Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 24mm f1,8 macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid 10mm på 10-20 objektivet upplever du ordentlig vidvinkel på ca 102-64 grader mellan ändlägena på zoomen, men 10/2,8 är ett sk fisheyeobjektiv vilket är en helt annan typ av optik som ger en bildvinkel på hela 180 grader, vilket innebär att allt inom en halvcirkel framför objektivet avbildas, men bilden förvrängs så kraftigt att alla (med ett undantag) raka linjer böjer sej.

Bilden du länkar till är ett dåligt exempel på vad gluggen åstakommer då den inte riktigt visar vad som händer i tex stadsmiljö eller i ett rum. Dessutom vet vi inte något om efterarbetet av bilden.

10-20 är en helt annan typ av optik som försöker hålla linjer så raka som möjligt. Alltså en kraftig vidvinkel men med normal karaktär.

Sök på google efter bilder tagna med båda gluggarna så förstår du vad jag menar. Finns kanske på Sigmas hemsida..?

/K

keckax:
...
Någon som har erfarenhet av det sistnämnda objektivet? (Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM) till Nikon? http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79089

Förvisso är erfarenheterna från Canon men det mesta är tämligen tillämpbart ändå tror jag. Objektivet är riktigt roligt och jag har vid ett tillfälle fått tårtglasyr på motljuskyddet då jag bara tittade genom sökaren :)
Objektivet är som sagts tidigare åtminstone i den vida änden rätt extremt, men i min mening riktigt roligt. Jämfört med Tokinas 12-24 håller jag Sigman för att vara trevligare (lättare, mindre och smidigare/snabbare AF). Övriga liknande objektiv har jag ingen personlig erfarenhet av.

Här är en rätt typisk bild på vad objektivet kan användas till.

Bilagor

• _img_00286.jpg
    _img_00286.jpg
    49 KB · Visningar: 111
Jag hade en Sigma 10-20 som jag var väldigt nöjd med, tyvärr fick den fnatt och ville icke fungera med min D300, så jag sålde den och köpte en Nikon 12-24. Jag tycker såhär i efterhand att sigman var lite roligare faktiskt, dessutom var den i mitt tycke nästan lika bra optiskt.

/K

kan väl hälsa att jag är alldeles kär i min 24mm f1,8 nu efter några dagars användande... känns knappt som att jag kommer ta den av kameran..
kommer nog använda makro-"funktionen" mer än jag trodde... helfestlig...

enda negativa jag märkt är att autofokusen kräver lite mer kontrast under fokuspunkten än mina andra objektiv... inget problem egentligen bara man är lite försiktig med vad man fokuserar på...

Det är just vridningarna och de väldigt häftiga bilderna man får till med fisheyelinsen som lockar mig till att köpa ett sådant objektiv, och om det enbart går att uppnå den effekten med ett fisheye så är det nog ett sådant som jag letar efter. Jag trodde man fick någorlunda samma effekt med ett vidvinkkelobjektiv, men förstår dock att ett fisheye tar ett mycket större omfång.

Bilden jag länkade till har de riktigt fräcka vinklarna jag eftersöker, och det är sådana bilder jag vill kunna ta. Så jag antar att det är ett fisheye som gäller då? Dessa objektiv verkar dock vara (enligt en fattig student som mig) väldigt dyra. =/

Jag hade en Sigma 10-20 som jag var väldigt nöjd med, tyvärr fick den fnatt och ville icke fungera med min D300, så jag sålde den och köpte en Nikon 12-24. Jag tycker såhär i efterhand att sigman var lite roligare faktiskt, dessutom var den i mitt tycke nästan lika bra optiskt.

/K

Kan vi få se några exempel? :p

fisheye förslag: peleng , pris ca 2500...

inte för att jag förstår hur nån lyckades kapa en tråd om 24mm f1,8 och göra om den till en vidvinkel-zoom tråd... lite forumvett får man väl ändå be om..

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto