Annons

Sigma 28-200/3.5-5.6 till min *ist DS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker helt klart du ska försöka söka reda på ett begagnat 70-300 APO istället, verkade inget vidare det där 28-200.

Nytt finns från 1995 + frakt, kontakta mig för info om butik.

// Jocke

Joakim A skrev:
Tycker helt klart du ska försöka söka reda på ett begagnat 70-300 APO istället, verkade inget vidare det där 28-200.

Nytt finns från 1995 + frakt, kontakta mig för info om butik.

// Jocke

Men frågan är hur lätt det är att hitta ett sådant beg till Pentax? Eller finns det någon adapter som är billig (knappast va?)?

Är du säker på att du ens behöver ett längre objektiv som det är just nu?
Om det inte är akut, spara ett tag och köp ett nytt orginalpentax-objektiv kanske?

/Henri

eatfrog skrev:
Är du säker på att du ens behöver ett längre objektiv som det är just nu?
Om det inte är akut, spara ett tag och köp ett nytt orginalpentax-objektiv kanske?

/Henri

Det har egentligen inte med tillgång till pengarna att göra, det är snarare att jag inte tycker att det är värt att lägga ut massor med tusenlappar på ett objektiv. Försöker hellre hitta billigare men helt OK begagnade grejer. Om jag sedan skulle fastna i fotandet ändå mer, då är det en annan grej. Men som det är nu så vill jag inte lägga ut över 3000-4000:- för ett objektiv. Jag reser hellre för pengarna eller lägger dem på huset.

Så nej, akut är det inte utan jag vill mest "inte missa chansen". Om ett billigt objektiv dyker upp så vill jag veta om det är helt ok.

snysop skrev:
Det har egentligen inte med tillgång till pengarna att göra, det är snarare att jag inte tycker att det är värt att lägga ut massor med tusenlappar på ett objektiv. Försöker hellre hitta billigare men helt OK begagnade grejer. Om jag sedan skulle fastna i fotandet ändå mer, då är det en annan grej. Men som det är nu så vill jag inte lägga ut över 3000-4000:- för ett objektiv. Jag reser hellre för pengarna eller lägger dem på huset.

Så nej, akut är det inte utan jag vill mest "inte missa chansen". Om ett billigt objektiv dyker upp så vill jag veta om det är helt ok.

Lite fel sätt att tänka här, huset är klart mindre viktigt än ett bra objektiv.
Men visst, jag har inte heller känt behovet av att sätta en massa tusenlappar på ett objektiv.
3000-4000 är ungefär så mycket som jag sattit på hela min fotoutrustning TOTALT just nu. Och det är typ, 5 gluggar och 2 hus! (visserligen så fick jag 1 hus och 2 gluggar gratis)

Men principen är juh det att man inte ska nojja sig för mycket om såna prylar innan man vet vad man behöver.
Och jag rekommenderar ändå orginal-pentax gluggar än tredjepartsgluggar, även fast dom också är väldigt bra.

Skaffa pejl på vad du behöver först, och börja sen hålla utkik på vad som cirkulerar på andrahandsmarknaden, det blir mycket lättare så. ;-)

/Henri

snysop skrev:
Ursäkta dum fråga, men vet du hur jag gör det på *ist DS? Och hur exakt fungerar det?

Mja, det är dendär nerbländningsknappen, tror den sitter där vid on off, så är det en tredje.
Har ingen själv så jag vet inte exakt.

Det fungerar på så vis att du ställer in en inställning först att den tillåter annat än A på bländarringen, och sen ställer du in på manuellt, sen den bländaren du tycker är lagom, kör på knappen så mäter kameran ljuset och ställer in en slutartid som ger dig rätt exponering.

Inte alls svårt.

/Henri

eatfrog skrev:
Mja, det är dendär nerbländningsknappen, tror den sitter där vid on off, så är det en tredje.
Har ingen själv så jag vet inte exakt.

Det fungerar på så vis att du ställer in en inställning först att den tillåter annat än A på bländarringen, och sen ställer du in på manuellt, sen den bländaren du tycker är lagom, kör på knappen så mäter kameran ljuset och ställer in en slutartid som ger dig rätt exponering.

Inte alls svårt.

/Henri

Hehe... inte svårt men lite krångligt. Hm... får hålla utkik efter A-objektiv istället för M, tror att det passar mig som nybörjare bättre. Tack för svaret! :)

Jag tycker inte att det är mer krångligt än att jag måste ställa in allting för hand på min MX. ;)

Men visst, skulle jag ha möjligheten så skulle jag också välja ett A objektiv.

/Henri

Jag skaffade nyss en DS. Ganska smidigt med ljusmätningen på manuella objektiv, ungefär som att köra med bländarprioritet. Ställ in bländaren du vill använda, blända ner och justera tiden med tummen tills exponeringskompensationen längst ner till vänster står på noll.

Visst är det smidigare med autofokus, men jag skyndar långsamt. :)

Korrigering!

Ehm, finns ju faktiskt ett enklare sätt..

Ställ in bländaren du vill ha och tryck på "AE-L" vid tummen och vips ställer kameran in slutartiden..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar