför vilja utöka innehavet med ett fast objektiv till och i min prisklass men inbyggd motor är det inte så fasansfullt mycket att välja på.

Ska försöka ta mig till en butik och se om man kan få känna på hur det känns med respektive objektiv på en D60. Det är nog inte bara i dåligt ljus som jag avser använda den utan det kan likväl bli nedbländat så om den ena är att föredra framför den andra nedbländat men som Makten skriver så är det ju högst subjektivt vad man anser vara bra eller dålig skärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar