Annons

Sigma 30/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

keckax

Aktiv medlem
Jag har ett 6 mån gammalt Sigma 30/1,4 som "jagar" fokus. Skarpt ibland, men allt som oftast en icke-fokuserad bild som resultat! Optiken har varit på service en gång, med något bättre resultat som följd. Men den är långt ifrån tillfredsställande! Vid påstötning menar man på "Tura Scandinavia" att vid fortsatta problem med gluggen så måste jag bifoga mitt kamerahus???
Jag har alltså 1 st D200 och 1 st D70 som detta optik inte funkar något vidare på! Övriga 8 gluggar (fasta optik) jag äger har jag inga som helst problem med på något av husen!
Vill gärna ha lite kött på benen här innan jag tar ställning till vad som är bäst att göra.
Någon annan som har eller haft problem med just Sigmas 30?
Optiken är från början köpt av "Scandinavian foto", men servas som sagt av "Tura".
Vill naturligt inte att någon annan verkstad än "Nikon" skruvar på något av mina hus!
Problemet torde med min erfarenhet (enda problemgluggen) så klart ligga hos optiken och inte i båda mina hus..! Men "Tura Scandinavia" vill bara undersöka min glugg med bifogade hus!

Vad att göra? Någon?

MVH/K

keckax skrev:
Jag har ett 6 mån gammalt Sigma 30/1,4 som "jagar" fokus. Skarpt ibland, men allt som oftast en icke-fokuserad bild som resultat! Optiken har varit på service en gång, med något bättre resultat som följd. Men den är långt ifrån tillfredsställande! Vid påstötning menar man på "Tura Scandinavia" att vid fortsatta problem med gluggen så måste jag bifoga mitt kamerahus???
Jag har alltså 1 st D200 och 1 st D70 som detta optik inte funkar något vidare på! Övriga 8 gluggar (fasta optik) jag äger har jag inga som helst problem med på något av husen!
Vill gärna ha lite kött på benen här innan jag tar ställning till vad som är bäst att göra.
Någon annan som har eller haft problem med just Sigmas 30?
Optiken är från början köpt av "Scandinavian foto", men servas som sagt av "Tura".
Vill naturligt inte att någon annan verkstad än "Nikon" skruvar på något av mina hus!
Problemet torde med min erfarenhet (enda problemgluggen) så klart ligga hos optiken och inte i båda mina hus..! Men "Tura Scandinavia" vill bara undersöka min glugg med bifogade hus!

Vad att göra? Någon?

MVH/K
Mycket knepig situation som är verkligen komplicerad för ägaren. jag har läst liknande exempel ifrån andra som bifogat huset och sen fått en perfekt fungerande glugg tillbaka , men istället så börjar någon annan av gluggarna i utrustningen bete sig felkalibrerat. det är nog tyvärr bara att göra som Tura säger och hoppas att det blir bra. Skicka det hus du använder minst, till att börja med.

Hej.

Tack för ditt svar!
Det är bara det att jag inte vill att Tura ska peta i mina hus när det är så uppenbart att det är gluggen det är fel på. Tro tusan att dom vill göra det enkelt för sej och kalibrera huset efter optiken i stället för tvärt om. Om jag nu har 8 andra gluggar (varav en till Sigma) som funkar felfritt på bägge mina hus så fattar väl till och med katten att det är optiken som det är nåt fel på!
Jag menar att Tura hade väl redan konstaterat att dom inte riktigt fått till gluggen när han redan på telefon talade om att ifall jag inte var nöjd så behövde han mitt hus! Vid det telefonsamtalet hade jag inte ens hunnit fått hem min "nyservade" optik!
Killen hade väl testat den på nåt referenshus, med dåligt resultat antagligen.

Tycker dom utnyttjar det vi brukar kalla för "moment 22", till sin fördel.

- Jodå, vi fixar gluggen. - Men bara om vi får med huset. Och jag får inte gluggen fixad för att jag inte vill/törs skicka dom mitt hus!

Jag ska tala med Scandinavian Foto först, så får vi se.

/K

Är det verkligen så att man behöver mixtra med huset för att justera AF i objektivet?

Är det inte så att det räcker med att justera objektivet mot huset? I ditt fall verkar det ju inte vara något fel på huset.

Bosse på Tura Scandinavia service kan nog ge dig klara besked om detta.

Canons verkstäder brukar väl också vilja ha in både hus och objektiv ibland när kunden inte är nöjd med fokuseringen med ett visst objektiv.

Mvh J O

Jag hade ringt Tura och förklarat att jag inte ville att de skulle pilla på huset pga av de övriga optikernas existens.

Beroende på förtroendet för deras svar jag sedan agerat.

Säger de att de inte skall pilla på huset så hade jag skickat med det ena huset MED en STOR lapp på som förklarar situationen.

JanOlofHärnström skrev:
Är det verkligen så att man behöver mixtra med huset för att justera AF i objektivet?

Är det inte så att det räcker med att justera objektivet mot huset? I ditt fall verkar det ju inte vara något fel på huset.

Bosse på Tura Scandinavia service kan nog ge dig klara besked om detta.

Canons verkstäder brukar väl också vilja ha in både hus och objektiv ibland när kunden inte är nöjd med fokuseringen med ett visst objektiv.

Mvh J O

Om han inte behöver pilla på huset, kan han väl ta vilket perfekt kalibrerat hus som helst... Som mina är!
Det är ju av den anlednindgen som jag är lite skeptisk. Dom är inte unika på något sätt. Dom är just så som standarden är på hus som fungerar perfekt.
Jag har testat bägge mina hus mot alla gluggar och Sigman sär-skiljer sej från alla andra gluggar på båda husen!
Med det menar jag att han bör väl ha tillgång till en D70 eller D200 där nere.

Vad gäller Canon så kan man tydligen kalibrera var glugg för sej ihop med sitt hus.
Det är tyvärr inte möjligt med Nikonhus.
Nikon kalibrerar huset för sej och gluggarna för sej.

/K

JanOlofHärnström skrev:
OK, vad säger serviceteknikern på Tura om detta?

Jag har inte talat med dom än. Har varken talat med Tura eller scandinavian foto än.
Funderar på hur jag ska lägga upp det här.
Undrar fortfarande om det finns någon/några som har varit med om det här. (Därav tråden)
Inget stort problem egentligen. Vill helst inte lämna ifrån mej ett hus till någon annan än Nikon... I alla fall inte så länge jag har garanti kvar. Samt att jag är övertygad om att jag har ett problemoptik och helt enkelt bör kunna kräva ett som inte jagar fokus.
Ska gå ner till en fotobutik och be att få prova gluggen på ett par hus... Få lite mer kött på benen.

/K

Hej!
Har du nått något längre?

Jag fick precis hem mitt nybeställda 30/1,4. På min D70 funkar det klockrent. På min D200 (där det är tänkt att användas mest) frontfokuserar det något så ini vassen. D200an har precis varit inne på kalibrering och funkar perfekt med mina andra gluggar. D70n funkar OCKSÅ perfekt med mina andra gluggar. Så det verkar ytterst skumt.

MattiasN skrev:
Hej!
Har du nått något längre?

Jag fick precis hem mitt nybeställda 30/1,4. På min D70 funkar det klockrent. På min D200 (där det är tänkt att användas mest) frontfokuserar det något så ini vassen. D200an har precis varit inne på kalibrering och funkar perfekt med mina andra gluggar. D70n funkar OCKSÅ perfekt med mina andra gluggar. Så det verkar ytterst skumt.

Hej!

Jag har legat lågt med "ärendet". Gluggen är så in i vassen skarp och fin i övrigt, så jag har nästan förlikat mej med tanken på att få fokusera manuellt med den. Jag vill nog helst inte skicka ner huset till Tura, vilket var deras ultimatum, så...

Men visst är det tråkigt!

Har du fått hem ett alldeles nytt optik som inte är ok så skicka tillbaka det för ett byte omgående. Det kan inte butiken neka dej enl konsumentköplagen!

Har följt trådar på "dpreview" och det verkar vara lite svårt att få en helt bra 30:a. Många klagar på felfokus med den gluggen.

/K

Jag tror inte de pillar på huset alls utan kalibrerar objektivet efter det.

Jag köpte en Sigma 30/1.4 till min Canon EOS 20D för ett bra tag sedan. Den fokuserade rejält dåligt (ställde in skärpan efter halva avståndet till motivet). Fick ett nytt från ScandinavianPhoto som var lika kasst (och provat ytterligare ett som inte fungerar). Då hade Zieger hand om servicen på Sigma. Objektivet skickades dit och kom tillbaka med att besked att det var inget fel på objektivet. Varken jag eller ScandinavianPhoto tyckte det skulle vara så och då ville Zieger ha med kameran för att kalibrera objektivet mot min kamera. Men prylarna kom tillbaka efter drygt en vecka utan att de hade gjort någonting. Zieger hade inte mjukvaran för att göra justeringen!! Man kan fråga sig då varför de då ville att jag skulle skicka in kameran och objektivet.

Tura sköter detta nog på ett bättre sätt. Men precis då Tura skulle ta över så efter Zieger så ville varken ScandinavianPhoto eller Cyberphoto sälja objektivet till mig som hade en EOS 20D. Jag var ju inte den första som hade problemet med den gluggen.

Vi får se vad som händer med mitt nya Sigma 50-150mm. Jag ska skicka det för justering, det fokuserade rejält dåligt. Många olika objektiv av skiftande märke och brännvidd har fungerat jättefint med min 20D (tidigare 300D), det är första gången jag haft problem med felfokuserande objektiv.

Jag köpte ett begagnat 1,4/30mm i somras, det fungerar perfekt. Men det utlovade också förre ägaren att det gjorde på hans kamera.

Mitt åker tillbaka och blir utbytt i alla fall, så får vi se om det blir någon skillnad. Om inte så får jag ta en funderare på vad jag ska göra. Få sakerna justerade eller ge upp och satsa på något annat.

Det är tydligen känsliga prylar. Och dyrt är det också. Vem vill hålla på att skicka grejor fram och tillbaks hela tiden, sen så löper garantitiden ut och då står man där.

Jag får väl gräva fram min gamla Pentax Spotmatic och gluggarna till den så man har rediga grejer som går att lita på.
(det går även att använda dessa glasbitar på digitalaren med en adapter)

Provade ett 30/1,4 på mitt eget kamerahus hos Kameradoktorn nyss, och det fokuserade finfint. Däremot ger det en fullständigt hemsk CA vid stora bländaröppningar. Men det kanske inte går att komma ifrån med så ljusstarka objektiv?
Eller egentligen är det inte regelrätt CA, utan "blue fringe", det vill säga blåfärgade fält kring ljusa delar i bilden, även åt motstående håll från varandra.

100% crop från mitten, 1/60 och blixt (därav lite "dubbel" bild), f/1,4. Bilden är helt obehandlad i såväl kamera som uppräkning från RAW, det vill säga ingen som helst skärpning.
Jag tycker det ser rätt hyggligt ut. Tänk på att pappret på bilden inte är helt plant också.

Edit: Kameran är en D200 förresten, så det ser nog bättre ut från en kamera med lägre upplösning vid 100%.

Bilagor

• skärpa.jpg
    skärpa.jpg
    75 KB · Visningar: 280
Jaha, då sitter man i samma båt som Kenneth. Köpte just ett begagnat 30/1,4, som verkade fokusera fint när jag provade det hos ägaren. Lite testande senare så har jag insett att fokus är fullständigt sporadisk. Ofta ligger den nån centimeter bortom, men ibland är den rätt på, och ibland hitom. Det rör sig bara om små fel, så jag antar att det inte är kalibreringen, utan att den bestämmer sig för att sätta fokus innan den hittat rätt, så att säga. Garantin har gått ut, så jag antar att det bara är att svälja detta och försöka använda det så gott det går.
Jag har haft två andra Sigma-gluggar förut som fokuserat på millimetern rätt, och det är ju väldigt ironiskt att det ljusstarkaste nu ska fokusera fel. Där borde ju fokus sitta som en smäck varje gång tycker man.

Alternativt köper jag en mattskiva med snittbild, för jag har inget emot att fokusera manuellt. Det vore också trevligt för framtida uppgraderingar med gamla manuella gluggar.

Makten skrev:
Jaha, då sitter man i samma båt som Kenneth. Köpte just ett begagnat 30/1,4, som verkade fokusera fint när jag provade det hos ägaren. Lite testande senare så har jag insett att fokus är fullständigt sporadisk. Ofta ligger den nån centimeter bortom, men ibland är den rätt på, och ibland hitom. Det rör sig bara om små fel, så jag antar att det inte är kalibreringen, utan att den bestämmer sig för att sätta fokus innan den hittat rätt, så att säga. Garantin har gått ut, så jag antar att det bara är att svälja detta och försöka använda det så gott det går.
Jag har haft två andra Sigma-gluggar förut som fokuserat på millimetern rätt, och det är ju väldigt ironiskt att det ljusstarkaste nu ska fokusera fel. Där borde ju fokus sitta som en smäck varje gång tycker man.

Alternativt köper jag en mattskiva med snittbild, för jag har inget emot att fokusera manuellt. Det vore också trevligt för framtida uppgraderingar med gamla manuella gluggar.

Välkommen i båten...Hmm.

Jag har funderat i samma banor. Att köpa en ny mattskiva alltså. Kommer inte ihåg vilka som har dom. Tror inte Nikon säljer mattskivor till D200 med snittbild, men vet att det går att få tag på.

/K

keckax skrev:
Välkommen i båten...Hmm.

Jag har funderat i samma banor. Att köpa en ny mattskiva alltså. Kommer inte ihåg vilka som har dom. Tror inte Nikon säljer mattskivor till D200 med snittbild, men vet att det går att få tag på.
Nu hittar jag inte nån länk, men det finns mattskivor av märket "Catzeye" med snittbild för D200.

Objektivet beter sig verkligen mycket lustigt. För ett tag sedan när jag provade så låg fokus hos i princip alla bilder bortom det jag fokuserade på. När jag testade igen nyss så ligger skärpan helt perfekt! :-O
En annan märklig sak är att fokus i sökaren på intet sätt överensstämmer med fokus på bilden, oavsett dioptri-inställning. Fokuserar jag manuellt så får jag istället fokus hitom motivet på bilden. Tvärtemot vad AF vill alltså. Det kanske är min kamera som är knasig?

Makten skrev:
Nu hittar jag inte nån länk, men det finns mattskivor av märket "Catzeye" med snittbild för D200.

Objektivet beter sig verkligen mycket lustigt. För ett tag sedan när jag provade så låg fokus hos i princip alla bilder bortom det jag fokuserade på. När jag testade igen nyss så ligger skärpan helt perfekt! :-O
En annan märklig sak är att fokus i sökaren på intet sätt överensstämmer med fokus på bilden, oavsett dioptri-inställning. Fokuserar jag manuellt så får jag istället fokus hitom motivet på bilden. Tvärtemot vad AF vill alltså. Det kanske är min kamera som är knasig?

Fungerar det inte om du fokuserar efter gröna lampan? Får du frontfokus då?
Fokuserar kameran ok med andra gluggar?

/K

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar