Annons

sigma 30mm vs Nikon 35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110317

Avslutat medlemskap
hej jag funderar på antingen ett nikon 35mm f/2,0 af-d eller en sigma 30mm f/1,4 ex dc hsm.

vad skulle ni satsa på? fördelar nackdelar mellan dom? vilken ger skarpast och mest kontrastrik bild?

tack
 
Sigman autofokuserar. Inte Nikon-objektivet.

Sigmor ska innehålla HSM i namnet för att autofokusera med D40/D60. Nikon-objektiv måste heta AF-S för samma funktionalitet.

Vad gäller övriga egenskaper vet jag inte - jag har bara Sigman och är nöjd med den. Har inte testat Nikon-objektivet.
 
Sigman är avsevärt bättre, men också avsevärt större och tyngre. De optiska nackdelarna är att det har sämre närgräns och högre distorsion, men i och med att Nikkorn inte ger autofokus med din kamera så är valet lätt. Sigman är skarpare och har mycket snyggare bakgrundsoskärpa ("bokeh").
Om du kan så bör du köpa det i butik och prova så att det fokuserar rätt först, eftersom dessa objektiv ganska ofta vållat problem på den punkten.
 
Hej,

Jag har 35/2D. Var i precis samma valsituation men valde till sist Nikon. Hade främst två skäl:
1. Ev. fokusproblem hos Sigma 30/1.4. Ska man gå på recensioner t.ex här på FS eller Ken Rockwell(han gillar iofs alltid märkeslinser) finns det en risk att vissa ex. inte fokusera som de ska: http://www.kenrockwell.com/sigma/30mm-f14.htm.

2. Genomgående bra recensioner av 35/2D. Verkar fri från strul.

Iom att D60 inte har någon inbyggd fokusmotor tycker jag ändå Sigma är ett enkelt val.
 
Sigman är skarp och kontrastrik på full öppning, Nikon något blekare (kontrastfattigare) på största bländare.

Som Martin redan nämnt, -testa objektivet innan köp. Många ex verkar lida av fokusproblem.

/K
 
tack låter jättebra! och om man skulle jämföra sigma objektivet med nikons nya 50mm f/1,4 vad skulle ni rekomendera, jag är dessutom lite osäker om vilken brännvid jag ska ha . jag fotar mycket musik och rockfotografi
 
avslutatmedlemskap sa:
tack låter jättebra! och om man skulle jämföra sigma objektivet med nikons nya 50mm f/1,4 vad skulle ni rekomendera, jag är dessutom lite osäker om vilken brännvid jag ska ha . jag fotar mycket musik och rockfotografi
Jag skriver under på allt som sagt. Har haft Sigma 30 1.4 och har nu 35 2.0 och Sigman är riktigt bra på full öppning, faktiskt skarpare än AF 50 1,4 skulle jag våga påstå. När den inte felfokuserar så är den svårslagen, dessutom har den riktigt snygg bokeh, som nån nämnde.
 
jag har sigma 30/1.4, och har fotat en del konserter med det. tycker det funkar rätt bra.
tycker det funkar bra som enda objektiv när det är dåligt ljus. kantskärpan är väl inte så jättebra så är det bra ljus är det smidigare med en skarp zoom.
bifogar en bild från i fredags, iso 3200, f/1.8, 1/100s
 

Bilagor

  • DSC_1085ss.jpg
    DSC_1085ss.jpg
    79.8 KB · Visningar: 287
ok, men tycker du att det är bra brännvidd, för det är det som gör mig lite kluven när det gäller det, att man med 50mm skulle komma för nära och mest få bilder på överkroppen..
 
svår fråga... beror på scenen. men jag lutar nog åt att 30/1.4 är mer användbart än ett 50mm. hade du inte haft en d60 så hade jag rekommenderat att köpa ett 50/1.8 oxå, för det använder jag ofta på mindre ställen det med. men om jag fick välja mellan ett sigma 50/1.4 och ett 30/1.4 så skulle jag troligtvis välja 30/1.4, bl.a för att det funkar bra även i andra sammanhang.
köper du ett begagnat 30/1.4 kan du ju sälja vidare det utan nån vidare förlust om du mot förmodan skulle vara missnöjd. men som sagt i dåligt ljus är det kanon, skitkul med f/1.4, ger nya foto-möjligheter. dessutom syns inte den dåliga hörnskärpan i speciellt många bilder i dåligt ljus
 
ok, är det inte något med 50mm på dx format som gör att brännvidden ökar i förhållande till verkligheten? eller är det exakt samma storlek som det är på mitt 18-55 kitobjektiv? kanske bara nått som jag fått för mig.
 
avslutatmedlemskap sa:
ok, är det inte något med 50mm på dx format som gör att brännvidden ökar i förhållande till verkligheten? eller är det exakt samma storlek som det är på mitt 18-55 kitobjektiv? kanske bara nått som jag fått för mig.
Du får precis samma bildvinkel som när du ställer ditt kitobjektiv på 50 mm. Det du tänker på är att 50 mm ger vidare bildvinkel på en större sensor, men det behöver du inte bry dig om. Brännvidden ändras aldrig beroende på vilken kamera objektivet monteras på. Att det sedan motsvarar en annan siffra på en annan sensorstorlek kan vara intressant, men bara om man har lust att jämföra formaten emellan. Det är detta som orsakar så mycket förvirring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.