Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 30/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)
keckax skrev:
Fungerar det inte om du fokuserar efter gröna lampan? Får du frontfokus då?
Fokuserar kameran ok med andra gluggar?
Faktum är att fokus ligger rätt på när jag fokuserar efter lampan, åtminstone från "ena hållet" vridningsmässigt sett. Det betyder ju att kameran ser var fokus ska ligga, men objektivet ställer in sig fel. Hur detta är tekniskt möjligt är för mig en gåta, eftersom det BARA borde vara kamerans AF-sensor som bestämmer när fokus ligger rätt. Objektivet måste ju på nåt sätt "ljuga" för kameran och säga att rotationen ska stoppas, innan fokus är hittad. Mycket märkligt.

Såhär bra blir det utan stativ i glödlampsljus och manuell fokusering med hjälp av "plutten" som lyser när man har fokus. Jävligt bra skulle jag säga.
Ursäkta komprimeringen, men jag tog bilden i sämsta upplösning och JPG direkt ur kameran. 100% crop av den mindre bilden, som väl är 6 mpix eller nåt?

Bilagor

• manuell.jpg
    manuell.jpg
    58.1 KB · Visningar: 188
Jag undrar om kameran är religiös eller nåt, för nu ger även AF det här resultatet!!!

Bilagor

• af.jpg
    af.jpg
    69.4 KB · Visningar: 186
Makten skrev:
Faktum är att fokus ligger rätt på när jag fokuserar efter lampan, åtminstone från "ena hållet" vridningsmässigt sett. Det betyder ju att kameran ser var fokus ska ligga, men objektivet ställer in sig fel. Hur detta är tekniskt möjligt är för mig en gåta, eftersom det BARA borde vara kamerans AF-sensor som bestämmer när fokus ligger rätt. Objektivet måste ju på nåt sätt "ljuga" för kameran och säga att rotationen ska stoppas, innan fokus är hittad. Mycket märkligt.

Exakt så fungerar min glugg också!

/K

keckax skrev:
Exakt så fungerar min glugg också!
Jag skulle tro att det då beror på att det spann där AF-sensorn identifierar fokus är så stort att om gluggens motor stannar "i ena änden" så resulterar det ändå i felfokus. För att få bra fokus så måste troligen gluggen skjuta till lite extra, för att inte hamna i ytterkanten av spannet, så att säga. När man fokuserar manuellt så kan man ju själv fortsätta vrida en grad eller två omedvetet, och således uppnår man fokus.
Det skulle alltså, ironiskt sett, kunna vara så att gluggen är FÖR bra, då den tokstannar såfort AF-sensorn säger att motivet är i fokus.

Makten skrev:
Jag skulle tro att det då beror på att det spann där AF-sensorn identifierar fokus är så stort att om gluggens motor stannar "i ena änden" så resulterar det ändå i felfokus. För att få bra fokus så måste troligen gluggen skjuta till lite extra, för att inte hamna i ytterkanten av spannet, så att säga. När man fokuserar manuellt så kan man ju själv fortsätta vrida en grad eller två omedvetet, och således uppnår man fokus.
Det skulle alltså, ironiskt sett, kunna vara så att gluggen är FÖR bra, då den tokstannar såfort AF-sensorn säger att motivet är i fokus.

Men min glugg felfokuserar olika mycket. Ibland bara lite, men ibland skitmycket!

Antar att det sitter nåt i gluggen som ljuger för kameran helt enkelt.

Det är så synd för det är den skarpaste glugg jag har!

Jag ska banne mej ta tag i det här redan i morgon!

/K

keckax skrev:
Men min glugg felfokuserar olika mycket. Ibland bara lite, men ibland skitmycket!

Antar att det sitter nåt i gluggen som ljuger för kameran helt enkelt.

Det är så synd för det är den skarpaste glugg jag har!

Jag ska banne mej ta tag i det här redan i morgon!
Ja, det suger verkligen. Nu provade jag lite igen, och då frontfokuserade den rent åt helvete mycket. Obegripligt hur det kan diffa så mycket från gång till gång på samma motiv:-(

Jag ska prova hur det funkar i bra ljus imorrn. Troligen föreligger problemet mest när det är mörkt?

Edit: Sen kan man ju inte lita på att det skulle bli bra fokus med en ny mattskiva heller. Som det ser ut nu så ligger ju fokusen fel när man fokuserar visuellt i sökaren, och det måste ju BARA bero på att mattskivan eller spegeln är felaktigt inställda i förhållande till sensorplanet.
När jag har fokus i sökaren så hamnar fokus på bilden en bra bit hitom motivet. Alltså om jag ignorerar fokusindikatorn, och bara går på utseendet i sökaren.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar