Annons

Sigma 28/1,8 EX DG eller Nikkor 35/1,8 G för samma peng?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blundie

Aktiv medlem
Hej!

Är ute efter en ljusstark normalglugg till min D200 och har kikat på Sigma 28/1.8 EX DG och Nikkor 35/1.8G. Sigmat går att köpa för 2000 kr på rea (närmaste butik säljer det för 3600 kr). Jag har dock läst att en del haft problem med den gluggen. Min fråga är om det är mer värt att satsa på Sigmat istället för Nikons 35:a? Jag tycker att Sigmat borde vara bättre än 35:an med tanke på att det är så pass mycket dyrare i vanliga fall? Inte sagt att dyrare per automatik betyder bättre...

Någon som har jämfört de båda?

mvh Olof

Jag har inte exakt det sigmat men en 24/1,8, tycker det ger lite olovligt mycket flares och konstiga ljusreflektioner i motljus (använder inte UV-filter), och så är det väl inte riktigt så skarpt som 35/1,8. Trots det gillar jag objektivet, det är riktigt kul att fota med, speciellt närbilder. Min bild som igår blev antagen i Galleri FS (min första, jippii! :) ) är tagen med just det sigmat och med ett enkelt förstoringsglas framför.

Jag skulle dock rekommendera att köpa 35/1,8, speciellt med tanke på cyberphotos pris på objektivet denna helg. Bildvinkeln är förstås lite snävare än 28mm, men just med tanke på priset på 35:an är det ett objektiv alla Nikonister med DX-kamera borde äga. ;-) Skarpare och trevligare objektiv finns inte för de pengarna, bortsett från kanske 50/1,8 (men jag tycker 35mm är trevligare än 50mm....)

Tack för ditt svar!

Jag är fortfarande lite osäker. Sigmat har ju fått en del kritik men det är väl med priset i åtanke misstänker jag. Man får ju även med en trevlig objektivväska och motljusskydd. Dock väger sigmat en hel del men kanske passar bättre till min D200, framförallt när jag skaffar ett batterigrepp?

Värt att nämna är att jag ska ha det till att fotografera olika events som t ex mindre studentkonserter, sittningar och andra aktiviteter (nollning t ex).

Storleken borde väl inte vara det avgörande. :) Jag är bara glad att jag kan ha kameran (D90+batterigrepp) att stå upprätt på bordet med 35/1,8 monterat. Det går inte med nåt av mina Sigmaobjektiv, de är för tunga och tar stort utrymme i min ganska lilla kameraväska.

Det som talar mot 35/1,8 är om du har planer på att senare byta upp dig till fullformat. Då är sigmat kanske ett mer långsiktigt val. Orsaken till varför 35:an är så billig är ju att den är anpassad för DX-formatet och passar inte så bra på FX, inte för att det är dåligt. Nej, det är tvärtom ett av de absolut bästa objektiven jag har i min väska.

Jag tycker att Sigmat borde vara bättre än 35:an med tanke på att det är så pass mycket dyrare i vanliga fall? Inte sagt att dyrare per automatik betyder bättre...
Nikon 35/1,8 är väl ett normalobjektiv för DX. Normalobjektiv brukar ofta vara billiga. Jämför med Nikon 50/1,8 för FX.
Sigma 28/1,8 har inte bara kortare brännvidd, det är också avsett att klara FX-kamerornas större sensor. Det skall alltså klara en mycket större bildvinkel än Nikonobjektivet. Vidvinklar brukar vanligtvis vara dyrare än normalobjektiv med samma ljusstyrka. Jag vet inte om det gäller för dessa objektiv, men en anledning till att vidvinklar brukar vara dyrare är att de brukar ha fler linser.Så att Sigmaobjektivet är dyrare än Nikonobjektivet behöver inte alls betya att det är bättre.

Olle

Oj, snabbt svar. Sånt uppskattas!

Jag tänker att kameran kanske inte känns lika stabilt med ett så pass lätt objektiv (har en D200). Jag har inte tänkt köpa ny kamera än på ett tag. Någon gång blir det kanske fullformat men som sagt; inte än på ett tag. Jag tänkte köpa en Lowepro 200 AW slingshot (också på cyberphoto) och har just nu endast mitt 18-200 så utrymme har jag för sigmat om jag vill.

Om det endast är att 35:an är anpassad till DX som gör den billigare lutar det mot den. Jag vill bara ha så skarpa och bra bilder som möjligt.

Jag har en D200 med bg och kör med 35:an jättemycket. Sålde ett 50 1,8 till fördel för 35:an. Den är bättre på alla vis men hur den står sig mot sigma:t vet jag inte. Kan bara säga att 35mm funkar väldigt bra även inomhus och är en riktigt skarp glugg. Baktungt kan det bli men också smidigt om man får för sig att plocka av batterigreppet...

Om det endast är att 35:an är anpassad till DX som gör den billigare lutar det mot den. Jag vill bara ha så skarpa och bra bilder som möjligt.

Nu har jag ingen erfarenhet av den aktuella sigman, så jag kan inte uttala mig om den. Jag vill heller inte påstå att "det inte blir bättre" än med 35/1.8, men den är riktigt skarp och fin redan på största bländare jag har svårt att tänka mig att Sigman är bättre. Är det skarpa bilder du är ute efter så tillhör 35/1.8 toppskiktet. Den är faktiskt avsevärt bättre än tex AF 50/1.8 under bländare 4 , både var gäller skärpa och kromatisk aberration (de testar jag har sett verkar understödja det rätt bra åxå).

Sedan är det ju saker som är lite mer subjektiva som bokeh och färgrendering. Bokehn på 35/1.8 är inte världsbäst, men helt okej, särskilt om man bländar ner ett litet snäpp. Färger och kontrast tycker jag är mycket bra. Motljusegenskaperna är åxå, generellt mycket bra, men viss flare och ghosting förekommer om solen är med i bild, tex.

Edit:
AF 35/2D är ju direkt jämförbar med 35/1.8. Den är för FX medan 35/1.8 är för DX, med samma brännvidd. 35/1.8 är nyare och har inbyggd fokusmotor är skarpare, har bättre bokeh osv osv och kostar 1200kr mindre...

Tack för alla svaren!

Jag skickade iväg en beställning hos cyberphoto på en 35:a nu när de har den på rea. Jag vågade inte chansa helt enkelt även om Sigmat lockade. Jag får nog det om 2-3 dagar och får känna hur det känns då. Känns lite grann som att det finns en anledning till varför så få äger sigmat och att det är lite blandade åsikter om det.

Björn:
En av anledningarna till att jag känner behov av en ljusstark normal är just inomhusfotandet så det låter bra! Stör du dig på att den blir baktung? Jag kommer inte vilja springa och plocka bort batterigreppet stup i ett och kvart i två.

Vad kul med ny glugg! Du kommer troligtvis inte att bli besviken. Jag tycker inte att det är störande, det var bara ett tips... Själv är jag periodare, ibland med batterigrepp ibland utan. Men det funkar absolut med bg också!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto