Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 28/1,8 EX DG ASP Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Är på G att köpa ett fast 28 mm objektiv med bra ljus känslighet och funderar på detta Sigma 28/1,8 EX DG ASP Macro objektiv ett objektiv som ligger i min prisklass . Har kikat på ¨Dyxum och där har det fått bra kritik men är det någon som har erfarenhet av detta objektiv här på FS ? Och i så fall vad tycker ni +/- kritik motages
Mvh Affe bil fotografen

Är på G att köpa ett fast 28 mm objektiv med bra ljus känslighet och funderar på detta Sigma 28/1,8 EX DG ASP Macro objektiv ett objektiv som ligger i min prisklass . Har kikat på ¨Dyxum och där har det fått bra kritik men är det någon som har erfarenhet av detta objektiv här på FS ? Och i så fall vad tycker ni +/- kritik motages
Mvh Affe bil fotografen

Inte av et specifika objektivet, men jag hade tidigare systerobjektivet 20/1,8 och var mycket nöjd med det. De får båda två väldigt blandade recensioner av någon anledning, men jag tyckte 20/1,8 var kalasbra och gav hög IQ även med stösta bländare på FF. Det är en stor fördel med så ljusstarka vidvinklar, speciellt vid foto inomhus och skärpedjupet blir hygglångt ändå tack vare vidvinkeln. Vad jag har förstått är bildkvaliten mycket bra med 28/1,8.

Ganska trevligt också med den breda fokusringen och smart skjut-koppling för att växla mellan AF/MF (fast på A900 och A77 har man ju DMF-urkoppling så då är det inte så nödvändigt).

Sen gillar jag personligen inte den där matta gråsvarta finishen på dessa Sigma, men det är ju olika.

/Mats

Ok låter som ett bra köp om läser vad du skrivit Mats hoppas att det fungerar lika bra på min A550 oxå . Å jag är av den sorten som tar kvalite o funktion före hur saker ser ut så om det ät lite matt finish gör mig inte så mycket utan bara det leverar bra bild kvalite så är jag nöjd ;O)

Jag har också haft 20mm-varianten, bra på alla sätt utom storleken tyckte jag som bytte till ett "vanligt" 20/2.8 i stället. (Som jag i dagsläget bytt ut det med mot ingenting eftersom jag aldrig använde det). Så om du tål storleken så skulle jag handla, jag har ett gammalt Minolta 28mm det är inte dyrt, kanske inte lika bra men tror det är minst av alla alpha-objektiv...

Jag har ingen erfarenhet av Sigma 28/1,8 DG Macro. Men det var med på test i tidningen Foto för ett år sedan och gjorde bra ifrån sig. Det fick betyget rekommenderas och prisvärt. Bättre betyg än 28:eek:rna från Nikon och Canon ( Canon släpper visserligen en ny modell i vår). Det var bara svindyra Carl Zeiss Distagon 28/2,0 som det sattes ett högre betyg på.
Sigma 28:an har en trevlig närgräns på 18 cm.

Om jag skulle gissa från mitt eget perspektiv så kanske Sigman är bättre på f2.8 eftersom det är ett drygt steg upp från full glugg och den är ju rätt stor. På bländare 8-11 skulle jag bli förvånad om det är någon praktisk skillnad så det beror ju lite på hur man använder det

Tack för svaren och det blir ett 28/f1,8 för ni ger mig samma bild som jag tolkar av resensionerna på Dyxum av detta objektiv

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar