Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
sigma 300/4 med 2x conv
- Trådstartare afropavo
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
1/500 sekund är inte alls tillräckligt kort exponeringstid för 600 mm brännvidd.
Tumregeln är 1/brännvidden vilket avrundas nedåt. Räkna med den närmast kortare exponeringstiden. Typ 1/750. Dessutom är det bara en tumregel för att få en "hyfsad" bild, speciellt med långa och tunga objektiv.
Jag skulle vilja påstå att du måste gå ner till högst 1/1000 sekund eller använda stativ innan du kan utesluta skakningsoskärpa.
Sen är det ju ingen hemlighet att resultatet iaf. inte blir det allra bästa med en 2x TC.
Tillägg: Om det är digitalt så har du ju motsvarande 960 mm brännvidd. Då är givetvis 1/500 på tok för långsam slutartid. Sikta på 1/1500 eller 1/2000.
Eller stativ, vilket egentligen är det enda vettiga på de här brännvidderna.
Tumregeln är 1/brännvidden vilket avrundas nedåt. Räkna med den närmast kortare exponeringstiden. Typ 1/750. Dessutom är det bara en tumregel för att få en "hyfsad" bild, speciellt med långa och tunga objektiv.
Jag skulle vilja påstå att du måste gå ner till högst 1/1000 sekund eller använda stativ innan du kan utesluta skakningsoskärpa.
Sen är det ju ingen hemlighet att resultatet iaf. inte blir det allra bästa med en 2x TC.
Tillägg: Om det är digitalt så har du ju motsvarande 960 mm brännvidd. Då är givetvis 1/500 på tok för långsam slutartid. Sikta på 1/1500 eller 1/2000.
Pongu
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Han skriver ju att han använder stativ, och kort slutartid! Om du inte köpt det på stormarknaden utan har ett vettigt stativ borde det bli skarpt. Du kan ju lägga kameran och objektiv på en ärtpåse eller sandsäck och ta bilden med tidsutlösning, så har du eliminerat en del användarfel. Ta några testbilder och avgör om kvaliteten duger.
En 2x-konverter tar som sagt alltid bort lite skärpa. Hur mycket beror på objektivet, konvertern och hur de funkar tillsammans.
/Pontus
Foto-Rickard
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Tillägg: Om det är digitalt så har du ju motsvarande 960 mm brännvidd.
Vad spelar det för roll egentligen om det är digitalt? Det är ju bara bildvinkeln/bildomfånget som blir mindre (eller hur man ska säga)? Du kommer ju inte närmre precis med att bara använda en digitalkamera. Så varför borde då digitalt ha betydelse?
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Hoppsan. Ber om ursäkt!
Vilken bländare? Jag antar att det är f/8 eftersom. Exif anger f/4.
Borde inte kameran ange effektiv bländare med TC? Nåja, det är ju en Minolta så jag borde inte uttala mig... ;-)
Vilken bländare? Jag antar att det är f/8 eftersom. Exif anger f/4.
Borde inte kameran ange effektiv bländare med TC? Nåja, det är ju en Minolta så jag borde inte uttala mig... ;-)
Kjell-P
Medlem
Man måste ha ett riktigt stadigt stativ och stativfäste med så här långa brännvidder.Trådutlösare är nödvändigt. När du har ställt in exponering och fokus så släpper du kameran och håller bara i trådutlösaren.Efter någon sekund har kameran slutat vibrera och du kan ta din bild.
Använder själv canon350D och sigma 120-300mm med sigma telekonverter 2X.
Alla mina bilder i min portfolio är tagna på det sättet..http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=75266
Lycka till!
Kjell-P
Använder själv canon350D och sigma 120-300mm med sigma telekonverter 2X.
Alla mina bilder i min portfolio är tagna på det sättet..http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=75266
Lycka till!
Kjell-P
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Foto-Rickard skrev:
Vad spelar det för roll egentligen om det är digitalt? Det är ju bara bildvinkeln/bildomfånget som blir mindre (eller hur man ska säga)? Du kommer ju inte närmre precis med att bara använda en digitalkamera. Så varför borde då digitalt ha betydelse?
Det har betydelse eftersom det är just den effektiva bildvinkeln och förstoringsgraden som avgör hur stor eventuell skakningsoskärpa blir.
Om den av optiken alstrade bilden av motivet hinner röra sig en viss sträcka på en filmruta eller fullframesensor så rör den sig givetvis en kortare sträcka på en 1,6-sensor med samma utsnitt. Dock lär man ju oftast förstora bilden lika mycket så den upplevda oskärpan blir som med motsvarande småbildsbrännvidd.
skarpedjup
Aktiv medlem
Nu handlade tråden ju om att det är överexponerat inte tider.
Hur exponerar du, manuellt eller med automatik?
Hur exponerar du, manuellt eller med automatik?
Foto-Rickard
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Det har betydelse eftersom det är just den effektiva bildvinkeln och förstoringsgraden som avgör hur stor eventuell skakningsoskärpa blir.
Om den av optiken alstrade bilden av motivet hinner röra sig en viss sträcka på en filmruta eller fullframesensor så rör den sig givetvis en kortare sträcka på en 1,6-sensor med samma utsnitt. Dock lär man ju oftast förstora bilden lika mycket så den upplevda oskärpan blir som med motsvarande småbildsbrännvidd.
Vet inte om jag vill hålla med, om jag tar ett vidvinkel typ 15mm och så klipperj ag ut en liiiten rektangel i ett papper och sätter fast exakt och precis framför objektivet så det ser ut i sökaren att det är en jätte liten sökare, är du med? Då borde det illustrera en mindre sensor okcså, men inte blir det väl svårare att hålla kameran still för det? Det är väl ändå först då man får riktig brännvidd som tar dig närmre motivet. Hjälp mig förstå, tack (men det har du redan försökt med Erik)
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Jo det blir det. - Om du vill ha en lika stor bild. Allt är ju relativt till förstoringsgraden.
Tänk så här:
Antag att du håller i en gigantisk passare (en sån som man har när man navigerar) som är utställd i en viss vinkel. Om du tänker dig att den illustrerar bildvinkeln så inser du att oavsett vad som orsakar den bildvinkeln så hinner ett objekt som du håller mellan spetsarna alltid ändra relativ position lika mycket under en given tidsenhet när du skakar på passaren (eller rör på objektet).
Tänk så här:
Antag att du håller i en gigantisk passare (en sån som man har när man navigerar) som är utställd i en viss vinkel. Om du tänker dig att den illustrerar bildvinkeln så inser du att oavsett vad som orsakar den bildvinkeln så hinner ett objekt som du håller mellan spetsarna alltid ändra relativ position lika mycket under en given tidsenhet när du skakar på passaren (eller rör på objektet).
Foto-Rickard
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Jo det blir det. - Om du vill ha en lika stor bild. Allt är ju relativt till förstoringsgraden.
Tänk så här:
Det är inte så där solklart men jag tror jag fattar att det har betydelse nu iaf
Pongu
Aktiv medlem
Jamas skrev:
Nu handlade tråden ju om att det är överexponerat inte tider.
Nix... Läs ursprungsinlägget en gång till...
/Pontus
afropavo
Aktiv medlem
Hmmm...
För det första så är det väldigt intressant att läsa alla inlägg.
Jag tog en en ny bild.
Inomhus (genom fönster): parkettgolv.
Stativ: Manfrotto 290 B.
Huvud: Manfrotto 484 RC2 (åtdraget).
Taget med självutlösare (10 sek, jag var inte ens i rummet).
Hur får jag fram EXIF?
Jag tycker fortfarande bilden är oskarp, mjölkig. Är detta vad jag kan förvänta mig med converter? Det är en Sigma EX och borde vara hyfsad.
Jag har ett svagt mine av att jag tagit skarpare bilder i makro läge med denna konstellation.
Tycker fortfarande att bilden är överexponerad. Det är ju mycket vitt i bilden, borde den inte vara mörkare då?
För det första så är det väldigt intressant att läsa alla inlägg.
Jag tog en en ny bild.
Inomhus (genom fönster): parkettgolv.
Stativ: Manfrotto 290 B.
Huvud: Manfrotto 484 RC2 (åtdraget).
Taget med självutlösare (10 sek, jag var inte ens i rummet).
Hur får jag fram EXIF?
Jag tycker fortfarande bilden är oskarp, mjölkig. Är detta vad jag kan förvänta mig med converter? Det är en Sigma EX och borde vara hyfsad.
Jag har ett svagt mine av att jag tagit skarpare bilder i makro läge med denna konstellation.
Tycker fortfarande att bilden är överexponerad. Det är ju mycket vitt i bilden, borde den inte vara mörkare då?
Bilagor
Pongu
Aktiv medlem
Ja, den är överexponerad. Det vita är urfrätt och saknar teckning. Kompensera -1 steg så blir det nog bättre! Genom fönster är inget bra sätt att testa objektiv! Har du photoshop elements eller liknande? Välj nivåer och dra det vänstra reglaget till där histogrammet börjar (åt höger) och det högra likadant åt vänster för att optimera kontrasten. Lägg därefter på 100% oskarp mask med radie 0,4 för en liten bild som denna.
/Pontus
/Pontus